Subaru Impreza WRX - porizeni a provoz

Honda, Hyundai, Kia, Mitsubishi, Subaru, Toyota ad.
Uživatelský avatar
mmira
Moderátor
Příspěvky: 5088
Registrován: pon 07 úno 22:51

Subaru Impreza WRX - porizeni a provoz

Příspěvek od mmira »

Na podzim lonskeho roku na me prisla nutnost poridit nejake dalsi auto a jednim z modelu, ktere se dostaly do hledacku, byla Impreza. Predem rikam, ze o Subaru jsem v te dobe vedel jen to, ze pouzivaji boxery a jsou to ctyrkolky, nic moc vic. Dnes vim jen o malo vic, presto se to pokusim sesumirovat tak, aby pripadny zajemce o to same mel trochu lehci pozici.

Predem je asi potreba rict, ze jsem se predevsim zajimal o 2. generaci imprezy, ktera ma oznaceni GD/GG. Vyrabela se mezi lety 2001 - 2007 jako sedan a kombi. Pak ji nahradila treti generace. Ta uz jen jako hatchback, ma modernejsi interier, technika je ale stejna.

Prvni rozhodnuti, ktere zajemce o Imprezu musi udelat, je volba mezi atmosferickymi a preplnovanymi modely. Ty atmosfericke jsou velmi civilni, ctyrkolka je u nich spise kvuli trakci a nejake to vetsi radeni s nimi lze provozovat jen v zime. O verzich s motorem 1.5i se zminovat nebudu, to snad nikoho nenapadne. Dalsi v rade je dvoulitr o ruznych vykonech. Zacinalo se myslim na 125 k, od roku 2005 byl myslim v nabice motor se 150 k. Nejel jsem v nem, ale co jsem se vyptaval, uz umi s Imprezou docela slusne zahybat a je tedy pouzitelny i jinam, nez na jezdeni po horskych silnicich kolem komina. Z pocatku to byl muj favorit, ale v Cechach je tezko dostupny a do Rakous, kde jich docela hodne, se mi jet nechtelo. Docela me mrzi, ze se v Evrope neprodavala Impreza s 2.5 l atmo motorem. Dle meho nazoru to musi byt idealni kombinace pro potahove auto. Pokud by po ni nekdo vylozene touzil, asi by nebyl problem ji dotahnout z US. Nejsem si ale jist, zda se to vyplati.

Dostavam se k tem "zajimavejsim" verzim, tedy s preplnovanymi motory. Zacina se u WRX, pokracuje u STi. To uz je ale mimo me, o tu jsem se nezajimal, takze ji vynecham. WRX byla k dispozici z pocatku s motorem 2.0t, vykon myslim 163 kW, od 2005, kdy probehl posledni facelift (pozna se podle noveho tridilneho grilu), ma motor 2.5t s vykonem 169 kW. Dala se poridit jako kombi a sedan. V jeho pripade pozor na jeden prakticnost omezujici faktor, nelze u nej sklapet operadlo zadniho sedadla a ani nema pruvlak na lyze.

Prvnim faktem, ktery jsem se v souvislosti s WRX dozvedel, je to, ze pokud by snad nekdo chtel delat nejake vetsi upravy, ma rovnou koupit STi. Rozdil ve strevech motoru je pry takovy, ze WRX uz zadne velke zvysovani vykonu nesnese, to pry plati i o spojce. Overovat to neminim, tento zamer je mi cizi. Jedinou veci, ktera by u WRX zaslouzila vylepsit, a taky se to casto dela, jsou brzdy. Plati to i v pripade meho kousku, prestoze jsou na predku dvoupistkove brzdice, ucinek zadna slava. Ne, ze by to nebrzdilo, ale silnejsi brzdeni vyzaduje velky tlak z nohy, coz pak trochu komplikuje presnost meziplynu.

Ted konkretneji k potencialnim zadrhelum. Co jsem se dozvedel, tak Impreza netrpi nejakymi specifickymi bolestmi a vztahuje se na ni to, co na vsechny ojetiny - kontrola laku, spar, koroze, nosnych prvku kastle atd. Pozor je potreba dat na dodrzeni intervalu rozvodu, coz se dela ve 100t km a neni to uplne nejjednodussi operace - motor musi ven. Pak je potreba zkontrolovat, ze neunika olej kolem tesneni hlav. Problemem muze byt spojka, prevodovka a v zavislosti na zachazeni taky vyklepane ulozeni kardanu. Proste vibrace od naprav ci jinych prvku pohonne soustavy nevesti nic dobreho. Taky motor by na volnobeh mel jet hladce a neklepat se jak pes na mrazu. Sam bych to shrnul tak, ze plati obecna rada, ze nejlepsi koupe je ta z overeneho zdroje. U turbomotoru hodne zalezi na chovani majitele a WRX to plati taky. Pokud jsou na aute ruzne upravy, byl bych o to opatrnejsi.

Posledni drobnosti, ktere jsem si vsiml u vsech prohlizenych Imprez, je zrezavely levy predni uchyt sedacky ridice. Kdyz jsem se poptaval na forech, tak je to obecna vlastnost vsech modelu. Je to divne, ale je to tak. Dle meho nazoru je to nejaka elektricka koroze.

Dostavam se k samotnemu shaneni auta. Na rovinu, slusnych kousku je jak safranu. Sam jsem dal sanci v podstate jen dvoum, jedne z roku 2004 s 80t km na tacho, druhe s rv 2006 a 40t km. Koukal jsem tedy jen po kombi, prece jen to auto slouzi coby potah, a tak jsem uprednostnil prekticnost pred vzhledem. Prvni kousek byl bohuzel "jety". Technicky docela v poradku, ovsem spinavy interier neni idealni vizitkou. Druhy byl docela drahy, ale zase s jasnou minulosti, serviskou, cisty a moc pekny. Tak jsem koupil ten a nelituji, s vyjimkou vymeny prednich brzdovych desek jsem na nem nemusel nic delat, STK i prohlidkou v servisu prosel bez ztraty kvetinky. Pak jsem auto vzal na projizdku pres pul Evropy a taky vse cajk.

A zaverem dlouheho traktatu neco malo postrehu k Impreze jako takove:
- spotreba: sam jsem byl zvedav a zatim to vypada docela zajimave. podle tankovani zere 13 na 100 bez ohledu na to, jak zrovna jedu. D1 s hustym provozem, nemecke dalnice v relativne konstantnich rychlostech 160 - 170, popojizdeni kolem mesta, furt je to 13 +- 0.5 l.
- hluk: motor neni slyset temer vubec, piska turbo. spise se ozyvaji diferaky. od 150 nahoru uz je to docela hlucne auto.
- pohodli: sedadla fajn, jen maji kratke sedaky. hledani vhodne polohy za volantem komplikuje nemoznost podelneho nastaveni volantu. rad jezdim v pozici dlouhe nohy, kratke ruce a to se tady moc neda.
- prevodovka: sice jen petistupnova, ale velmi dobre poskladana. sestka by se hodila kvuli uspore paliva, ale v zasade nechybi.
- podvozek: velmi plavny, na ceskych rozbitych cestach vyborny. pritom docela rychly. stve me vrozena nedotacivost. co ale chtit po autu s motorem pred predni napravou.

Z Rezou jsem spokojeny, jako auto se mi libi, libi se mi i jeji "drevorubecky" projev. Presto priznam, ze se mi styska po noblese e46 330i, ktere nahradila. Stejny vykon, stejna kila, presto jelo BMW tak nejak lip.

Nejsem zadny velky Subarista a i s timto autem mam prozatim omezene zkusenosti, takze kdokoliv cokoliv prida, opravi, doplni atd, tak budu jen rad.
Autoforum.cz
V12 + H6 + V6d + R6t + R4t + R4t + R4 + R4 na dvou
Uživatelský avatar
goes
Elektro Expert
Příspěvky: 2687
Registrován: stř 16 úno 10:55

Re: Subaru Impreza WRX - porizeni a provoz

Příspěvek od goes »

ktere auto neni vrozene nedotacive? ja zadne takove neznam :( jinak ja nad touto imprezou taky uvazoval, vyhralo Audi protoze pohonem sou si nastejno, podvozkem taky, cenou velmi podobne, motory taky, ovsem zasadni rozdil je v komfortu a kvalite jizdy a taky designu. Nicmene dobra volba.
Uživatelský avatar
mmira
Moderátor
Příspěvky: 5088
Registrován: pon 07 úno 22:51

Re: Subaru Impreza WRX - porizeni a provoz

Příspěvek od mmira »

v konecnem dusledku je nedotacive kazde auto, to je jasne, ale bavme se o chovani pred dosazenim limitu. zminene e46 330Ci bylo neutralni a jen malou praci s volantem a rozhoupanim slo poslat do driftu temer kdekoliv vcetne rozpaleneho asfaltu. tomu se impreza docela brani a nechce se ji. pod plynem je sice na snehu pretaciva, ale trva ji to dlouho, rozhodne si tim clovek moc k zataceni nepomuze. zatim jsem moc neprisel na to, jak imprezu poslat do zatacky bokem bez pouziti rucky.
Autoforum.cz
V12 + H6 + V6d + R6t + R4t + R4t + R4 + R4 na dvou
Uživatelský avatar
goes
Elektro Expert
Příspěvky: 2687
Registrován: stř 16 úno 10:55

Re: Subaru Impreza WRX - porizeni a provoz

Příspěvek od goes »

tak samozrejme, ze pridanim plynu u trvale 4kolky s 50:50 moc nedotacivost neudelas, musis si to rozhodit. Holt vyzaduje to vice zrucnosti, nez dupnout na pedal a cekat, az se to zacne tocit ;) parkrat mne tahali z ruznych mist mimo silnic, nez jsem to natrenoval. bez ruzcky ji posles bokem az v okamziku, kdy ji utrhnes, takze musis si ji rozhodit, KOukni na youtube na skandinavian flick a uvidis jak na to. PJ takto jezdil bokem na okuhu s predokolkou...
Uživatelský avatar
mmira
Moderátor
Příspěvky: 5088
Registrován: pon 07 úno 22:51

Re: Subaru Impreza WRX - porizeni a provoz

Příspěvek od mmira »

tak jasne, flick je temer jedina moznost, jak si auto nekam poslat dverma napred aniz by clovek musel sahat na rucku popr to rvat plynem. ale nekterym to jde snadno a druhe musis presvedcovat. mezi ne prave patri impreza. zadny super akcni vuz to neni.
Autoforum.cz
V12 + H6 + V6d + R6t + R4t + R4t + R4 + R4 na dvou
Uživatelský avatar
goes
Elektro Expert
Příspěvky: 2687
Registrován: stř 16 úno 10:55

Re: Subaru Impreza WRX - porizeni a provoz

Příspěvek od goes »

tedy ja ti nevim, koncepcne mam to same a neni s tim problem. Zalezi samozrejme na povrchu, protoze ani tech 230 koni na suchem asfaltu neni nic extra, co by melo zajem prilis klouzat, ale jinak na morku apod. to jde jedna basen. Uznavam, ze se zadokolkou je to snadnejsi, ale nemam pocit, ze by to bylo extras slozite, nebo narocne.
Uživatelský avatar
pjanda
Administrátor
Příspěvky: 3001
Registrován: ned 06 úno 13:20
Kontaktovat uživatele:

Re: Subaru Impreza WRX - porizeni a provoz

Příspěvek od pjanda »

Mirek mi dopral prava stravit s timto autem prvni noc ;) a tak i ja pridam svou trochu do mlyna.

Zaznelo tu leccos, ale chybi podle me to zasadni - tohle je auto pro Chucka Norrise, drevorubeckeho predaka nebo partu bargistu v nejlepsich letech. Je opravdu treba ho ridit, ze mate v rukou auto v tomto pripade (treba na rozdil od Audi ;) ) jen tak nezapomenete. Spojka je tuha, brzdy nejsou zrovna preposilovane, to same rizeni, ani prevodovka nezapada sama. A kdyz Mirek mluvi o plavnosti, je to takova baletka-kulturistka - na jednu stranu to neni tvrde auto, na druhou podvozek pusobi takovym "nezasilentblokovanym" dojmem. Ne ze by neco mlatilo, ale je to takova tvrda neznost, nenapadaji me lepsi slova.

Ale musim rici, ze se mi to libi, na dlouhe cesty to bude spise otravne (i kvuli hluku, ktery Mirek zminoval), ale na nejake kratsi potahy je to i zabavne. Take to auto postrada vetsi mnozstvi elektroniky - zadne ESP, palubni pocitac, ... Muzete se v klidu venovat rizeni :)

Jinak motor me nejak zvlast nedojal, dokaze sie udelat dojem, ale dynamika celkove prumerna, na to ze to je 230 k z 2,5 litru nema zrovna siroky rozsah pouzitelnych otacek a spotreba asi zadny zazrak nebude. Pokud Mirek jezdi za 13, je to docela dost :)

Kazdopadne urcite lepsi nez vetsina dnesnich vehiklu, pusobi to poctive, mechanicky, robustne, kvalitne... Kdo chce vykonne auto, ktere je treba ridit a pritom nechce vylozene sportovne ladeny vuz, je tohle mezi kompakty za aktualni ceny dobra koupe.
Milovník starých pořádků.
Skanz3n
Uživatelský avatar
Deli
Letec
Příspěvky: 3118
Registrován: stř 16 úno 15:41

Re: Subaru Impreza WRX - porizeni a provoz

Příspěvek od Deli »

hmm, hmm :)

já bych měl dva dotazy, na jakejch to jezdí gumách (rozměr) a na kolik to má nádrž? :)
"Každý tančíme podle vlastní melodie." Charles Emerson Winchester III :)
Fordem tam, vlakem zpátky! ;;)
Uživatelský avatar
mmira
Moderátor
Příspěvky: 5088
Registrován: pon 07 úno 22:51

Re: Subaru Impreza WRX - porizeni a provoz

Příspěvek od mmira »

dle technicaku 215/45 R17, ja tam na zimu mam 205 a na leto 225. nadrz je myslim na 60 l. zajimave je, ze i kdyz palivomer dorazi na nulu, ujede se dalsich 50 km, tak v nadrzi zustava jeste tak 5 l benzinu. tech 450 - 500 km se na nadrz ujet da.
Autoforum.cz
V12 + H6 + V6d + R6t + R4t + R4t + R4 + R4 na dvou
Uživatelský avatar
Deli
Letec
Příspěvky: 3118
Registrován: stř 16 úno 15:41

Re: Subaru Impreza WRX - porizeni a provoz

Příspěvek od Deli »

to jo, se 60ti to jde, já měl strach aby to nemělo 50, to by člověk pak znal všechny pupaře :)
"Každý tančíme podle vlastní melodie." Charles Emerson Winchester III :)
Fordem tam, vlakem zpátky! ;;)
Odpovědět