Audi quattro - systemy pohonu 4×4
Re: Audi quattro - systemy pohonu 4×4
Technický rozbor toho "základního rozdělení" je docela složitá záležitost a vydalo by to na několikastránkový román. Osobně jsem přesvědčený že by se o dotyčných číslech dalo s úspěchem pochybovat
Naposledy upravil(a) Vana dne úte 19 led 16:24, celkem upraveno 1 x.
Re: Audi quattro - systemy pohonu 4×4
jo, o tom už sme se tu (mimo jiné) my dva taky dohádali.... pís.
Nejhezčí pohled na 100vježatou je ve zpětném zrcátku.
Re: Audi quattro - systemy pohonu 4×4
my jsme se někdy hádali ? Já pamatuju jen odborné technické diskuze



Re: Audi quattro - systemy pohonu 4×4
Uz z logiky veci je lepsi pripojovat predek nez naopak. Protoze ta sila navic vzdy smeruje tam kam mate natocena predni kola. Takze bez debat xDrive.
Bez zavedeni stabilizace by FWD s pripojovanim zadni napravy byly svym majitelum vyslovene nebezpecne.
Mam ale jiny dotaz. Odkud je pohanena hridel k haldexu.
Podle techle schemat to vypada, jako by to bylo od hridele vedouci k pravemu kolu, tzn. az za diferencialem. Ten je samozrejme otevreny, takze kdyby leve predni zacalo klouzat sebere az do zasahu TCS moment vsem ostatnim kolum. To je ale blbost.
Nema nekdo neco lepsiho?
Bez zavedeni stabilizace by FWD s pripojovanim zadni napravy byly svym majitelum vyslovene nebezpecne.
Mam ale jiny dotaz. Odkud je pohanena hridel k haldexu.
Podle techle schemat to vypada, jako by to bylo od hridele vedouci k pravemu kolu, tzn. az za diferencialem. Ten je samozrejme otevreny, takze kdyby leve predni zacalo klouzat sebere az do zasahu TCS moment vsem ostatnim kolum. To je ale blbost.
Nema nekdo neco lepsiho?
Re: Audi quattro - systemy pohonu 4×4
Abre: špatně se díváš, na tom spodním obrázku je to celkem zřetelně vidět - talířové kolo není nasazené na hnací hřídeli PP kola, ta hřídel je dvojitá - souosá a talíř je na té venkovní části co je z levé strany připojena ke stálému převodu a kleci předního difu. Takže pohon zadku jde opravdu z převodovky, ne od poloosy
tady je to vidět líp:

a s tím výhodnějším připojováním předku nemáš pravdu, má to hodně úskalí
tady je to vidět líp:

a s tím výhodnějším připojováním předku nemáš pravdu, má to hodně úskalí
Re: Audi quattro - systemy pohonu 4×4
Vana: Super, diky.
Myslel jsem si ze to tak nejak bude. Samotna dvouspojka je resena stejne, tzn. dve hridele v sobe.
Cimz se dostavame k tomu kolik muze haldex maximalne prenest. Kdyz mam volant rovne, coz ridici jednotka vi, muze spojku sepnout na tvrdo, bez jakehokoli prokluzu. Jako uzaverka difu. Takze maximalne mam dva otevrene diferaky a na kazdem 50% momentu.
Je to tak?
Myslel jsem si ze to tak nejak bude. Samotna dvouspojka je resena stejne, tzn. dve hridele v sobe.
Cimz se dostavame k tomu kolik muze haldex maximalne prenest. Kdyz mam volant rovne, coz ridici jednotka vi, muze spojku sepnout na tvrdo, bez jakehokoli prokluzu. Jako uzaverka difu. Takze maximalne mam dva otevrene diferaky a na kazdem 50% momentu.
Je to tak?
Re: Audi quattro - systemy pohonu 4×4
Není. Za prvé každý haldex má svůj mezní moment (čtyřka měla tuším 3000 Nm, pětka nevím) a za druhé i kdyby byl opravdu sepnutý natvrdo a neproklouzl, nebo kdybys ho dokonce úplně nahradil pevnou hřídelí, stejně nebude na každém diferáku 50% momentu. Ty závislosti jsou zcela jiné
Re: Audi quattro - systemy pohonu 4×4
Neres ted zadny mezni moment ani trakci na jednotlivych kolech. Vsechna kola jsou rovne, mohou se volne tocit. Haldex spojka je 100% sepla, zadny prokluz, prakticky hridel. Kolik % momentu pujde na oba diferaky?
Re: Audi quattro - systemy pohonu 4×4
Říkám že je to fakt složité, na tvoji otázku není jednoznačná odpověď. Co znamená že kola se mohou volně točit ? Stojí auto na kolech nebo jsou kola ve vzduchu ? Mají všechna kola stejný valivý poloměr přestože jsou různě zatížená ? To vše má vliv na výsledek.
Pokud řekneš ano, všechna kola jsou rovně, mají stejný poloměr, stojí na silnici - prostě zcela ideální stav tak odpovím ano, v té chvíli to bude 50:50. Jenže v praxi tenhle ideální stav nikdy nenastane takže výsledek bude nakonec úplně jiný, závislý na více zcela reálných vlivech
Pokud řekneš ano, všechna kola jsou rovně, mají stejný poloměr, stojí na silnici - prostě zcela ideální stav tak odpovím ano, v té chvíli to bude 50:50. Jenže v praxi tenhle ideální stav nikdy nenastane takže výsledek bude nakonec úplně jiný, závislý na více zcela reálných vlivech
Re: Audi quattro - systemy pohonu 4×4
Dost zásadní vliv má už jen nestejný valivý průměr kol na obou nápravách - například nové přední a ojetější zadní. Přední s větším průměrem se musí logicky točit trochu pomaleji. No a pokud k nim haldexem natvrdo připojíš původně rychlejší zadní kola, tak ty zadní vlastně přibrzdíš a moment na zadních kolech bude v té chvíli dokonce záporný ! A kde máme těch 50:50 ?