Sabotáž auta?

Když se chcete ponořit do nitra...
Odpovědět
Janie
Dítě v autě
Příspěvky: 1
Registrován: pon 17 led 13:37

Sabotáž auta?

Příspěvek od Janie »

Dobrý den,

jaké jsou možnosti záměrného poškození auta, bez možnosti přístupu do něj? Buď neuvěřitelně přitahuju smůlu nebo se mi někdo (vím, kdo by to teoreticky mohl být - a jednalo by se o automechanika) sabotuje auto, respektive auta.

Nově pořízené (starší) auto (Fiat Palio, r.v. 2005) mi krátce po pořízení přestalo startovat, měla jsem ho v servisu, prošli vše od startéru (vše vyčistili, prohlédli) přes alternátor až po baterku - tu pro jistotu dali úplně novou, ale žádnou určitou závadu nenašli. V mezičase jsem jezdila s jiným autem (moje vlastní Renault Kangoo, r.v. 2004, které momentálně čeká na odtah a ekologickou likvidaci) - po týdnu stejný problém, přestalo startovat, navíc se zasekl klíč v zapalování a při vytahování jsem ho tam zalomila. Do té doby jsem s tímto autem jezdila skoro 10 let naprosto bez problému, jen už mu prošla technická a rozhodla jsem se do něj už neinvestovat. Dva dny po této poruše jsem si vyzvedla v servisu to "nové" auto, jezdilo naprosto bez problému, startovalo. Včera mi najednou přestalo řadit zpátečku a 5ku (prostě pravou stranu řazení). Ale startovalo normálně. Nějak jsem se s tím popasovala, dojela do práce a domů. Před chvílí jsem sedla za volant, že zkusím pořádně prošlápnout spojku, a zkusím, jestli se to řazení "nevzpamatovalo" a co se nestalo - auto nestartuje, úplně stejný problém jako poprvé.

Možná mám jen neuvěřitelnou smůlu nebo je to náhoda nebo jsem paranoidní - přesto by mě zajímalo, jestli je teoreticky možné auto takto zvenčí poškodit, když se v tom někdo vyzná?

Děkuji moc za případné odpovědi!
Horst
Spolujezdec
Příspěvky: 5
Registrován: pon 15 úno 11:04

Re: Sabotáž auta?

Příspěvek od Horst »

Dobrý den,

popsaná závada nestartování může být "jen" autobaterií. V kombinaci s aktuálními teplotami okolo -5 °C se mohla projevit její neschopnost dodat potřebný proud pro start. Pokud uvažujeme jen kapacitu akumulátoru, na kterou jej lze dobít, tak ta v čase klesá jako důsledek opotřebení. Nevhodný užíváním (typicky provoz taxislužby, rozvoz pizzy, které obnášejí vysokou četnost startů oproti normálnímu nasazení) lze baterku odrovnat klidně za rok. Dalším faktorem je dostatečné nabití a aktuální teplota. Při nízkých teplotách kapacita baterie poklesne. Ve vašem případě je tedy možné, že se sešlo více faktorů - relativně opotřebovaná baterie (pokud je původní, má na to nárok), její nedostatečné dobití a nižší teploty. Teoreticky stačí akumulátor dobít, prakticky bych doporučil jeho proměření.
Pokud nejdou řadit jen některé rychlostní stupně a ostatní jdou normálně, předpokládal bych chybu v mechanismu řazení a nikoli ve spojce - zlomené táhlo, utržené lanko, nebo opotřebované zavěšení motoru/převodovky.
Odpovědět