Výběr disků + pneu pro PRVNÍ AUTO

Když se chcete ponořit do nitra...
Odpovědět
stribrnypribory
Spolujezdec
Příspěvky: 3
Registrován: sob 26 čer 15:12

Výběr disků + pneu pro PRVNÍ AUTO

Příspěvek od stribrnypribory »

Zdravím všechny,

Potřeboval bych poradit s výběrem disků a vhodných pneu moje první auto.
Hledal jsem i podle odkazů na internetu no boužel se mi nepodařilo nalézt odpověď na moje otázky ikdyž na to trávím již druhý den :ymtongue: Nikoho jiného se boužel možnost zeptat nemám..

1) ROZMĚRY DISKŮ (ALU)

V techničáku mám napsáno, že mám mít disky/pneu s rozměry 205/55 R16, slyšel jsem ovšem o možnosti, kdy si můžete kola za příplatek do technického průkazu dopsat, moje otázka tedy zní jak poznám, že dané rozměry jsou pro můj vůz stálé vhodné a tj nebudou např. škrtat o podběhy atd.(???)

Boužel disky nejsou ve všech požadovaných provedeních kdy se mi nepodařilo najít takové, které by se mi líbili a splňovali podmínky co jsou v techničáku (205/55 R16). Konkrétně jsem našel disky s pneu 215/65 R17 - jak u takového rozměru ověřit, že bude na auto pasovat?

2) ROZMĚRY PNEU

Další věc, jaké pneu koupit.. Neřeším teď značku ale opět rozměry, při kterých mě tabulky dali ještě více otázek než odpovědí - narážím na to, že např. u průměru ráfku 6,5" jsou minimální doporučené rozměry pneu, poté doporučené a pak ještě maximální, což jsou ve výsledku 4 různé rozměry - znamená to tedy že můžu koupit pneu které budou mít toleranci prakticky +-2 "body" od ideálního rozměru (bavíme se o rozdílech v mm)?
Případně zda se to skloubí i s rozměry těch disků, kdy např. při větším rozměru disku je lepší zvolit užší pneu kvůli tomu aby nechytala za spodek auta?

PS. jedná se o Jaguar X-type 2.5

Děkuji všem za rozumnou odpověď a trpělivost ohledně mé neznalosti..
Uživatelský avatar
Arkis
Letec
Příspěvky: 1344
Registrován: stř 15 srp 20:58

Re: Výběr disků + pneu pro PRVNÍ AUTO

Příspěvek od Arkis »

Máš 3 možnosti, jak disky zapsat do TP.
1) Zápis rozměru na základě typového listu - Výrobce disku má vyzkoušené, že disk na tvé auto pasuje a má pro něj typový list. S takovým listem jen zajdeš na úřad a zapíší ti to do TP. Je to nejjednodušší varianta.

2) Zápis na základě prohlášení autorizovaného dovozce a kontrole v pověřené zkušebně - Výrobce auta ti dá požehnání v podobě něčeho podobného jako typové listu. Dělá se to například u aut, které jsou stejné, ale v minulosti neměly tyto disky. Například auto se vyrábělo v roce 2000-2005. Vše je stejné, ale v roce 2003 začali dávat jiné disky na auto. Ty máš auto z roku 2002 a poprosíš zastoupení značky o prohlášení, že tento disk bude pasovat i na tvé auto.
Rovnou ti říkám, že ačkoliv teoreticky ti mohou povolit i disky, které na tom modelu nikdy nebyly, tak v praxi to nikdy nedělají.

3) Zápis individuálně dovezených ráfků na základě kontroly v pověřené zkušebně - S koupenými disky zajdeš na DEKRU, kde vyplázneš X tisíc za kontrolu, že ty kola tam půjdou. Vydají ti prohlášení a půjdeš na úřad.

Jaký to máš ročník? Co jsem se díval např. na 2002, tak tam se dávaly tyto disky.
16x6.5J 5x108 s pneu 205/55R16

17x7.0J s pneu 225/45R17 se dávaly až na 3.0, takže na to ti výrobce homologačku pravděpodobně nedá.
Uživatelský avatar
pavproch
Letec
Příspěvky: 16307
Registrován: pon 14 bře 20:41
Bydliště: m4Zlik + 3er = 2x N52B30

Re: Výběr disků + pneu pro PRVNÍ AUTO

Příspěvek od pavproch »

stribrnypribory píše: splňovali podmínky co jsou v techničáku (205/55 R16). Konkrétně jsem našel disky s pneu 215/65 R17 - jak u takového rozměru ověřit, že bude na auto pasovat?
Tady. Nebudou.
Nejhezčí pohled na 100vježatou je ve zpětném zrcátku.
honziss
Letec
Příspěvky: 3453
Registrován: úte 08 bře 09:08

Re: Výběr disků + pneu pro PRVNÍ AUTO

Příspěvek od honziss »

Ja bych doporucil si nejdriv nastudovat oznaceni velikosti rafku, pneu, mas v tom dost zmatek.
R4...258k
R3...261k
EV...264k
PepaSFI
Pan Řidič
Příspěvky: 448
Registrován: ned 29 dub 18:23

Re: Výběr disků + pneu pro PRVNÍ AUTO

Příspěvek od PepaSFI »

jako základ by mělo platit, že kolo by ve výsledku mělo mít stejný vnější průměr jako originál. Jednak proto aby rychloměr ukazoval správně a taky aby se to vešlo do podběhů. Čili, když použiju větší disk, místo 16 například tu 17, musím dát gumu s menším profilem. Místo profilu 55 dát 50 nebo 45, nechce se mi počítat přesný údaj, ale nikdy nemůžu dát 65 protože to kolo je o dost větší. Pak taky jde o to, že gumy s velmi nízkým profilem, 45 a podobně, sice mají dobrou boční tuhost, neplavou v zatáčce ale zas málo pruží na nerovnostech, přenášejí hluk a otřesy do auta. Vzhledem k tomu jak většina lidí jezdí, jsou jim super nízký gumy leda na parádu, no ale každý svého štěstí strojvůdce.
A pak má ještě ráfek šířku a ET neboli zális neboli to jak moc je utopený v blatníku nebo jak vyčnívá ven. Všecko má vliv v kombinaci s gumou, na to jestli to půjde namontovat a jestli to za provozu nebude zlobit. Zkrátka, hezký kola fajn ale když se nemůžu vymotat z parkoviště protože mi to v rejdu lomcuje podběhama, tak to žádná výhra není. U dnešních aut obvykle toho prostoru není, řeší se aerodynamika, všude jsou kryty a výplně protože prostor kolem kol je pytel na vzduch.
Nejlepší by bylo najít si forum značky, jaký jsou zkušenosti se zapsáním jiného rozměru a jak provoz a komfort, aby z toho nebyl drkotající žebřiňák co nevyrejduje z parkoviště.
stribrnypribory
Spolujezdec
Příspěvky: 3
Registrován: sob 26 čer 15:12

Re: Výběr disků + pneu pro PRVNÍ AUTO

Příspěvek od stribrnypribory »

pavproch píše:
stribrnypribory píše: splňovali podmínky co jsou v techničáku (205/55 R16). Konkrétně jsem našel disky s pneu 215/65 R17 - jak u takového rozměru ověřit, že bude na auto pasovat?
Tady. Nebudou.
Děkuji všem za rady.

Ještě poslední otázka - řeší se opravdu i zális tedy ET? Většina kol má hodnotu ET nižší jak 50 a Jaguar konkrétně má napsáno ET52,5.
Případně zda je tam nějaká tolerance?
Nebo to řešit rovnou koupí EXTRA typového listu? Na netu jsem našel za 200kč ale za i za 2.000..

^:)^
Odpovědět