Jak jezdit v zimě - začátečník

Ať už se chcete stát lepším řidičem, nebo poradit ostatním, jak se zlepšit.
Moon
Autoškolák
Příspěvky: 25
Registrován: čtv 15 srp 20:03

Jak jezdit v zimě - začátečník

Příspěvek od Moon »

Dneska přišel první sníh a já jsem musel vyjet. Jezdím s Felicií (zimní gumy mám), bez posilovačů a všelijakých elektronických blbostí. Jezdím teprve pár měsíců a tohle je moje první zima. Autoškolu jsem dělal v létě.

Jel jsem a v levotočivé zatáčce do kopce prostě najednou auto "zlehklo" a a jelo rovně. Vyšlápl jsem spojku, natočil volant doleva a začal jsem brzdit a jen tak tak jsem nenarazil. Jel jsem na 3. rychl. stupeň, asi 1 800 ot/min.
Taky se bojím, až pojedu běžně těch svých 80 km/h do mírné pravotočivé zatáčky, tak vyletím. A co ve městě, nebude lepší snížit rychlost třeba na 40 km/h, abych ubrzdil před přechodem?

Mám celkem z té zimy strach, tak se chci zeptat zkušenějších, jak jezdit?
Uživatelský avatar
beaumont
Letec
Příspěvky: 1285
Registrován: stř 16 úno 12:55

Re: Jak jezdit v zimě - začátečník

Příspěvek od beaumont »

Chce to jezdit plynule, vyvarovat se jakýchkoliv prudkých pohybů, ať u ž s volantem, plynem nebo brzdou.

Ale hlavně: chce si to jízdu natrénovat někde v bezpečí. Čili najít nějakou velkou rovnou volnou plochu, kde není provoz a není do čeho narazit / kam spadnout (např. velké parkoviště u zavřeného !! obchodu), rozestavit kuželky / prázdné krabice a jezdit a trénovat zatáčení, brzdění atd. Nejdřív zlehka a pak postupně přidávat, zkusit nouzové brzdění a vyhýbací manévr atd.

Jo a taky není špatné si přečíst alespoň něco málo teorie, abys tušil proč to auto dělá to, co dělá.
Italská auta jsou nespolehlivá, KSČM je demokratická strana, člověk způsobuje globální oteplování a stroje těžší vzduchu nikdy nemohou létat! ;-)
Uživatelský avatar
mmira
Moderátor
Příspěvky: 5088
Registrován: pon 07 úno 22:51

Re: Jak jezdit v zimě - začátečník

Příspěvek od mmira »

Moon: mame tu navod k pouziti, cetls?

http://www.autoforum.cz/zivot-ridice/ja ... bez-nehod/
Autoforum.cz
V12 + H6 + V6d + R6t + R4t + R4t + R4 + R4 na dvou
Uživatelský avatar
Toutou
Adept autoškoly
Příspěvky: 11
Registrován: stř 11 pro 20:29

Re: Jak jezdit v zimě - začátečník

Příspěvek od Toutou »

Moon: Doufám, že svou první zimu nejen přežiješ v pohodě, ale že si ji i dokážeš užít :) Co se ti stalo, byl nedotáčivý smyk. Když po předokolce (jako je tvoje Felicie) chceš najednou tah do kopce/brzdění a zatáčení, může se stát, že obě tyhle věci najednou nezvládne. Stejně tak když po ní budeš chtít jen ostrou zatáčku bez akcelerace za podmínek snížené adheze (sníh, led, mokro).

Nedotáčivost pod plynem (ne nutně do kopce) se pozná, jak jsi naprosto vystihl, "zlehknutím" volantu. Ten pocit si s ničím jiným nespleteš a na opravdu klouzavém podkladu tě potká nejednou, takže si zvykej a zbytečně se neznepokojuj. Když se tohle stane, prostě uber plyn, hrabou ti přední kola a nemohou zatáčet. :)

Na svou první nedotáčivost jsi zareagoval napůl dobře. Vyšlápnout spojku je v danou chvíli nejlepší řešení. Budeš-li s autem častěji i záměrně zkoušet různé druhy smyku, zvykneš si namísto spojkou dělat korekce už jen plynovým pedálem.
Ovšem, a to si opravdu zapamatuj, pokud auto přes zatočená kola nedotáčí, nikdy to nevylepšíš brzděním, naopak, můžeš je navíc ještě úplně zablokovat. Jsi-li jen na hraně nedotáčivosti, nech to být, uber plyn nebo vyšlápni spojku, a nech auto vykroužit si oblouk na hraně. Pokud jsi do zatáčky přijel přeci jen rychleji, a máš trochu místa, SROVNEJ KOLA, potom teprve přibrzdi (citlivě), a znovu nasaď oblouk. A pokud jsi o zatáčce nevěděl, nebo ji z jiného důvodu hrubě přestřelil, opravdu už spíš hledej místo na nouzové přistání, a vykašli se na řešení. Na sněhu a ve Felicii moc neuděláš.

Ad další části tvého příspěvku - vjedeš-li svých 80 km/h do zatáčky, která se za sucha jezdí 85 km/h, pravděpodobně opravdu vyletíš. Proto to co? Proto to nedělej :) Na sněhu/ledu není žádná hanba jet pomalu, proto si vždy nech rezervu, a teprve postupně, až najdeš limity auta a poznáš jeho chování na jiných podkladech, začneš sám od sebe jezdit rychleji (a snad stále bezpečně).
Ad město - když napadne čerstvý sníh, v našem kopcovitém městečku s 20k obyvateli se jezdí klidně 20 km/h. Je hůř vidět, auto skoro nebrzdí, chodci padají pod kola na náledí, sváteční řidiči zoufale kloužou ulicemi, drifteři driftují, znáš to.

Obecně ti můžu doporučit jen jednu jedinou věc - nevěř nikomu na internetu, vezmi si auto na parkoviště nebo letiště a "ohmatej" si ho. Za dva týdny blbnutí ti tvůj dotaz bude připadat zbytečný, protože já ani nikdo jiný tvé auto nebudeme znát lépe než ty :) Když bude adheze na 50 km/h, jeď 50 km/h jako obvykle. Když bude na silnici zrcadlo, těch 50 ti bude připadat zoufale moc. No, a s odpovídajícím autem existují situace, kdy ani 150 km/h na čerstvém sněhu není problém.

Zkrátka přečti si nějakou teorii, vypadni někam dál od lidí a jezdi si, piluj, zkoušej. Řízení auta na sněhu je něco jako sex. Všichni ti dají napoprvé dají spoustu rad, které už napodruhé přirozeně cítíš.
spooon
Pan Řidič
Příspěvky: 246
Registrován: ned 05 led 23:14

Re: Jak jezdit v zimě - začátečník

Příspěvek od spooon »

trénovat a trénovat, jak už zde padlo.

Ještě jedna věc, jak zjistit jaká rychlost je pro aktuální den příhodná - hned po vyjetí si zkusit, jak moc to klouže a ideálně občas i během jízdy. Já to většinou dělám tak, že buď na chviličku prudce zabrzdím, či to zkusím v zatáčce utrhnout(samozřejmě vždy na bezpečném místě, ale to snad ani nemusím zdůrazňovat). Ale nejdřív se musíš auto naučit ovládat, jinak ti bude tahle informace za prvé k ničemu a za druhé při zkoušení adheze se ti může stát něco nepěkného.
Uživatelský avatar
karelpipa
Pan Řidič
Příspěvky: 348
Registrován: pát 26 srp 13:37
Bydliště: Prag

Re: Jak jezdit v zimě - začátečník

Příspěvek od karelpipa »

Dělám to podobně, zatím mi to vychází (3x ťuk o dřevo) :D
https://www.youtube.com/watch?v=i6iSAwLsApM
Moje kolo s Imprezou :))
Uživatelský avatar
Zajda
Letec
Příspěvky: 1867
Registrován: ned 04 lis 03:01

Re: Jak jezdit v zimě - začátečník

Příspěvek od Zajda »

Ano, vždy mě baví rádobyodborné manuály jak při snížené přilnavosti s ovládacími prvky zacházet plynule, raději s nimi snad ani nehýbat vůbec. Jeden takový antinávod sice s pár dobrými tipy, ale jinak hodně zavádějícími formulacemi, je třeba tady: http://www.autoweb.cz/zakladni-tipy-a-r ... it-v-zime/

Pokud člověk tuší nějaké zrady v přilnavosti, tak by to asi měl pojmout trochu aktivněj a místo čekání kdy se konečně vyhrne ze zatáčky po tečně ven raději sem tam opatrně vyzkoušet, po čem vlastně jede. Třeba na sněhu by podle mě nemělo být cílem vyhnout se smyku, to je skoro nemožné. Spíše se to poklouzávání naučit usměrňovat a ovládat. Nebavím se tady o nějakých výstavních driftech s kontra na dorazu, ale o normální klidné jízdě a mírných korekcích. Úvahy jestli snižovat rychlost na 40, 20 nebo 10 km/h jsou naprosto plané, odpověď neexistuje, kombinací faktorů je nekonečno. Pokud se ocitneš na zledovatělém svahu, kde se auto samo sklouzne dolů po zastavení, tak bylo moc i 0 km/h, tedy samotná přítomnost nehybného auta s konkrétními pneu (s letníma opravdu žádný problém) na konkrétním povrchu a svahu :-)

Souhlasím s tím co psal Toutou - nejlepší rada pro jízdu v zimě nebo i kdykoliv jindy je ta, že popsat se o tom můžou stohy papíru nebo řádků na fóru, ale nakonec se stejně člověk musí naučit všechno sám v autě. V lepším případě se schopným instruktorem vedle sebe. Tenistou se taky nikdo nestane po studiu odborné literatury :-)

Druhá nejlepší rada je pak jezdit autem, které dává najevo, co se s ním děje. To by Felicia mohla splňovat. Nejbezpečněji jsem se v zimě cítil s Favoritem, tam se opravdu nikdy nestalo nic bez varování. Horší by to bylo v případě nárazu :-)
《》
Uživatelský avatar
KDB
Mistr volantu
Příspěvky: 562
Registrován: čtv 10 lis 15:52

Re: Jak jezdit v zimě - začátečník

Příspěvek od KDB »

Nejvýstižněji to napsal skutečně Toutou.
Nesouhlasím s následujícím příspěvkem - sondovat stav vozovky tak necitlivými zásahy do řízení je pro začátečníka jistá poukázka na problém.
Svoje první auto - Wartburg 312, jsem koupil v Praze někde na Černém mostě a domů do Kladna jsem ho vezl lednovým podvečerem, kdy napadlo 25 cm prašanu...samozřejmě na pneu OR6 :D
Řidičák jsem měl rok, ale od zkoušek jsem neřídil - bylo mě 21.
S rozumem a alespoň nějakým citem pro auto a řízení - což vypadá, že máš, se není třeba nadměrně stresovat.
Důležitý faktor jsou pneumatiky, ale i těm nejhorším se dá přizpůsobit.
MG - radost až na kost.
spooon
Pan Řidič
Příspěvky: 246
Registrován: ned 05 led 23:14

Re: Jak jezdit v zimě - začátečník

Příspěvek od spooon »

já sem i psal, že se nejdřív musí naučit auto ovládat.

Hlavní je opravdu trénovat. Já i přes to, že pár let řidičák vlastním, neodolám vyzkoušet si ovládání auta na sněhu na opuštěném place. Je to zábava a ještě se furt učím lépe zvládat svoje auto.
ZdeněkH
Adept autoškoly
Příspěvky: 17
Registrován: stř 16 úno 15:22

Re: Jak jezdit v zimě - začátečník

Příspěvek od ZdeněkH »

Jako začátečník se mi povedli dvě věci s autem.
První se šáde 120. Sněží jak prase, stojím na semaforu ve městě. Padne zelená já se rozjíždím a odbočuju doprava. Rozjel jsem se tak vehementně, že jsem dostal hodiny. Naštěstí nic nejelo a já se hned od tam vymotal.
Druhá byl jsem v Říčanech u Prahy a koupil si tam auto. Navečer jedu po D1 dom. Zase sněží, na dálnici jen koleje ve sněhu. Já nevyježděný týpek jsem to hnal. Jel jsem v levém pruhu a najednou mě napadla blbost. Zařadit se zpátky. Rychlost kolem 120km/h. No co se asi stalo? Smyk. Prvně čumákem do středových svodidel, následně prdelí a pak jsem směřoval do škarpy a blížila se felda přede mnou jak jsem ji dojížděl. Ťuknul jsem do ní a hup do škarpy a než jsem do ní zahučel viděl jsem jen mostní pilíř a říkal si kurva ať ho netrefím.
Výsledek já ve škarpě, zničený LP disk, zadní levý blatník a světlo a na předku kapota, blatník, nárazník a světlo. Felda v pohodě ještě mi borec pomohl ze škarpy. No potom jsem jel pomalu na nejbližší pumpu a složil se.
Od té doby si dávám kurva bacha na sníh.
Odpovědět