Stránka 1 z 1

Jak se mají chovat bubnové brzdy při brždění?

Napsal: čtv 23 dub 07:14
od SirTnT
Zdravím, byl jsem vyhozen s xsarou r.v. 1998 z STK kvůli nebrzdícím zadním kolům.

Přes ruční brzdu bylo vše v pořádku, ale nožní téměř nebrzdila.
Koupil jsem kompletní sadu čelistí: TRW GSK1250. A vyměnil tedy: prasátka, čelisti a komplet brzdovou kapalinu.

Celé auto jsem 2krát odvzdušnil a zadní kola dokonce 3krát.

Hlavní zavada samozřejmě byla na prasátkách, který byla kompletně zarezlé.

A teď k problému. Ruční brzda funguje perfektně. Ale nožní brzda si nejsem jistý.
Když se rozjedu cca na 20-30 km/h a zašlápnu pedál na podlahu, tak zadní kola se prostě nezablokují.
Podotýkám, že ABS nemám. Doted jsem žil v domění, že se právě komplětně kola zablokuji pří tak prudkém brždění u tak starého vozu bez ABS.

Zkoušel jsem to i při zvednutém kolu a druhý člověk mi držel brzdu. Rukou kolem neotočím, ale například přes trhák z gola sady jsem již kolem pootočil. I když s velkou námahou a velmi těžko. U ruční brzdy kolem prostě nehnu.

Dočetl jsem se, že by to mohlo být tím, že na nápravě je regulátor brzdného učinku a tím pádem, při prudkém brždění (čumák jde dolů a zadek nahoru) a nebo zvednutí auta, a tím odlehčením zadní nápravy, se snižuje účinost zadních brzd kvůli smyku.

A nebo je někde něco špatně. V brzdách jsem si na 99% jistý, že je mechanicky vše v pořádku poskládáno. Jenom se mi nezdá učinost té hydraulické části a nevím jestli jet na stk a nebo ještě něco prozkoumat.

Prosím tedy o radu, zda je normální, právě díky regulátoru brzdného učínku, že se kola nezablokuji a lze je přes páku protočit (ale hodně těžko a pouze s pákou na šroubech kol).

Děkuji!

Re: Jak se mají chovat bubnové brzdy při brždění?

Napsal: čtv 23 dub 07:29
od 970ka
Vidím to na ten regulátor,to zlobí celkem často,největší účinek brzd má,když je auto nejvíce zatížené.

Re: Jak se mají chovat bubnové brzdy při brždění?

Napsal: čtv 23 dub 07:48
od Honza42
Jenže když je zadek na heveru je kolo právě úplně vyvěšené a regulátor reguluje jak zběsilý. Záleží kde je namontován, nebývá vždy se středu vozidla, bere "signál" více od jednoho kola.
Auto postavit na rovinu, pod zadním kolem vykopat díru a do ní dát hever, aby auto bylo po zvednutí pořád rovně :D
A nebo sundat kolo, a pak hever spustit tak, aby bylo auto zase rovně.
A nebo dojet na válce a změřit to. Kupodivu nejpřesnější a nejjednodušší.

Re: Jak se mají chovat bubnové brzdy při brždění?

Napsal: čtv 23 dub 08:31
od SirTnT
Zatím jsem našel názory tak půl na půl. Že regulátor funguje správně a že regulátor nefunguje správně...
No ještě zkusím zvedonut auto za nápravu tak aby se kolo nevyvěsilo a vyzkouším, zda se změní učinost. A kouknu taky pod auto jestli tam něco vykoukám. Zda třeba není doopravdy komplet zareznutý.
No a jinak tedy zítra obětuji 300,- za opravnou STK a buď projdu nebo neprojdu :)
Ještě uvažuji, že na STK byl problém jenom s jedním zadním kolem. Druhé pry brzdilo. Sice hůře, ale brzdilo.
Tím pádem regulátor by čistě teoreticky mohl fungovat. Pokud by byl zareznutý, tak by byl problém na obou kolech.

Re: Jak se mají chovat bubnové brzdy při brždění?

Napsal: čtv 23 dub 09:33
od DoubleSix
Ono záleží na tom, jaký regulátor tlaku na zadní nápravu ta Xsara používá. Jestli zátěžový nebo proporcionální.

Nech si třeba jen změřit tlaky při sešlápnutí brzd - tlakoměr se montuje místo odvzdušňovacího šroubu.

Re: Jak se mají chovat bubnové brzdy při brždění?

Napsal: úte 30 čer 01:21
od agent.guru
Ne, regulátor tlaku opravdu nezlobí. Chová se přeně tak, jak má. A ano, pokud kolo vyvěsíš, bude si auto myslet že prudce brzdíš a zadek se zvednul. Omezovač tlaku brzd zareaguje tak, že tlak uvolní právě proto, aby se kola pokud možno nezablokovala, byť brzdí dál. Problémem, kterým trpí všechna starší auta s tímto systémem je to, že je regulován tlak pro celou zadní nápravu (obě kola najednou) a už neřeší, které kolo jak opravdu brzdí. Pak se může stát, že na méně adhezivním povrchu se jedno z kol i tak zablokuje a vůz pak jde do smyku. ABS tohle nedopustí tak snadno, protože reguluje každé kolo samostatně. Ruční brzda kola zablokuje zcela nekompromisně, protože nespolupracuje s omezovačem brzdného tlaku zadní nápravy, který je hydraulický. Ručka je prostě čistě mechanická, zatáhneš a lana prostě pakny roztáhnou tak, že se kola zablokují. To je jev, který lze i s úspěchem dobře využít kupříkladu při vynuceném smyku vozu v zimě, kdy potřebujete vůz dostat do směru, který vám volant kvůli špatné adhezi předních kol nedovolí. Omezovač brzdného tlaku bývá nad zadní nápravou spojený táhlem (přišroubovaný na karoserii) Pokud je to pevná náprava, je to dobře vidět a bývá někde na straně celé nápravy. NIKDY se nepokoušejte "vylepšit" brzdný účinek ve vysoké rychlosti zatažením ruční brzdy! Zcela jistě se vám kola podaří zablokovat, ale auto se stane naprosto neovladatelným a je na průšvih zaděláno! Navíc má ručka pojistku, takže pokud ji chcete použít krátce za jízdy, musíte mít pojistku trvale stisknutou a páku (brzdný tlak) kontrolovat ručně. Pokud to nemáte zažité, zaděláváte si podobným způsobem použití na nebezpečné situace. Riziko havárie je opravdu veliké. Tento způsob "práce s ručkou" se dlouho trénuje na uzavřeném place nejlépe v zimě na sněhu. I tak bych si s něčím takovým moc nezahrával, protože pokud to nebudete mít opravdu hodně dobře v ruce, na bouračku si zaděláte opravdu velmi rychle. A ještě něco, pokud budete brzdit třeba z 80-ti kilometrové rychlosti opravdu velmi kriticky, může se i tak stát, že se zadek natolik odlehčí, že zadní kola půjdou stejně do smyku, protože to omezovač "nedá". Ale to už se brzdí opravdu na krev, kdy hrozí skutečně vážné riziko havárie. Je to krizové brždění a to člověk zažije párkrát za život a určitě si to bude celý život pamatovat. Není o co stát a člověk mnohdy děkuje všem svatým, že to ubrzdil a nic se nestalo. Někdy ale ani modlení nestačí... :))