Stránka 1 z 2

Distanční podložky pod kola

Napsal: stř 17 říj 10:47
od Lukos73
Ahoj,
měl bych takový dotaz, nad kterým jsem si lámal, hlavu ohledně rozšiřovacích podložek pod kola.

Pokud pomineme jakékoliv nečekané a nechtěné stavy po aplikaci podložek (prasknutí, nedoléhání, atd.), jaké negativní dopady z hlediska fyziky budou mít tyto podložky na podvozek vozu v porovnání s většími disky?

Po prostudování různých článků, je z mého pohledu hlavní negativní dopad zvětšení páky na rameno podvozku, ale! Páka se samozřejmě zvětší, jenže se nebude jednat o překročení nějakého silového limitu, na který je auto stavěno. Protože pokud mám nyní na voze originál disky 17"s ET35 (tzn. 35mm vzdálost středu disku od dosedací plochy) a na auto je možné objednat originál 19" disky s ET53, tak po aplikaci podložek 15mm na disky ET35, se dostávám na ET50, což je furt pod hranicí 19" disků s ET53 vyráběných automobilkou.

Co vy na to?

Důvod, proč nad tímto uvažuji je ten, že na autě mám nyní letní sadu s jiným rozměrem (šířkou) vpředu a vzadu. Vypadá to sice krásně, ale už budu řešit druhou sadu gum, které se mi zkrátka na zadku (mám zadní náhon) ojedou rychleji než předek. Tímto rozšířením zadku bych docílil stejného vzhledu, ale navíc bych v průběhu životnosti mohl prohazovat kola předek <--> zadek a docílit tak rovnoměrného ojetí gum.

Předem díky za názory, pokud možno co nejvíce objektivních s odůvodněním.

Hezký den,
Honza

Re: Distanční podložky pod kola

Napsal: stř 17 říj 10:53
od pavproch
pavproch píše:Jiné ET a z toho vyplývající změna chování auta: m4Zlik má ultralehké a pevné OZ Ultraleggera (19", ET předních je přesně podle TP, zadní o jeden milimetr jiné než by podle TP mělo být - 39 vs 40 mm, zápis do TP jsem samozřejmě neřešil). Po nějaké době jsem m4Zlikovi dopřál podložky (5mm/kolo vepředu a 10 mm/kolo vzadu) a .... chování auta se rapidně změnilo k lepšímu (výrazné uklidnění při přejezdu příčných nerovností, větší plavnost, ale přitom tuhost v zatáčkách a při brždění - m4Zlik má kratší pružiny HR Sport a OEM adaptivní tlumiče - zůstala). Takže ano, jiné ET (podložky) změní chování auta...

Re: Distanční podložky pod kola

Napsal: stř 17 říj 11:33
od denis
Lukos73 píše:..originál disky 17"s ET35 (tzn. 35mm vzdálost středu disku od dosedací plochy) a na auto je možné objednat originál 19" disky s ET53, tak po aplikaci podložek 15mm na disky ET35, se dostávám na ET50, což je furt pod hranicí 19" disků s ET53 vyráběných automobilkou.
Originál disky s ET35 + 15mm podložky=ET20 a nie ET50. Tj čím menšie ET tým širší rozchod.

Re: Distanční podložky pod kola

Napsal: stř 17 říj 12:24
od Lukos73
denis píše:
Lukos73 píše:..originál disky 17"s ET35 (tzn. 35mm vzdálost středu disku od dosedací plochy) a na auto je možné objednat originál 19" disky s ET53, tak po aplikaci podložek 15mm na disky ET35, se dostávám na ET50, což je furt pod hranicí 19" disků s ET53 vyráběných automobilkou.
Originál disky s ET35 + 15mm podložky=ET20 a nie ET50. Tj čím menšie ET tým širší rozchod.
Aha, tak to jsem asi špatně pochopil nákres právě na ET. V tom případě se musím podívat, jestli výrobce nabízí i disky s takto nízkým ET. V tom případě by toto rozšíření nemělo "tolik vadit" a síla působící na rameno by bylav normě. :-)

Díky!

Re: Distanční podložky pod kola

Napsal: stř 17 říj 12:53
od Lukos73
Tak všem díky a ještě taková rekapitulace, kdyby ještě někdy někdo hledal.

1) Při použití podložek se ET opravdu zmenší, jak píše @denis. Našel jsem i v jiných zdrojích. Pro mě sice uniká logika, když dostanu disk dál od nápravy a ET by měla být tato vzdálenost, tak jaktože klesne... ale beru to jako fakt :D

2) na Mercedes S205 C220 jsem našel disky s ET od 25 do 56,5.
16" - ET 35 - 50mm
17" - ET 27 - 48,5mm
18" - ET 27 - 56mm
19" - ET 25 - 56,5mm

Takže v mém případě na zimních kolech 17" ET48,5 - můžu podložky 15mm použít bez zatížení nápravy větší, než na kolik je stavěná. U letních 17" ET35... zde už je na pováženou, co udělá "překročení" ET, při použití stejných podložek, na ET 20...

Ještě jednou díky.

Re: Distanční podložky pod kola

Napsal: stř 17 říj 13:17
od RychlejBen
Při použití podložek s výsledným ET mimo specifikaci výrobce může být problém s drhnutím kola v v podběhu - osobně jsem měl problém při zatíženém autě / propružení tlumičů. Můžeš se podívat kolik místa máš mezi pneu a lemem podběhu teď a podle toho dopočítat jestli ti to vyjde.

Re: Distanční podložky pod kola

Napsal: stř 17 říj 13:36
od PepaSFI
to ET musíš brát z pohledu ráfku, ne nápravy. ET je vzdálenost dosrdací plochy od středu šířky ráfku. U běžných kol bývá do plusu, tedy ven. Když přidáš podložku, posuneš to dovnitř. U některých offroadů nebo užitkových bývá někdy ET 0, tedy ve středu, někdy i minus, takže dosedací plocha je dovnitř, kolo vystupuje ven

Re: Distanční podložky pod kola

Napsal: stř 17 říj 13:52
od janjan
řešíte tady zális, ale nikde nevidím šířku disku... takže se ptám, na základě čeho tady pálíte ty moudra? Zális říká sám o sobě asi tolik co profilové číslo u pneumatiky.

Re: Distanční podložky pod kola

Napsal: stř 17 říj 14:08
od Lukos73
janjan píše:řešíte tady zális, ale nikde nevidím šířku disku... takže se ptám, na základě čeho tady pálíte ty moudra? Zális říká sám o sobě asi tolik co profilové číslo u pneumatiky.
Ahoj, teď nerozumím co myslíš. Šířka disku je víceméně jedno vzhledem k fyzice. Těžiště bude furt stejně ve středu disku a ten střed disku a vzdálenost udává ET. Tedy pokud jsme řešili sílu působící na rameno podvozku, šířka disku je bezpředmětná.

Jinak disky mám 8,5 šíři na letních a 7,5 (tuším) na zimních. Obuto na zimních 225/45/17, ale na letních vpředu 225/45/17, vzadu 255/45/17. Tyto dva rozměry jsem právě chtěl odbourat, kvůli nerovnoměrnému opotřebení pneumatik, ale zároveň se mi libí to, jak auto vypadá při větších pneu vzadu. Ta podložka opticky dodá ten efekt a přitom si budu moct přehazovat gumy předek <--> zadek.

Re: Distanční podložky pod kola

Napsal: stř 17 říj 14:14
od Honza42
S větší změnou ET se rovina zatěžujících sil posouvá mimo střed ložiska. Větší valivé odpory, hlučnost, životnost.