Elektromobily a vse kolem nich

Elektromobily, hybridy, alternativní paliva a vše kolem emisí nebo spotřeby paliva.
Odpovědět
PepaSFI
Pan Řidič
Příspěvky: 448
Registrován: ned 29 dub 18:23

Re: Elektromobily a vse kolem nich

Příspěvek od PepaSFI »

určitě to nebude nálož na kabelu která ho má roztrhat. Bude tam nějaký mechanicky rozpojitelný prvek, který bude ovládaný tlakem plynů z pyropatrony podobně jako výbuch patrony tahá za bezpečnostní pás abysme ksichtem neletěli airbagu naproti. Prostě něco jako odpojovač baterie jaký se montuje například do závodních aut a pracovních strojů. Taky předpokládám že existuje i manuální možnost přerušení proudu. Pokud si dobře vzpomínám, Tesla S má vpředu v kufru označené místo kde se dá vyndat kryt a pod ním je místo kde hasič může kabely přestřihnout. Každé auto od nějakého roku má taky bezpečnostní kartu kterou mají údajně snad hasiči v databázi a bývá i v návodu k použití, v některých zemích musí být v autě na určeném místě, a v ní je zakresleno kde jsou v autě rizikové elementy které můžou ohrozit záchranáře. Airbagy, pyropatrony, tlakové zásobníky, bezpečnostní výztuhy, dokonce i plynové vzpěry, prostě místa kde se nemá řezat a stříhat.. Elektromobily a hybridy tam nejspíš budou mít i ty silové vodiče.


A ta síla vodičů, ta opravdu nezávisí na napětí ale na přenášeném proudu. Napětí má vliv na tloušťku a kvalitu izovace. Ale napětí ve stovkách voltů není nic co by vyžadovalo nějakou zvláštní péči. Máte to všude kolem sebe, šlapete po tom pod stolem, vaříte s tím kafe.
Uživatelský avatar
driver
Letec
Příspěvky: 1744
Registrován: čtv 24 zář 14:50

Re: Elektromobily a vse kolem nich

Příspěvek od driver »

Já se rád nechám poučit.
Znám jen mechanické odpojovače, to měla už V3S...
Nebo už jsou i pyroodpojovače v závodních autech? Nemá někdo link jak to vypadá?

U auta za 250tis kde je altík 80A je aku třeba 45Ah a je k ní půl cm tlustý kabel, ale u auta 5x dražšího je aku i altík a dokonce i ten kabel k baterce, všechno dvakrát silnější. Nevěřím, že v BMW i3 je kabel k 33kwh aku, jako mám do varné konvice, s průměrem pár milimetrů. [-x
Mrkni na oranžové kabely, to jsou kabely jak míchačce na 380V ;)
Přílohy
33-kwh-baterie-BMW-i3.jpg
Zákon č.361 o silničním provozu, § 11: Na pozemní komunikaci se jezdí vpravo, PŘI PRAVÉM OKRAJI vozovky. (!)
PepaSFI
Pan Řidič
Příspěvky: 448
Registrován: ned 29 dub 18:23

Re: Elektromobily a vse kolem nich

Příspěvek od PepaSFI »

ten kabel není jak k míchačce, on je mnohem silnější. Ale není to kvůli tomu že by tam bylo 400 nebo snad 800 Voltů nebo snad dokonce kvůli tomu že to auto stojí nevím kolik, to je úplná blbost. Je to kvůli tomu že to přenáší velký proud, potažmo výkon/příkon. Motor míchačky má příkon tak 1 kW, tam stačí vodiče průřezu 1,5mm2. Motor auta má desítky kilowatt, krátkodobě při rozjezdu možná i stovky, to při podobném napětí stovek voltů vyžaduje úměrně silnější kabel.


Kabely alternátoru v normálním autě mají tloušťku, nebo správněji průřez vodiče, podle toho jaká se tam předpokládá zátěž. To že má dražší auto silnější alter a kabely není kvůli tomu že je dražší ale kvůli tomu že v dražším autě je víc kravin co žerou proud. Například vyhřívání kdečeho, sedadel, zrcátek, předního skla, diesely obvykle dnes mívají přihřívání chladící kapaliny a elektrické topení a to je děsná zátěž pro elektriku.


Jo a ještě ty pyroodpojovače, prý to snad používají někteří výrobci aut jako bezpečnostní prvek. On i obyčejný akumulátor dá do zkratu proud několik set ampér. To je síla větší než má výkonná svářečka, to propálí a zapálí cokoliv. Ty závodní auta pokud vím používají manuální, obvykle ovladatelný z kabiny i z venku.


No a tyhle základy elektrotechniky obvykle vůbec netuší nadšení propagátoři elektromobility a pak z nich lezou takový krávoviny jako třeba nabíjení aut z pouliční lucerny nebo to že jednou nabijem 100kW baterku za tři minuty.
Uživatelský avatar
ctrl_j
Letec
Příspěvky: 3775
Registrován: úte 09 dub 06:33

Re: Elektromobily a vse kolem nich

Příspěvek od ctrl_j »

Ja myslim ze tu 100kW baterku za tri min. dobit pude. Ale opravdu jen jednou :)
„Simplify, then add lightness.“ /Colin Chapman/
Uživatelský avatar
abgx1
Letec
Příspěvky: 1509
Registrován: stř 14 říj 17:09

Re: Elektromobily a vse kolem nich

Příspěvek od abgx1 »

Cim vacsie napatie, tym tensi kabel ;)

Bezny osobak ma kabel centimeter hruby lebo funguje len na 12V a teda aj par 100W tam vyprodukuje sialeny prud
406 Coupe
Pan Řidič
Příspěvky: 239
Registrován: čtv 28 zář 21:12

Re: Elektromobily a vse kolem nich

Příspěvek od 406 Coupe »

Tak běžné baterie mají maximální startovací proud 600 - 800 A - na to je ten kabel ke startéru dimenzovaný. Když budeš zvyšovat jen napětí, tak se s tloušťkou kabelu nic dít nebude, budeš ale muset mít lepší izolaci. Takže když zapojíš baterie aby ti dávaly 100V, tak přeneseš výkon 80 kW, neboli 107 koní - a průřez kabelu bude stejný. Jestli je pravda, že baterie v e-mobilech jsou řazeny do napětí 400 V a na jízdu budeš chtít 200 kW, tak ti bude stačit 500 A - takže i teoreticky slabší kabel, než ke dnešnímu startéru. Samozřejmě s lepší izolací a rezervou pro trvalý odběr.
PepaSFI
Pan Řidič
Příspěvky: 448
Registrován: ned 29 dub 18:23

Re: Elektromobily a vse kolem nich

Příspěvek od PepaSFI »

Lepší izolace netřeba, tedy aspoň ne z elektrických příčin. Napětí ve stovkách voltů není rizikové pro průraz izolace. Ale samozřejmě to musí snášet mechanické a teplotní namáhání v daném prostření, nesmí se prodřít, popraskat a podobně. A to nejen z hlediska možného úrazu el. proudem ale spíš kvůli zkratu. To platí i pro běžná auta s 12V akumulátorem. Jak už jsem psal, i běžný akumulátor má obrovskou energii a poškozený kabel od startéru nebo alternátoru by při zkratu vyvolal nebezpečnou havárii elektriky s vysokým rizikem požáru.
Uživatelský avatar
driver
Letec
Příspěvky: 1744
Registrován: čtv 24 zář 14:50

Re: Elektromobily a vse kolem nich

Příspěvek od driver »

Podle mě ta lepší izolace je naopak nutná protože při nehodě hrozí zkrat a požár a naprosto nechápu proč mechanický odpojovač aku není předepsaný institucemi co bodují crashtesty.
Kdysi to měl každý francouz přímo na svorce aku a bylo to super.
Stačilo po nehodě bez nářadí tahem za páčku odpojit aku, teď kolikrát ani s nářadím aku nemůžeš v autě najít...
Zákon č.361 o silničním provozu, § 11: Na pozemní komunikaci se jezdí vpravo, PŘI PRAVÉM OKRAJI vozovky. (!)
Uživatelský avatar
vonkreuz
Letec
Příspěvky: 1136
Registrován: stř 08 srp 22:02

Re: Elektromobily a vse kolem nich

Příspěvek od vonkreuz »

Odpojovač aku je, řekl bych, ve všech spalovacích autech. Ale týká se primárně energie pro podávací čerpadlo v nádrži, aby netlačilo PHM dál do systému. Např. AlfaRomeo ho má většinou pod sedačkou řidiče a příhodu o příliš horlivém čističi auta, který si nárazem hubice vysavače odpojovač aktivoval a pak šlo auto do servisu, už jsem taky slyšel. :-D
PepaSFI
Pan Řidič
Příspěvky: 448
Registrován: ned 29 dub 18:23

Re: Elektromobily a vse kolem nich

Příspěvek od PepaSFI »

nevím jak to mají jiná auta s tím odpojováním ale nejen Alfy ale asi všecko z Fiatí stáje má ten odpojovač palivového čerpadla. Vybaví se pi nárazu nebo při velkém náklonu vozidla a vyskočí o tom hláška na displeji. Zpátky se musí odaktivovat tlačítkem. Ten odpínací kontakt na baterii mám v Pandě taky takže nejen fracouzi. Ve starém autě jsem měl domontovaný odpojovač, takový ten traktorový páč už jsem hořet elektriku viděl a fakt to není hezký. Doplnil jsem ho lankem které se dalo nahmátnout pod kapotou bez otvírání. Ten současný je přímo na baterii takže by se muselo pod kapotu což třeba u začínajícího požáru by asi nebylo úplně sranda. A hasiči by to nejspíš nezkoumali, prostě to cvaknou kleštěma.
Odpovědět