od pjanda » stř 25 kvě 20:02
Vana & KoPP: Jeste je treba vzit v potaz jednu vec - pokud by vsechna auta mela byt pohanena elektrinou (cil EU), musi se elektrina nekde vyrobit. Nedavno jsem pocital (puvodne s "clankovym cilem", ale nakonec z toho seslo), ze nahrazeni veskere spotreby fosilnich paliv (dle statisticke rocenky) by pri zohledneni odlisne efektivity spalovaciho a elektrickeho motoru znamenalo mit na vystupu z elektraren navic cca 3,5 x tolik elektriny, kterou dnes v prumeru vyrobi Temelin. Tj. museli bychom postavit ctyri dalsi Temeliny, aby bylo mozne dopravu kompletne "elektrifikovat". Neco podobneho povazuji, zvlast pri soucasnych naladach, za prakticky nerealne. Nahrazeni tehoz jakymikoli jinymi zdroji (uhli, voda, slunce...) pak za zhola nemozne.
Tech uskali je zkratka tolik, ze cela elektricka mobilita nedava smysl uz na papire, natoz pak kdekoli jinde. Vsechny zminene problemy jsou teoreticky nejak resitelne, ale kdyz se podivame na vsechny naraz, je to zkratka utopie. Je to porad nachazeni novych "a kdyby jeste...". Mit za teto situace predstavu, ze za pouhych 14 let bude pulka aut jezdit na elektrinu (EU), to je zrale na lecbu.
Jiz jsem to citoval nekde na foru, nebo mozna v clanku, ale v jednom velmi "proelektrickem" poradu jeden tusim britsky vedec rekl neco ve smyslu: I kdybychom dnes meli elektromobil, ktery je s to plne nahradit konvencni auta, trvalo by desitky let, nez by k takove zmene doslo. My jej ale ani nemame.
Verim tomu, ze na vsechny otazky bude casem nalezena odpoved. Ale takovy vyvoj nelze vynutit, chce svuj cas jako jakykoli jiny.
Milovník starých pořádků.
Skanz3n