Jak správně řídit auto s dieselovým motorem?

Ať už se chcete stát lepším řidičem, nebo poradit ostatním, jak se zlepšit.
Odpovědět
RDesu
Dítě v autě
Příspěvky: 1
Registrován: stř 05 lis 19:24

Jak správně řídit auto s dieselovým motorem?

Příspěvek od RDesu »

Zdravím,

nerad bych, abych byl zle pochopen, proto narovinu, auto vlastním již v pořadí 12té, denně najedu něco přes 140km a týdně se dostanu kolikráte i přes 1 000km a to již několik let. Pokud chcete tu delší variantu "smyslu" těchto otázek, čtěte dále, jinak můžete přeskočit k tučně zvýrazněným konkrétním bodům níže.

Shodou okolností mi však spadl do klína jeden vehikl jménem Opel Astra 1.7td (bohužel motor Opel, nikoliv Isuzu) a měl by disponovat výkonem 50kW. Přiznám se, že preferuji benzínové motory a vzhledem k nájezdu se snažím většinu času jezdit co nejvíce ekonomicky. Dlouhou dobu sem provozoval na dálkové trasy jeden svůj benzíňák 1.5i a nebyl žádný problém se držet se spotřebou pod 6l. Jenže když tankujete do plné skoro každé tři dny, tak by každá další úspora přišla vhod. A shodou okolností sem se na krátkou dobu stal majitelem onoho zmíněného Opla.

Předtím jsem mimo jiné vlastnil Felicii 1.9d a Citroën ZX též atmosférických 1.9. Oba motory byly v perfektním stavu, nevylítané a oba s prověřenou historií, zvykl jsem si do nich lít B100 (v Litoměřicích stojí 27,- litr a obě auta nevykazovala nárůst spotřeby ani úbytek výkonu a po desítkách tisících kilometrů ani žádné vady). Zde jsem docílil průměrné spotřeby mezi 4.8 - 5.0l / 100km a byl jsem spokojený.

Stejné palivo sem tedy začal lít do Opla a začal jezdit. Jenže po prvním měření do plné sem zůstal zaražený. Spotřeba vycházela ku nájezdu na cca 7.3l/100km. Pro jistotu připomínám, že atmosferická 1.9d u Citroënu měla stejný výkon, Felicia byla o 3kW slabší. Předtím jsem měl turbodiesel krátce pouze ve Fordu Escort a vím, že na dálky nebyl problém jezdit kolem 4l a potom dvě BMW 525TDS a i s těmi jsem byl se spotřebou v průměru někde ku 6ti litrům.

Protože se až moc dobře znám s původní majitelkou toho Opla tak jsem se vyptával, jakou spotřebu měla ona a říkala, že jí vycházela na dálky cca kolem 4.5l/100km. Motor byl před 6ti tisíci km (aktuálně cca 312 000km) potkaný a ona investovala opravdu velké peníze do toho, aby se dal dopořádku a je tedy kompletně nově přetěsněný, celá motorová hlava byla repasována, tlaky změřeny a spousta dalších dílů na motoru bylo vyměněno. Auto jede jak má, při sešlápnutí plynu kouří jen mírně a já si říkal, že tedy jezdím blbě já. Začal jsem tedy opět jezdit více ekonomicky a výsledek se mírně dostavil. Spotřeba po další plné nádrži ježděné na spotřebu klesla na cca 6.2l/100km (pro jistotu dodávám, že jsem tankoval do plné nádrže celkem 2x a to 18,5 + 44,5 litru a najetá vzdálenost byla 1020km).

Teď tedy přímo k otázkám:
U starého předkomůrkového dieselu s rotačním čerpadlem:

1. Za předpokladu, že turbo tlačí (a krouťák je nejvyšší) v otáčkách 1600rpm - 2500rpm, má větší smysl auto na dálnici točit v těchto otáčkách nebo spíše nad nimi?
(Bylo mi řečeno, že spotřeby pod 5l na dálnici se s tímto motorem dá dosáhnout jízdou cca 130km/h, což vychází na 2700rpm, já sám jsem jezdil spíše 2200rpm, což je cca 105km/h)

2. Má smysl i např. ve městě motor točit až do 2500rpm, tedy tam kde "končí turbo"?
(Sem zvyklý z benzína a ve městě jezdím spíš v rozsahu 1200-2000rpm)

3. Někde jsem zaslechl, že dieselům obecně tolik nevadí výše otáček jako spíš jejich změna. Je tedy lepší snažit se mít co nejvíc konstantní rpm nebo je to blbost?
(Spíš pro jízdy ve městě, občas vidím, že budu někde muset dál přibrzdit ale mezitím ještě přeřadím na pár sekund 4ku abych měl při 50ce nižší otáčky ale místo toho bych mohl jet i na 3ku 50 ale měl bych u toho vyšší otáčky)

4. Otázka spíše pro uživatele B100: Nemůže spotřeba u turbodieselu narůst právě s tímto palivem?
(U předchozích turbodieselů jsem toto palivo nezkoušel a nyní sem moc pohodlný na to testovat toho Opla s normální naftou)

Předem díky za případné odpovědi.
BMW 525tds E34 Touring '94 | Seat Ibiza 021A SXI '92 | Opel Astra 1.7td '96 | Škoda Felicia 1.9d '96
Ano, můžu mít novější. Ne, nechci.
Odpovědět