Audi quattro - systemy pohonu 4×4

Když se chcete ponořit do nitra...
Odpovědět
Uživatelský avatar
Vana
Letec
Příspěvky: 1064
Registrován: stř 16 úno 15:30

Re: Audi quattro - systemy pohonu 4×4

Příspěvek od Vana »

mmira: mi naopak přijde že AWD tenhle jev do značné míry potlačuje. Určitě nejhorší nedotáčivost je u FWD kde přední kola na kluzkém nevědí co dřív, jestli chtějí zatáčet nebo pohánět takže auto nakonec jede s vytočenými koly rovně.
Naproti tomu AWD jednak předním kolům odlehčí půlku trakce takže jim zbývá daleko víc přilnavosti pro zatáčení, a za druhé poháněné zadní kola mají snahu auto taky aktivně stáčet podobně jak to dělá RWD.
Prostě když srovnám libovolné FWD co jsem kdy jel oproti AWD, tak AWD jednoznačně zatáčí líp. Pochopitelně pod plynem, aby se pohon vůbec projevil.
Uživatelský avatar
DoubleSix
Pan Řidič
Příspěvky: 435
Registrován: stř 16 úno 16:33

Re: Audi quattro - systemy pohonu 4×4

Příspěvek od DoubleSix »

Vana píše:Double: Od roku 2012 Honda montuje elektronicky řízenou spojku která má teoretické předpoklady k mnohem lepší funkci, nicméně výsledek jak jsme už řešili až tak přesvědčivý není
OK, díky.

Honda ke svému systému uvádí toto:
The Honda AWD system uses a compact, lightweight and fuel-efficient rear differential. The design requires a certain torque limitation for the device to be able to work effectively in real conditions, but at the same time, it must not exceed the total capacity of the AWD drive.
In real conditions, regardless of the surface, there is a certain amount of friction always available for both front and rear wheels. The AWD system benefits therefore torque between front and rear wheels in order to achieve optimal driving force.
If all the available torque required to move the vehicle forward would be transferred to the rear differential then the limit for the torque of the unit would be exceeded.
If the vehicle continues to run in this state (the front wheels spinning and the rear wheels standing still) the system senses the high speed variation and that the differential clutch slips and reduces the available torque to the rear wheels to prevent overheating.
Uživatelský avatar
mmira
Moderátor
Příspěvky: 5088
Registrován: pon 07 úno 22:51

Re: Audi quattro - systemy pohonu 4×4

Příspěvek od mmira »

vana:
u FWD zalezi, jestli ma speru. pokud ano, zase je to uplne jina pisnicka.

u AWD zalezi na tom, o jakou jde konstrukci. u Subaru bez aktivniho stredoveho difu, v nem prislapnuti plynu v zatacce znamena cestu primo ven. u Audi platilo v podstate totez, az soucasne modely se chovaji jinak. xDrive je oproti tomu, pochopitelne, jiny pribeh a ridit ho plynem je snadne.

idealem pro snih je samozrejme mit AWD se sperou vepredu a aktivnim difem uprostred a vzadu, u toho vzadu jeste lepe aktivnim ve smyslu prerozdelovanim momentu. jenze kolik toho u nas clovek najezdi na snehu, ze.

mmch, pokud je ho opravdu hodne, nic jineho nez aktivni prace s autem moc nepomuze. s tim Subaru jsem se to snazil naucit, jenze nez jsem to opravdu zvladl, zmizel snih a bylo po treninku.

Autoforum.cz
V12 + H6 + V6d + R6t + R4t + R4t + R4 + R4 na dvou
Uživatelský avatar
ExFun
Letec
Příspěvky: 2117
Registrován: stř 02 bře 15:36

Re: Audi quattro - systemy pohonu 4×4

Příspěvek od ExFun »

Vana - jaké máš vůbec reálné zkušenosti s RWD a FWD? Nechci se tě dotknout, ale mám pocit, že 13 let jezdíš s full-time AWD a zkušenosti s RWD a FWD máš spíš sporadické, ne-li úplně teoretické.

Nevím, jak je technicky řešený x-drive vs. haldex, ale uživatelsky mi x-drive přijde horší řešení.

Dlouhodobě jsem jezdil všechny koncepce a (dost dobře) jde jezdit úplně se vším. Ve zhoršených podmínkách je AWD jasná pohoda a pocit sucha a bezpečí, ale reálně mě šlo dojet vždy se vším (offroad nepočítám, byť si pamatuju na jistého Flippera Toma, který s FWD Samarou jezdil offroad tratě, kde občas vyměkli i majitelé Pajer).

Jestli se pohoda při zhoršených podmínkách vyplatí pro nemalé zápory AWD po zbylý rok, to nechť si každý vyřeší sám.

Z hlediska jízdy to vystihl mmira. Jen podotknu, že AWD modely Audi bývají lepší než FWD, ale ne kvůli AWD jako systému pohonu, ale právě kvůli posunu těžiště.
Back to basics.
Příčina -> následek
Uživatelský avatar
Vana
Letec
Příspěvky: 1064
Registrován: stř 16 úno 15:30

Re: Audi quattro - systemy pohonu 4×4

Příspěvek od Vana »

No připouštím že moje zkušenosti nejsou až tak slavné. Co se týká RWD mám najeto cca 200 tisíc km se starýma škodovkama ale souhlas, tohle je dnes už hodně mimo mísu. Moderní RWD jsem se sice párkrát vezl, ale ne na sněhu

S koncernovými FWD mám najeto cca 400 tis.km, k tomu jsem něco málo najezdil i nějakými FWD Ducaty, T4, T5 apod. odhadem dalších 400 tisíc. S AWD mám 200 tisíc. Kromě toho dalších cca 200 tis. s ještě jinou technikou (obytňáky). Celkově tedy možná jen pouhý 1,4 mil.km ale určitě dost významný podíl z toho je na sněhu, pár set tisíc to bude za tu dobu určitě takže snad trochu praxe by bylo

Ale FWD a AWD střídám furt takže přímé srovnání mám kdykoliv.

EDIT: jo vzpomněl jsem si ještě na cca 100 tis.km s RWD Tranzitem, so byla teda v zimě síla ..! :D
Naposledy upravil(a) Vana dne úte 19 led 12:47, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
ExFun
Letec
Příspěvky: 2117
Registrován: stř 02 bře 15:36

Re: Audi quattro - systemy pohonu 4×4

Příspěvek od ExFun »

OK, v pořádku. :)
Back to basics.
Příčina -> následek
Uživatelský avatar
Vana
Letec
Příspěvky: 1064
Registrován: stř 16 úno 15:30

Re: Audi quattro - systemy pohonu 4×4

Příspěvek od Vana »

ExFun píše:Jestli se pohoda při zhoršených podmínkách vyplatí pro nemalé zápory AWD po zbylý rok, to nechť si každý vyřeší sám..
To je samozřejmě otázka každého soudruha ale za sebe musím říct že ty "nemalé" zápory tak nějak nevnímám. Ani vlastně nevím které to jsou. Možná snad mírně horší spotřeba na kterou stejně kašlu a k tomu trochu horší dynamika za příznivých podmínek vynahrazená výrazně lepší dynamikou za nepříznivých podmínek. Žádný další zápor mě nenapadá.
Uživatelský avatar
pavproch
Letec
Příspěvky: 17181
Registrován: pon 14 bře 20:41
Bydliště: m4Zlik + 3er = 2x N52B30

Re: Audi quattro - systemy pohonu 4×4

Příspěvek od pavproch »

ExFun píše: Nevím, jak je technicky řešený x-drive vs. haldex, ale uživatelsky mi x-drive přijde horší řešení.
A mně přesně naopak, s H1 mám nalítáno cca 120kkm s H2 přes 300tis, s xD přes 200 a jednoznačně uživatelsky nejvstřícneji se chová xD (nerozpojuje se jako H1 a mění poměr Mk předek/zadek výrazně plynuleji než H2.

ale každý to máme v vjemových centrech nastaveno jinak, že...
Nejhezčí pohled na 100vježatou je ve zpětném zrcátku.
Uživatelský avatar
Vana
Letec
Příspěvky: 1064
Registrován: stř 16 úno 15:30

Re: Audi quattro - systemy pohonu 4×4

Příspěvek od Vana »

Myslím že H1 a H2 (+ systém na CRV do MY 2012) je asi to nejhorší co kdy bylo v technice pohonu všech kol vymyšleno, fakt velké přešlapy
Dnes by asi chtělo s xdrivem srovnávat alespoň čtvrtou generaci Haldexu
Uživatelský avatar
pavproch
Letec
Příspěvky: 17181
Registrován: pon 14 bře 20:41
Bydliště: m4Zlik + 3er = 2x N52B30

Re: Audi quattro - systemy pohonu 4×4

Příspěvek od pavproch »

jo, na mou zkušenost s H4 sem zapoměl.....s H4 sem najel jen asi 30 tisk km a máš (zřejmě) pravdu, H4 a xD jsou si dost podobně vstřícné k uživateli - akorát, že H4 je předělaná FWD - základní rozdělení má 90:10, zatímco xD je předělaná RWD a má základní rozdělení 38:62
Nejhezčí pohled na 100vježatou je ve zpětném zrcátku.
Odpovědět