Výpočet spotřeby

Elektromobily, hybridy, alternativní paliva a vše kolem emisí nebo spotřeby paliva.
Odpovědět
Ladajs
Spolujezdec
Příspěvky: 2
Registrován: sob 12 kvě 12:18

Výpočet spotřeby

Příspěvek od Ladajs »

Zdravím,
četl jsem na autoforu.cz článek p.Jandy ohledně spotřeby a výpočtu http://www.autoforum.cz/technika/otacky ... ni-a-proc/ a rád bych viděl přesný výpočet, jak autor k oněm číslům došel. Zkoušel jsem si to propočítat, ale asi dělám někde chybu?

p.Janda píše: "Nebudu zabíhat do přílišných detailů, které s ohledem na další výpočty nejsou podstatné, a řeknu, že zde máme vůz o hmotnosti 1 450 kg, s karoserií o čelní ploše 2 m2 a součinitelem odporu vzduchu 0,3, který chceme „dostat“ konstantní rychlostí 100 km/h do vzdálenosti 50 km. Během cesty překonáme převýšení 100 metrů a ke všemu přidáme, že vůz musíme na oněch 100 km/h nějak zrychlit. Pro zjednodušení přidám trochu nesmyslný předpoklad, že vůz zároveň zrychlí na 100 km/h a přitom se po celé dráze bude pohybovat touto konstatntní rychlostí, postupné zrychlování by celý výpočet značně zkomplikovalo a pro další povídání by to nepřineslo nic pozitiviního. Budu na tomto místě uvažovat pouze tyto tři faktory a zanedbám ostatní. Vzhledem k tomu, že dále budeme řešit rozdíl ve spotřebě při jinak stejném stylu a rychlosti jízdy, pouze s jinými otáčkami motoru, je to jen jakési východisko pro představu, z čeho vůbec spotřeba paliva pramení, jinak je výsledná energie číslem, které mohu určit jakkoli a další závěry neovlivní.

Stručný výpočet proběhne následovně:
Pohybová energie: Ek = 1/2m*v^2
Polohová energie: Ep = m*g*h
Odpor vzduchu: F = 0,5*r*Cx*A*v^2 (výsledkem bude okamžitý odpor v Newtonech, z něhož dále spočítáme Jouly práce nutné
vykonat na celé dráze jízdy; ty následně převedeme na kilowatthodiny)

Nebudu vás zatěžovat dílčími výpočty, energie potřebná pro ujetí 50 km konstatní rychlostí 100 km/h, jedno zrychlení na 100
km/h a získání 100 m nadmořské výšky u auta zmíněných parametrů je přesně 4,73 kWh.
Takže tu máme potřebu „výroby” 4,73 kWh v motoru, která je zkrátka objektivní. Aniž bychom dodali vozu tuto energii, není
možné definovaný přesun uskutečnit. Této energie budeme využívat po dobu půl hodiny (50 km ujetých průměrnou rychlostí 100
km/h), motor tedy musí vozu de facto průběžně (jen to zrychlení nám to kazí) dodávat 9,46 kW."
------
Já se ale tohoto čísla nemůžu dobrat:

Můj výpočet:
Ek= 0,5 x 1450kg x 100km/h^2 = 725 x 27,77m.s^2 = 725 x 771,6 = 559.413,58 J
Ep= 1450kg x 9,80665 x 100m = 1.421.964,25 J
F = 0,5 x 1,2047kgm3 x 0,3 x 2m2 x 100km/h^2 = 0,36141 x 771,6 = 278,866 N
odpor po dráze 50km = 50.000 x 278,866 = 13.943.287 J
( F = 0,5*r*Cx*A*v^2
kde r-hustota vzduchu, Cx-aerodynamický koeficient ve směru "x", A-čelní plocha, v-rychlost.
hustota vzduchu .. http://www.converter.cz/tabulky/vzduch.htm ... pri 20C = 1,2047 kg m3 )

celkem 15.924.664,83 J
celkem výkon = P=W/t = 15.924.664,83/1.800 (tj.třeba půl hodiny, 50km trasa, 100km rychlost)= 8,847 kWh

Poradí někdo, kde mám chybku? Pane Janda?
Odpovědět