Mazda MX5 (Miata)

Honda, Hyundai, Kia, Mitsubishi, Subaru, Toyota ad.
Odpovědět
Spectral
Mistr volantu
Příspěvky: 783
Registrován: ned 09 říj 08:19

Re: Mazda MX5 (Miata)

Příspěvek od Spectral »

Zajda píše:Jinak bych se vubec nebal 0w viskozity, nema to proti 5w nebo 10w zadnou nevyhodu.
S tím nemůžu úplně souhlasit. Vysoký viskozitní index (laicky rozdíl mezi zimním a letním indexem viskozity, tj. širokorozsahové oleje) je dosahován aditivací, která zase oleji ubírá potenciál v jiných ohledech (alkalická rezerva apod.), tedy je dosahován na úkor jiných vlastností. Pokud vysoký viskozitní index nepotřebuji (což v autě provozovaném jenom za teplot nad nulou nepotřebuji), je zbytečné a kontraproduktivní lít do auta širokorozsahový olej, když za stejné peníze můžu mít olej kvalitnější v jiných parametrech (pro mě potřebnějších) nebo olej stejné kvality za menší peníze (nepřiplácím za široký rozsah, který nepotřebuji). Nemluvě o tom, že je pro výrobce oleje extra náročné udržet viskozitní vlastnosti širokorozsahového oleje po celou dobu předpokládaného kilometrového průběhu a většinou se to nedaří.
Pro jerryho Miatu bych volil kvalitní olej se zimní specifikací ne nižší než 5W. Letní index volit podle teplot oleje dosahovaných v nejvyšší zátěži (viz poznatky od jarky). Výkonnostní norma už byla zmiňována.
:ar!
jerry
Letec
Příspěvky: 3319
Registrován: čtv 17 bře 17:15

Re: Mazda MX5 (Miata)

Příspěvek od jerry »

Však jo, na jaře tam dám 5W-40 API SM a hotovo. Byl jsem se párkrát projet, než zasolí i u nás na západě. Zatím se poznáváme, ale super. Zimu nemusím, ale teď se těším 2x tolik na jaro než jindy :D
„Přidej výkon a budeš rychlý na rovinkách. Ale uber hmotnost a budeš rychlý všude.“ Colin Chapman.
Uživatelský avatar
Zajda
Letec
Příspěvky: 1872
Registrován: ned 04 lis 03:01

Re: Mazda MX5 (Miata)

Příspěvek od Zajda »

Spectral píše:S tím nemůžu úplně souhlasit. Vysoký viskozitní index (laicky rozdíl mezi zimním a letním indexem viskozity, tj. širokorozsahové oleje) je dosahován aditivací, která zase oleji ubírá potenciál v jiných ohledech (alkalická rezerva apod.)
Je to možné, nejsem tribotechnik, moje chápání problematiky je veskrze povrchní a vychází z dalších útržkovitých poznatků, které praví že pro nejlepší nízkoteplotní vlastnosti se používají zpravidla nejkvalitnější základové oleje třídy IV, tj. Polyalfaolefiny - PAO, zatímco na ty běžnější vystačí hydrokrakové.
Dál pak třeba ze zmíněného článku o vývoji viskozity různých olejů od začátku do konce intervalu výměny.
https://www.oleje.cz/clanek/Vlastnosti- ... -Viskozita
Zajímavá citace např: "Většina současných olejů SAE xW/40 je střihově méně stabilní než oleje SAE xW/30 a při provozu se viskozitní rozdíly mezi nimi smazávají."
A narážel jsem tím taky na oblíbené dogma že 0W je moc řídký a poškodí motor atd.

Stejně bych to uzavřel tak, že hlavní předpoklady úspěchu jsou:
- Koupit olej nepančovaný, nejlépe z oficiální distribuce, jinak je celá debata bezpředmětná. Lepší třeba Fuchs ve správné specifikaci než nějaký rozředěný pšonský hlen v přívětivém Kastról balení. :-)

- koupit levnější vyhovující olej a měnit ho co nejčastěji, jelikož drobné nuance ve výkonnosti čerstvého oleje dle mého nebudou podstatné proti degradaci už i po těch zkrácených 10 000 km.

- zařídit se podle toho co říká tlakoměr, když už ho Miaty mají :-)
《》
jerry
Letec
Příspěvky: 3319
Registrován: čtv 17 bře 17:15

Re: Mazda MX5 (Miata)

Příspěvek od jerry »

Zrovna Fuchs dávám i do daily car. Na Miatě za léto nedám ani těch 10.000. Tlakoměr pochopitelně využiji.
„Přidej výkon a budeš rychlý na rovinkách. Ale uber hmotnost a budeš rychlý všude.“ Colin Chapman.
Uživatelský avatar
jarka
Letec
Příspěvky: 2800
Registrován: stř 16 úno 10:46
Kontaktovat uživatele:

Re: Mazda MX5 (Miata)

Příspěvek od jarka »

Já mám ničím nepodložený dobrý pocit v Ignácovi z Liqui Moly Super Leichtlauf 10W-40, oproti původnímu castrolu se motor pocitově hodně uklidnil. Mobil v miatě dávám tak nějak ze setrvačnosti...
"Auto s pohonem předních kol je jako řízená havárie." - Walter Röhrl (Speed, 04-2017). :D
Uživatelský avatar
Snowman000
Letec
Příspěvky: 5571
Registrován: čtv 17 bře 09:36
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Re: Mazda MX5 (Miata)

Příspěvek od Snowman000 »

Tak Mazdicka bola v nedeľu zazimovana :)

Rozlúčka bola 200km po uplne prázdnych okreskach keďže na nej nemam diaľničnú...jo a párkrát to slo pekne bokom :P
Konzerva od sardiniek s LSD
Multak se vsim vsudy
...tbd...
francis
Mistr volantu
Příspěvky: 531
Registrován: sob 26 bře 01:07

Re: Mazda MX5 (Miata)

Příspěvek od francis »

Takze zustava u tebe? :-bd
Mirek
Uživatelský avatar
Snowman000
Letec
Příspěvky: 5571
Registrován: čtv 17 bře 09:36
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Re: Mazda MX5 (Miata)

Příspěvek od Snowman000 »

Nooo obavam sa ze asi bude praveze musiet z domu...a kym pojde tak som ju nechcel uz nicit v tej soli...zatial inzerat vonku nie je, kedze mam dilemu ci ju dat trosku do reprezentativnejsieho stavu (poriesit lak na kapote a blatniku( a hlavne ludia su proste neskutocne hovada - vodicove dvere mam obuchane od dveri a niekto mal nutkavu potrebu sa mi vlamat do kastliku medzi sedackami)) alebo predat tak ako je :-?

A oprava M135i sa trosku komplikuje vyzera ze bola chytena aj zadna naprava :ymsigh:
Konzerva od sardiniek s LSD
Multak se vsim vsudy
...tbd...
Uživatelský avatar
M.Z.
Letec
Příspěvky: 5444
Registrován: úte 28 srp 13:23
Bydliště: FM

Re: Mazda MX5 (Miata)

Příspěvek od M.Z. »

Oúú #-o hodně, resp. kolik peněz na opravu?
KTM X-BOW GT
F-150 5,0 ROUSH
M2 MT
hoonring.cz
Coupe JCW KW3
Uživatelský avatar
Snowman000
Letec
Příspěvky: 5571
Registrován: čtv 17 bře 09:36
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Re: Mazda MX5 (Miata)

Příspěvek od Snowman000 »

Zatim netusim...ale kedze musi byt komplet zadna napravnica vymenena, tak si nerobim moc pozitivne iluzie...

Jako opravit chcem dat vsetko co sa da a je treba, predsa len robim to pre seba, ale MX-5 asi bude musiet ist ak si chcem nechat M135i :((
Konzerva od sardiniek s LSD
Multak se vsim vsudy
...tbd...
Odpovědět