moje zkušenosti jsou tak nějak mezi vším, co tu bylo řečeno. Zkusím to vzít postupně. A předem říkám, že hodně záleží na konkrétním motoru.
- nasadit otevřenou šišku jen tak na existující trubku a čekat, že to něco přidá, je naivní. Teda jo, přidá to fajn zvuk, takže pokud člověk chce trošku charakternější projev, smysl to má. Reálně to výkon v 90% případů ubere, protože to bude cucat horký vzduch z motorového prostoru. Vyzkoušené případy: MX-5 1.8 = -4 HP, Escort RS2000 = pomalejší, GTV 2.0 TS = pomalejší. Nicméně třeba na Saxu VTS prý funguje a přinese zlepšení i ta debilní šiška..
- dobře umístěná šiška sosající studený vzduch imho nemůže nic pokazit, ale někdy ani nemusí nic přidat.
- výměna pouze filtru (vložky) v originálním airboxu je dle mých zkušeností účinnější, i když nárůst je tak malinký, že to je spíš jen o pocitu, nicméně to většinou něco přidá.
- kompletní CAI systém - to reálně přidá i jednotky koní (v případě velkých motorů možná i nějakou desítku), ale stojí to ranec a u něčeho jako Ibica 1.4 to rozhodně nemá smysl... ostatně jako i jakékoliv další úpravy toho motoru
Nejlepší a nejlevnější performance tuning jsou pořádné brzdové desky, pořádné gumy a snížení hmotnosti - spousta muziky za málo peněz
