Cyklistické vlákno

Zážitky, zkušenosti, srazy, upozornění na nebezpečná místa i dotěrnou policii.

Moderátor: řidičBOB

Odpovědět
Uživatelský avatar
Lachende Bestien
Letec
Příspěvky: 1936
Registrován: sob 18 čer 15:13

Re: Cyklistické vlákno

Příspěvek od Lachende Bestien »

Proč se nelije ten bílý vodnatý průjem přímo do duše?
S největší pravděpodobností si na tubeless až náboženském zanícení vydatně mastí výrobci a prodejci těchto relativně drahých "novinek" kapsu. Al ventilek za dvěpade, to mi ho teda vyndej. $-)
Uživatelský avatar
ExFun
Letec
Příspěvky: 2117
Registrován: stř 02 bře 15:36

Re: Cyklistické vlákno

Příspěvek od ExFun »

Zřejmě proto, že cílem je se duší zbavit. Přidávat váhu do kol nikdo nechce. Takto to je -duše + mlíko.
V autech taky kdysi bývaly duše...
Kromě defektů je vliv i na grip. Odpadá tření mezi duší a pláštěm, plášť se může volněji přizpůsobovat terénu a tím klesá valivý odpor.

Říkat si tomu můžeš jak chceš, ale podle mě bezduše, teleskopická sedlovka a 1x převody jsou hned po odpružení největší inovace pro MTB. Třeba pro Pavprocha, který pořád píchá o trny, by to byla neskutečná úleva, za kterou ta trocha sraní při přezouvání stojí.
Back to basics.
Příčina -> následek
VPcz
Adept autoškoly
Příspěvky: 19
Registrován: stř 26 dub 07:16

Re: Cyklistické vlákno

Příspěvek od VPcz »

Vse ma sve, vahova uspora tubeless(dnes je to tzv tubeless ready = + mliko) zadna oproti dusim. Jediny fakt je nizsi valivy odpor a teoreticka lepsi prilnavost. Nejvetsi vyhoda je moznost vozit nizsi tlaky, ale zase musi byt v rafku vypln. Vliv na defekt je sporadicky, riznu plast ze strany a stejne budu muset dat dusi na dojeti. To je opravdu max na trny, ci lehke defekty. Prdeni s opravou atd... no kazdeho na promysleni. Porad to neni tufo galuska, je to polovicate reseni.
Uživatelský avatar
ExFun
Letec
Příspěvky: 2117
Registrován: stř 02 bře 15:36

Re: Cyklistické vlákno

Příspěvek od ExFun »

VPcz píše:, riznu plast ze strany a stejne budu muset dat dusi na dojeti.
Tohle je podle mě úplná blbost, co vymyslel nějaký teoretik. V terénu sundávat bezdušák, vytahovat zalepený ventilek a nasazovat duši je podle mě úplnej unreal. Už jen shození z patek je porod. Navíc v plášti budou trny, co duši během chvíle rozpíchají.
U bezduší bych rozhodně nic neopravoval v terénu tím, že sundám plášť, ale zvenčí. Takže i bočnici buď vezme mlíko, nebo knot+ mlíko.

Díry co nevezme ani knot jsou problém, protože takovou dírou by i duše lezla ven a prodřela by se . půjde jen o nějaké dojetí, takže zkusit dát dírou dovnitř i zvenčí záplatu a doufat, že to udrží. V takových situacích fungují jen vložky do pláště (na XC nesmysl). Teoreticky by šlo sundat 1 patku, podlepit záplatou a nahodit bombičkou.

Doma se dá takto řízlý plášť , zašít, podlepit a někteří ho jezdí dál.

U Tufo galusky jsem byl svědkem, jak si kamarád parádně nabil, když se mu odlepila v kompresi. A taky nevím, jak by při proříznutí na úrovni nepobere knot galuska pomohla.
Back to basics.
Příčina -> následek
Uživatelský avatar
pavproch
Letec
Příspěvky: 16360
Registrován: pon 14 bře 20:41
Bydliště: m4Zlik + 3er = 2x N52B30

Re: Cyklistické vlákno

Příspěvek od pavproch »

Chlopi, kuju za všechno info. Protože se mám ráth a nechce se mi v terénu někde dupat s výměnou duše (a protože sem si - nechtěně - koupil jak přední tak 3x zadní plášť tubeless ready), tak do toho půjdu.

Otázky (laika, který se před minutou rozhodnul, že do toho pude):

1. (Galuskový) ventilek - je jedno jaký nebo jsou značky/typy které určitě jo a které určitě ne? (cena nerozhoduje)
2. "Mlíko" (prostě ten sajrajt, co se lije dovnitř) - jaké (opět - jsou značky "jo" a značky "ne" nebo je to jedno?)
3. Místo náhradní duše (a montpák) s sebou vozit co? Nějaký sprej/bombičku/nádobku se Slimákem? (jaký?) Nebo dělat už předem paniku a vozit s sebou i tu duši a montpáky (myslím, že je to blbost)
(Malou) pumpičku budu vozit i nadále, logicky.

Kuju.

Dodatek - ten "sajrajt" vevnitř by mohl i "namazat" patky pláště, takže by snadněji mohly "sklouznout" do správné polohy v ráfku (ref přední plášť mi fčíl po opravě chodí šišatě...), ne?
Nejhezčí pohled na 100vježatou je ve zpětném zrcátku.
Uživatelský avatar
ExFun
Letec
Příspěvky: 2117
Registrován: stř 02 bře 15:36

Re: Cyklistické vlákno

Příspěvek od ExFun »

A) ventilek - jakýkoliv - měl jsem Mitas, Caffe latex, DT Swiss - všechno funguje. Uživatelsky nejkomfortnější DT Swiss, protože má těsnění pod utahovací objímkou, zatímco gumová podložka u Mitasu se roztrhne.
https://www.kupkolo.cz/komponenty-na-ko ... ilky_k723/ osobně bych koupil nějaký z iiSuper, protože mají taky to gumové těsnění a utahovat kovovou podložku na hliníkový ráfek mi jde proti srsti

B) páska - zase budou fungovat všechny , musíš vybrat správnou šířku, takže shodnou nebo += 2mm od vnitřní šířky tvého ráfku
https://www.kupkolo.cz/komponenty-na-ko ... asky_k729/ No tubes je klasika. Alternativa je gorilla tape. Měl a mám zelenou caffo latex, ale ta po cca. 2 letech křehne, gorilla držela bez náznaku křehnutí a je pružnější. Za mě je Gorilla Tape nejlepší řešení a navíc ji použiješ i k jiným účelům. Jen se dělá v omezených šířkách.

c) tmel - tady už jsou rozdíly - No tubes je klasika, Schwalbe je rebrandovaný No tubes s přirážkou. Dobré ohlasy má Orange seal. Zbytek z doslechu Caffe Latex, Mitas nějak fungují, Finish Line nenaplnil očekávání,
https://www.kupkolo.cz/komponenty-na-ko ... mely_k725/

S sebou vozit
1) nějaké knoty https://www.kupkolo.cz/komponenty-na-ko ... oty_k1017/
2) pumpičku (kdybs musel dopumpovat kvůli knotům)

Bonus - já třeba do plášťů dávám míň tmelu, než se doporučuje a s sebou vozím lahvičku se 100ml čerstvého tmelu. CCa po 2 měs. tmely ztrácí účinnost (ne úplně), takže na větší díru bych přes ventilek nalil nový tmel (za 8 let jsem nikdy nemusel)
CO2 bombička moc nezabere a pokud bys nechtěl pumpovat, tak je to rychlejší, Taky by měla být schopna nahodit patku, kdybys ji vyzul.

Pokud nemáš silný kompresor, nebo kompresor se vzdušníkem, někdy nestačí dílenská pumpa a je třeba na nahození tire booster https://www.kupkolo.cz/komponenty-na-ko ... cky_k1019/ Dá se udělat ghetto řešení z PETky, ale po 2 letech jsem to vzdal a koupil tu BETO nádobu.
Ano, potřít patky trochou tmelu pomůže snadnějšímu zapadnutí. Osobně jsem to nikdy nemusel použít.

Musíš se to naučit, ale včera jsem měnil pásku v ráfku (poškodil jsem ji montpákou) a sejmutí pláště, stržení pásky, odmaštění ráfku, nová páska, samozřejmě výměna ventilku, a nahození pláště zpět bylo na 20 min. komplet včetně kecání s ženou a hlídání pobíhající dcerky okolo... A to jsem dost pečlivý při lepení pásky...
Back to basics.
Příčina -> následek
Uživatelský avatar
pavproch
Letec
Příspěvky: 16360
Registrován: pon 14 bře 20:41
Bydliště: m4Zlik + 3er = 2x N52B30

Re: Cyklistické vlákno

Příspěvek od pavproch »

Kuju moc. ještě sem neměl čas to pořádně študovat a čumět na všechny ta videa...

Jenom rychlá otázka - když mám "tubeless ready ráfky (ie. bez děr pro špajchny) tak taky musím dávat tu pásku?
Nejhezčí pohled na 100vježatou je ve zpětném zrcátku.
Uživatelský avatar
ExFun
Letec
Příspěvky: 2117
Registrován: stř 02 bře 15:36

Re: Cyklistické vlákno

Příspěvek od ExFun »

O takových ráfcích jsem slyšel, ale nikdy neviděl.
Co máš za ráfky? Nebo kolo?
Back to basics.
Příčina -> následek
VPcz
Adept autoškoly
Příspěvky: 19
Registrován: stř 26 dub 07:16

Re: Cyklistické vlákno

Příspěvek od VPcz »

pavproch píše:Kuju moc. ještě sem neměl čas to pořádně študovat a čumět na všechny ta videa...

Jenom rychlá otázka - když mám "tubeless ready ráfky (ie. bez děr pro špajchny) tak taky musím dávat tu pásku?
To už budou ráfky ready na montáž

https://www.dtswiss.com/en/technology/w ... echnology/ docelá pěkné video u toho
Uživatelský avatar
ExFun
Letec
Příspěvky: 2117
Registrován: stř 02 bře 15:36

Re: Cyklistické vlákno

Příspěvek od ExFun »

TR ready jsou dnes snad už všechny.

DT Swiss lepí TR pásku do jejich zápletů. Ráfky bez děr na niple jsem slyšel jen u Mavicu, který měl jeho UST systém (zhruba to samé jako tubeless, jen potřeboval speciální pláště).

K návodu od DT Swiss - takto lehce nahodit ruční pumpou, to trochu fakeovali, nebo měli pumpu s obrovským objemem. ALE za sebe bych nedával mlíko, dokud nemám nahozený obě patky, Už jsem se setkal s vadným pláštěm. Já to dělám tak, že:
1) nasadím plášť
2) vymontuju vnitřek ventilku
3) tire boosterem tam pustím vzduch, až zapadnou patky, chvíli nechám pod tlakem a zkontroluju, že plášť je správně usazený
4) odpojím tire booster (ujde vzduch) a stříkačkou přes vymontovaný ventilek do pláště stříknu požadavané množství tmelu
5) namontuju vnitřek ventilku
6) nahustím na cca 2,5 ATM
7) zatočím, zakvedlám a pokud citelně tlak neuniká, tak nasadit na kolo a jet projet - jak se plášť zatíží a rotuje, tak se rychleji tmel dostane do pórů a začne těsnit

U lehkých XC plášťů se může stát, že začnou těsnit až se zatmelí, ale od doby co je hned projíždím se mi to nestalo.
Drobný únik tlaku 1. den třeba o 0,5 bar za 24 hod. je OK, to je potřeba jen projet, aby se mlíko dostalo všude. Kdyby to utíkalo víc, tak pokropit vodou - bubliky ukáží, kde je problém. Bočnice - vyřeší tmel. Nipple - je v prdeli páska - díra, nebo netěsní, nebo není dotažený ventilek. U ráfku - zatěsní tmel, buď byla špinavá patka, nebo koplý ráfek, při větším úniku není dosedlá patka.
Back to basics.
Příčina -> následek
Odpovědět