Jak na meziplyny?

Ať už se chcete stát lepším řidičem, nebo poradit ostatním, jak se zlepšit.
Odpovědět
Uživatelský avatar
goes
Elektro Expert
Příspěvky: 2687
Registrován: stř 16 úno 10:55

Jak na meziplyny?

Příspěvek od goes »

// Oddeleno z puvodniho tematu a procisteno o prispevky na jine tema do vlastnich threadu - pjanda

Chtel bych pozadat opravdu fundovane znalce jizdy (pjanda, mmira, jarka...) aby nam laikum pomohli se dobre mirenymi radami a pokud mozno presnym popisem pomoci se zlepsit v jizdnich schopnostech.

Prosim ty, kteri nevi presnou odpoved, aby neodpovidali. Dotazy pokladejte prosim naprosto jasne, aby se dalo lehce pochopit o co jde a nejde.

PS - i kdyz to jde proti mne, chtel bych tu pozadat o drsne mazani OT a flame apod.

1. dotaz - meziplyn? - samotna teorie je mi jasna. Tzn. jedu napr. na 5. stupen a chci podradit dolu. Tzn. zmacknu spojku a vyradim do neutralu. Spojku pustim, a zmecknu plynovy pedal, abych dostal otacky jak vysoko? Na predpokladanou uroven toho, jak ty otacky budou po prerazeni na nizsi stupen? nebo staci jen trochu zvednout ty otacky? Po vytoceni motoru poustim plynovy pedal, mackam spojku a radim o stupen nize - tak?

2. dotaz - rizeny smyk/pretacivost u predokolky - zde mi to uz neni uplne jasne, nekdo pribrzdi, pak skubne volantem a plynem uz si to ridi, nekdo dela skandinavsky flick, tzn. takove esicko ze? jak na to?
PzKpfw VI Tiger
Autoškolák
Příspěvky: 56
Registrován: čtv 17 úno 10:40

Re: Dalkove studium - jak se naucit jezdit

Příspěvek od PzKpfw VI Tiger »

K 1.
Jo, otáčky by měly být tak, aby při puštění spojky odpovídaly rychlosti a zařazenemu stupni.
To co si popsal je "pravý" meziplyn, jak ve staré V3S. Řekl bych, že dneska stačí používat "falešný" (mám okno, nemůžu si vzpomenout, jak se tomu přesně říká), kdy brzdíš, v okamžiku, kdy chceš řadit spojka, plyn, podřadit, pustit spojku.
Já bych dotaz spíš rozved dál, má smysl používat co, co popsal goes, není to v dnešní době zbytečny?
Uživatelský avatar
goes
Elektro Expert
Příspěvky: 2687
Registrován: stř 16 úno 10:55

Re: Dalkove studium - jak se naucit jezdit

Příspěvek od goes »

takze u toho falesneho je to tak ze - zmacknes spojku a drzis ji, das neutral, spojku drzi a das plyn, pustis plyn a podrazis?
Uživatelský avatar
jarka
Letec
Příspěvky: 2831
Registrován: stř 16 úno 10:46
Kontaktovat uživatele:

Re: Dalkove studium - jak se naucit jezdit

Příspěvek od jarka »

Sis mě špatně zařadil, prosím přepsat z fundovaného znalce na fandu. Člověk, aby tě neustále opravoval (holt zub času nahlodal i goese :) ) .
"Auto s pohonem předních kol je jako řízená havárie." - Walter Röhrl (Speed, 04-2017). :D
Uživatelský avatar
pjanda
Administrátor
Příspěvky: 3001
Registrován: ned 06 úno 13:20
Kontaktovat uživatele:

Re: Dalkove studium - jak se naucit jezdit

Příspěvek od pjanda »

Nechces si radeji pockat na to, az o tom vsem dopisu svuj serial a budes mi moci rikat, jakou Schumacher udelal chybu, ze nebral hodiny u me? ;) To je ale OT a flame...

Ale strucne odpovim, alespon si nacvicim, co napisu do meziplynoveho dilu (a Ty mi pak budes moci rici, ze jsem napsal to same co ve foru - jaj, zase OT ;) ).

ad 1. Teorie je spravna, otacky je samozrejme treba dostat co nejpresneji na uroven tech, ktere motor bude tocit pri dane rychlosti na nizsi stupen.

Jak to cvicit - z pocatku nejlepe na miste s vypnutym motorem. Sice se vsemozne vyklada, jak to skodi prevodovce, ale podle me je to nesmysl a i kdyby, rozhodne ji to skodi mene nez pocitani zubu za jizdy ;) Proste si na miste nacvicis samotnou mechaniku celeho procesu a postupne ji zacnes zrychlovat. Prerazeni s meziplynem dolu pri snaze zrychlit musi byt ve vysledku otazkou zlomku sekundy, jakekoli rozfazovani pak nesmi byt znat, musi prijit jen hladke zvyseni otacek na nizsi stupen. Kompletni prace s plynem a spojkou musi probehnout behem nejrychlejsiho mozneho pohybu s radici pakou mezi dvema menenymi stupni. Neco jineho je to pri brzdeni, ale to az za chvili

Kdyz si budes myslet, ze se mechanika samotne prace s pedaly a radickou stala Tvou druhou prirozenosti, je treba to zkusit za jizdy. Doporucuji ze zacatku trenovat 4-3, je to nejsnazsi, nezamestnava Te slozita manipulace s radickou, navic rozdil otacek neni tak velky, aby bylo prilis bolestive to mrvit, na druhou stranu neni ai tak maly (treba jako pri 6-5), aby to odpoustelo prilis mnoho chyb a privedlo Te to k prilis brzkemu sebeuspokojeni ;) Pak muzes prejit na 3-2 nebo 2-1, zejmena to posledni je velmi narocne na presnost prace s plynem, dvojka a jednicka jsou obvykle hodne vzdalene (a ze to neni k nicemu poznas treba na Stelvio Passu ;) ).

Za jizdy se "novou vyzvou" stane, krom celkoveho sladeni prace se vsemi ovladaci, hlavne odhadovani spravne vyse otacek. Je to o citu a cviku, na jednu stranu rikam "kazdy meziplyn lepsi nez zadny", ale ma-li byt opravdu efektivni, musi dovolovat precizni praci hlavne ve vysokych otackach. Sudlani meziplynu mezi 1-2 t rpm (to tedy jen pri brzdeni), jak je casto k videni, je v podstate k nicemu.

S autem ktere znas a ma rozumne ovladani motoru (s nekterymi plyny to proste nejde) bys mel dosahnout takrka absolutni presnosti. Netrefit se o desitky otacek je v poradku, stovka dve se jeste snese, dale je to uz jen ostuda. Jak to poznas? Tak mel bys to citit ;), ale pripadne je to videt na otackomeru, ktery musis zavesit vys bez nejakych vetsich vykyvu.

Zrovna podrazeni pri snaze zrychlit se ale da udelat treba i pres plyn a ackoli je to prasarna, take to jde a efekt je podobny. Kde je meziplyn naprosta nezbytnost a jedine reseni je brzdeni. Tam meziplyn musis dat, jinak se TI pri ostrem brzdeni blokuji hnana kola, ztracis kontrolu nad autem, tak se tomu vyhybas, radis do nizkych ot a v zatacce nemas ten spravny kvalt/otacky. Nelze byt maximalne rychly bez pouziti teto techniky, zkratka to neni mozne, razeni natvrdo pres synchrony bude vzdy zpomalovat.

Teorie je uplne stejna, jen musis pravou nohou ovladat plan i brzdu soucasne. Vetsina lidi voli technicku spicka-pata (spicka na brzdu, pata na plyn), podle me je to prezite a vede to akorat k neprenostem. Patou sice nejaky meziplyn kopnes, ale nikdy nebude presny, v pate nemas ten cit. Proto jsem toto po case opustil a presel ke spicka-spicka. Pokud mas alespon trochu vetsi nohu, das si ji snadno v uhlu cca 45° pres brzdu k plynu (tedy o 90 ° jinak nez pri spicka-pata) a brzdis spise levou spodni casti spicky a plyn pridavas pravou horni. Da se tak dosahnout presneho brzdeni i pridavani plynu najednou, coz spicka-pata nedovoli. Navic casto potkavam lidi, kteri meziplyny davaji, ale kdyz prijde na ostre brzdeni, uz je vynechavaji, nebo to sudlaji az se chce cloveku brecet. Zkratka nedosahou patou na plyn, nebo uz to nezvladaji oboji na jednou. Vyhodou spicka-spicka je, pokud auto nema uplne hloupe rozlozene pedaly (to je naprota vyjimka, 98 % aut nema), da se precizne ovladat plyn i pri plnem brzdeni.

Vysledkem je, ze krasne hladce dobrzdis a pritom muzes mit otacky uz zacatku zatacky, pri jejim prujezdu a hlavne na vyjezdu treba na urovni 5 000 a mit hned k dispozici plny vykon.

V tomto pripade uz neni tak podstatna rychlost cele operace, spise presnost. Ty v tu chvili brzdis a tohle to nezlepsi, potrebujes hlavne udrzet kontrolu a mit zarazeny spravny kvalt. Samozrejme neni vhodne pouzivat meziplyny co se tahnou jak nudle z nosu, navic to pak nemuzes delat po jednom stupni (nestihl bys to), ale porad lepsi dat jeden presny meziplyn 6-2 nez pet mizernych pri 6-5-4-3-2.

To je tak asi v kostce vse k meziplynum, chtelo by to video a/nebo fotky pro pochopeni nekterych detailu. Jsem nemocny, a tak si jdu lehnout, bod 2 pozdeji.
Milovník starých pořádků.
Skanz3n
PzKpfw VI Tiger
Autoškolák
Příspěvky: 56
Registrován: čtv 17 úno 10:40

Re: Dalkove studium - jak se naucit jezdit

Příspěvek od PzKpfw VI Tiger »

goes píše:takze u toho falesneho je to tak ze - zmacknes spojku a drzis ji, das neutral, spojku drzi a das plyn, pustis plyn a podrazis?
Ten neutral prostě vynech, spojka, plyn, řadit např. 3->2 (jo, neutrál se projede, ale nezůstavat tam nebo tak něco), pustit spojku


Já bych se ztotžnil s tímhle videem, akorát si tam přidej to, že po sešlápnutí spojky prostě přeřadil.
Uživatelský avatar
goes
Elektro Expert
Příspěvky: 2687
Registrován: stř 16 úno 10:55

Re: Dalkove studium - jak se naucit jezdit

Příspěvek od goes »

diky pavle a jak se divas jaky na to jaky meziplyn pouzit? zda ten tradicni, nebo ten falesny?
Uživatelský avatar
pjanda
Administrátor
Příspěvky: 3001
Registrován: ned 06 úno 13:20
Kontaktovat uživatele:

Re: Dalkove studium - jak se naucit jezdit

Příspěvek od pjanda »

PzKpfw VI Tiger píše: To co si popsal je "pravý" meziplyn, jak ve staré V3S. Řekl bych, že dneska stačí používat "falešný" (mám okno, nemůžu si vzpomenout, jak se tomu přesně říká), kdy brzdíš, v okamžiku, kdy chceš řadit spojka, plyn, podřadit, pustit spojku.
Já bych dotaz spíš rozved dál, má smysl používat co, co popsal goes, není to v dnešní době zbytečny?
Ne ne ne a jeste stokrat ne. Pokud to udelate pres spojku, neroztacite synchrony prevodovky, tim se polovina efektu ztraci. Synchrony se pak museji roztocit samy, coz jednak zpomaluje razeni a pak zbytecne opotrebovava prevodovku (nakonec opotrebovane synchrony budou razeni brzdit, ac by jinak mely delat opak). Na prvni pohled neni mezi obema resenimi zadny rozdil, v extremu ale je velky.

Jednu vec jsem ve sve mikrostati zapomnel - natrenovat presnost prace s plynem a prevodovkou jde take tim, ze budete radit bez spojky. Je to uz vrcholne cviceni po vypilovani vseho, co jsem zminil, ale presne tohle doklada nutnost vyslapavani spojky.

Zkuste si jet treba na 4, prestante zrychlovat i zpomalovat, at neni prevodovka zatizena. Neslapejte na spojku, proste vyradte. Na neutral pak zvyste otacky na uroven, kterou potrebuje trojka a pokud jste presny, opet bez spojky zaradite. Proc? Vsechna "kolecka" v prevodovce se toci tak rychle jako kola diky "zarazenemu" neutralu. Tohle muzete nacvicit i do docela vysoke rychlosti (samozrejme ne takove jako se spojkou) a byt tak jeste presnejsi a rychlejsi pri pouziti spojky.

Jednak to doklada nutnost vyslapavani spojky (jinak otacky vsech kolecek nesrovnate) a pak zjistite, proc jsou meziplyny, ale i vyslpavani spojky pri razeni nahoru prospesne pro co nejlepsi fungovani samotne prevodovky. Ja rikam: dobry ridic spojku pouziva v podstatne jen na rozjezdy, jinak je to jen takovy spinac - vypnuto/zapnuto. Na zadny dalsi kvalt uz nemuze pomahat rovnat otacky mezi prevodovkou a motorem, to uz muzete udelat sam.

Pokud se navic naucite presne pracovat s plynem a prevodovkou zaroven, muzete se opravdu (je to spise pro sebezdokonalovani, prakticke vyuziti to primo nema) se spojkou jen rozjet a nejmene 2-6 odradit i uplne bez spojky, aniz by prevodovka jedinkrat zaprotestovala. Kdyz se tohle presne naucite, pak kdyz tomu zacnete pouzivat spojku, je razeni maximalne rychle a pritom presne - nic neskube, nic nedostava zabrat a preradite za zlomek sekundy.

Toto je opet zrale na video.
Milovník starých pořádků.
Skanz3n
Uživatelský avatar
pjanda
Administrátor
Příspěvky: 3001
Registrován: ned 06 úno 13:20
Kontaktovat uživatele:

Re: Dalkove studium - jak se naucit jezdit

Příspěvek od pjanda »

S tim videem se rozhodne neztotoznuji, delat to bez dvojiho vyslapnuti spojky je jen rezignace na to delat to poradne. Navic koukam, ze to napodruhe udelal spravne, takze to proste dela dobre jen kdyz to stiha apod...

Pata-spicka/spicka-spicka je dle chuti kazdeho soudruha, ale jsem presvedcen, ze s tim prvnim nejde dosahnout tak dobrych vysledku jako s tim druhym. Proto jsem to take v prubehu let zmenil...
Milovník starých pořádků.
Skanz3n
Uživatelský avatar
goes
Elektro Expert
Příspěvky: 2687
Registrován: stř 16 úno 10:55

Re: Dalkove studium - jak se naucit jezdit

Příspěvek od goes »

a jak s tim bojovat u aut, kde jsou reakce na pedal zalostne?
Odpovědět