Světelná zařízení motorových a přípojných vozidel kategorie M/N 1 a O1, se neřídí primárně žádným zákonem, ani vyhláškou (ten se na příslušný předpis pouze legislativní zkratkou odkazuje, ale Předpisem č. 48 Evropské hospodářské komise Spojených národů (EHK/OSN) - Jednotná ustanovení pro schvalování typu vozidel z hlediska montáže zařízení pro osvětlení a světelnou signalisaci (dále také "EHK/OSN", publikován
http://eur-lex.europa.eu, postačí však zadat do google.com "ehk/osn č. 48, je to prvý odkaz). Ten zakotvuje druhy, počet, umístění, světelné vlastnosti, schvalování atd. jednotlivých světlometů a svítilen, a to jak povinných, tak volitelných; zcela mimo něj u nás stojí pouze světlomety pracovní, a světlomet hledací, kteréžto totiž nesmí být za jízdy uvedeny v činnost.
Pro provozovatele / držitele / řidiče vozidla to znamená, že každá svítilna / světlomet musí být označen homologační značkou "E", např. "E8" (to byla značka ČSSR, značka Francie je např. E2), a dále kódem jednotlivého druhu světelného zařízení, například pro denní svítilny je to "RL". Toto je jediné rozlišení, jak poznat přídavný dálkový světlomet od světlometu do mlhy, couvací svítilnu od denní svítilny, brzdovou svítilnu od koncové svítilny do mlhy atd. atd. Není tedy možné, aby byla například koncová svítilna do mlhy použita jako světlo obrysové (brzdové), a naopak, aby couvací svítilna sloužila jako svítilna směrová (s oranžovou žárovkou, jako "čirá optika") a naopak, apod.
Pokud je příslušná obrysová svítilna schválena a homologována jako obrysová svítilna, má v tomto od výroby homologovánu a namontovánu také funkci boční posiční svítilny, soudruh z STK může skákat jak chce, ale stěžovat si může tak maximálně na výrobce (obrysové svítilny náklaďáků zcela běžně svítí dopředu mírně oranžově již několik desetiletí a nikdy to nikdo neřešil, je to v pořádku), nebo na Lampárnu. Jediný problém by mohl být u hlavních světlometů, kdyby byly použity světlomety pro levostranný provoz, za to samozřejmě provozovatel odpovídá, ač jsou jinak homologovány podle EHK/OSN (svítí opačně, takže při pravostranném provozu oslňují).
Pro majitele "amerik":
Kromě naší normy EHK/OSN (vycházející zejména z německé TÜV) existuje již jen jedna takového rozsahu - SAE/DOT (platí pro USA, CAD a Spojené státy Mexické, Jižní Amerika má někde provoz vlevo, někde vpravo, a řídí se v podstatě EHK, neboť se jedná o kolonie).
SAE/DOT upravuje, stejně jako EHK/OSN, úplně všechno - ameriky mají robustnější nárazníky, protože musí snést náraz vozidla o stejné hmotnosti rychlostí 5 MPH bez poškození (třeba Mercedes-Benz W123 - tam je ten rozdíl oproti evropské patrný na první pohled, teď mne napadá, jak mohla dostat SAE/DOT certifikaci škoda řady 742 /120 GLS, 135GLi/, která se sedm let vozidla do CAD), ne každé zasklední SAE/DOT musí mít nutně homoloaci EHK/OSN, a naopak, stejně tak bezpečnostní pásy, pneumatiky, disky; odlišné (slabší) jsou i požadavky na brzdovou soustavu, v USA se jezdí nejvíce 80 MPH, v CAD 100 km/h; a samozřejmě osvětlovací soustava.
Hlavní rozdíl je již v potkávacích / dálkových světlometech - SAE nezná (nepřipouští) asymetrické světlomety, světelné zdroje jsou zpravidla slabší (soudruzi z USA nechtěli sveřepě povolit ani halogeny, trvalo jim to déle, než nám), o to však svítí dál, proto nikdy neprojdou STK, přední obrysové svítilny jsou jantarové (oranžové, "Amber") barvy a jsou sloučeny, zpravidla, se směrovým světlem, světlomety do mlhy mají mírně odlišný kužel světla, a při zapnutí dálkových světel vypínají, koncová světla musí mít větší činnou plochu, stejně jako brzdová, která musí mít minimálně o 1/2 větší intensitu než je obvyklá u nás (EHK/OSN vozidlům se v USA zpravidla připojují koncová světla do mlhy jako další světla brzdová, pro dodržení minimální plochy a svítivosti), zadní směrové svítilny mohou, volitelně, svítit červeně, nebo jantarově ("red or amber"), přičemž brzdové světlo může být se směrovým sdružené (přes relé přepíná). SAE/DOT sice koncová světla do mlhy zná a připouští, avšak jejich užívání je v těchto končinách když né nulové, tedy blížící se nule; zpravidla se vyskytuje pouze na vozidlech evropské provenience, a to také velmi výjimečně.
Při přihlášení SAE/DOT vozidla po r. 2002 je nezbytné všechny tyto rozdíly odstranit, nebo žádat min.dopravy o výjimku (uděluje neochotně); taková výjimka se ZAPISUJE DO TECHNICKÉHO PRŮKAZU! Jakékoli "zpětné" přepojení pak