Prasklé pružiny a výměna tlumičů

Když se chcete ponořit do nitra...
Odpovědět
vitazbrna
Spolujezdec
Příspěvky: 3
Registrován: ned 16 říj 18:09

Prasklé pružiny a výměna tlumičů

Příspěvek od vitazbrna »

Ahoj,
při výměně pneu mě upozornili v servisu, že mám prasklé obě pružiny. Zjistil jsem že je u Fordu Focus III combi 2013 výměna složitá a drahá na práci natolik, že se už vyplatí vyměnit zrovna tlumiče. Nevím jak akutní to je oprava, ale jezdím s tím už nějakou dobu a mimo snížený profil je to ok. Vydrží to ještě nějakou dobu bez toho aby se něco poškodilo? Koupili jsme auto 5 let nazpět a nevím jak dlouho tlumiče vydrží (jak často se mění), přijdou mi ok. Měl bych to vyměnit vše hned nebo čekat až tlumiče začnou dělat problémy?

Případně doporučíte servis v Brně s dobrým poměrem cena/kvalita?
Uživatelský avatar
Arkis
Letec
Příspěvky: 1347
Registrován: stř 15 srp 20:58

Re: Prasklé pružiny a výměna tlumičů

Příspěvek od Arkis »

Tlumiče nemají časový údaj na výměnu. Mění se, až přestanou tlumit. Na některých autech vydrží klidně 200 000 km a na některých se mění každých 50 000 km. Taky záleží na stylu jízdy (vymetání každé díry), zatížení a spoustě dalších faktorů.

Ve zkratce: Pružina dělá to, že požírá nárazy do podvozku. Tlumič je tam jako protipól, aby se auto rychle srovnalo. Kdyby tam nebyl tlumič, tak se auto houpe strašně dlouho. Pokud to nepoznáš při jízdě, tak existuje úplně jednoduchý test pro laiky. Stoupni si ke kolu a zatlač auto k zemi v místě tlumiče. Zdravý tlumič poznáš tak, že auto zamáčkneš do země a potom se srovná v jednom plynulém pohybu. Pokud se auto "houpe" - poskakuje vícekrát, tak je tlumič zralý na výměnu.
https://www.youtube.com/watch?v=m8i-zyDEMCE

Co jsem se díval na videa, tak to vypadá jako standardní procedura. Nic speciálního na té výměně nevidím. Jediné, co je tam nezvyklé oproti starým autům, je to, že se odstrojuje plast pod stěrači. To se ale dělá na spoustě moderních aut a je to otázka pár minut navíc.

Co se výměny pružin týče, tak to určitě udělej, i kdyby jsi neměnil tlumiče. Jezdit s prasklými pružinami je nebezpečné. Auto má zhoršené jízdní vlastnosti, více se boří při brzdění - delší brzdná dráha, více se namáhají komponenty řízení, podvozku i horního uložení tlumiče.
Teď ušetříš pár tisíc, že tu výměnu odložíš až s výměnou tlumičů, ale zkus si k tomu připočíst výměnu spodního ramene s čepy nebo v horším případě hřebenu řízení. Taky záleží, kde jsou prasklé. Když je prasklý horní závit, tak je ta šance minimální, ale jestli je to prdlé dole, tak ti uvolněná část může během jízdy vypadnou a píchnout kolo. Taková lahůdka při dálniční rychlosti.

Toto je rutinní záležitost a udělá ti ji každý autoservis. Obepiš více servisů a uvidíš, jaké dostaneš cenové nabídky. V nacenění si nech určitě i vypsat, jaké značky ty pružiny/tlumiče jsou. Určitě se vyhni levným šmejdům jako Starline, Daco a podobně. Doporučil bych vzít (vzestupně) Febi, Monroe, Sachs nebo KYB.
vitazbrna
Spolujezdec
Příspěvky: 3
Registrován: ned 16 říj 18:09

Re: Prasklé pružiny a výměna tlumičů

Příspěvek od vitazbrna »

Dík moc za radu. Mrknu do servisní knížky, ale vyměním asi vše.
Odpovědět