FWD, AWD, RWD - výhody a nevýhody

Když se chcete ponořit do nitra...
Odpovědět
Uživatelský avatar
mmira
Moderátor
Příspěvky: 5088
Registrován: pon 07 úno 22:51

FWD, AWD, RWD - výhody a nevýhody

Příspěvek od mmira »

Poznámka jednoho evidentně zarytého fandy jedné nejmenované značky mě dnes inspirovala k přemýšlení a nakonec i založení tohoto tématu. Chtěl bych prodiskutovat výhody a nevýhody všech možných systémů pohonu. Obvykle se takováto vlákna zvrhnou v hádku zarytých příznivců toho či onoho, tomu bych se rád vyhnul. Nejde mi o nalezení toho nejlepšího. A také by možná stálo za to tady probrat některé z mýtů, které se jednotlivých koncepcí týkají.

Úvahy nad výhodností toho či onoho druhu pohonu mě napadají už dlouho, ale až v letošní zimě jsem získal rozsáhlejší zkušenosti s AWD, tak se mi mozaika poskládala.

Myslím, že začít je třeba u tzv. přirozené nedotáčivosti či přetáčivosti. Je podle mě nesmysl pokládat rovnítko mezi RWD a přetáčivým a FWD zase nedotáčivým chováním auta. Mám tedy namysli ne reakci auta na prudké otočení volantem do strany při rychlé jízdě v přímce, to se pak přes čumák hrne vše. Zrychlovaná jízda v kruhu ale leccos prozradí. Navíc zkombinovaná s prudkým ubráním plynu, popř zabržděním či využitím techniky scandinavian flick (omlouvám se za anglický termín). Obvykle to zkouším s každým autem a už jsem zažil slušně přetáčivé předokolky (Honda Civic sedan) a současně nechutně nedotáčivé zadokolky (např BMW. e91 325i na RFT). A taky velmi neutrálně se chovající jak FWD (Peugeot RCZ), tak RWD (BMW e46 330Ci). Ještě jsem nezmínil AWD. Tam jsou moje zkušenosti omezené, pomoci budou muset jiní, ale Impreza WRX je spíše nedotáčivá. BMW e60 530xi se na druhou stranu chovalo neutrálně, spíše se mu furt chtělo jet dveřma napřed (jezdil jsem s tím ale na uježděném sněhu).

Závěr? Nezáleží na druhu pohonu, záleží na konkrétním autě a na jeho naladění. Z nedotáčivého lze změnou geometrie podvozku a tuhosti stabilizátorů udělat přetáčivé a naopak. Druhou věcí je pak chování pod plynem. Tam už samozřejmě systém pohonu svůj vliv má, zadokolku půjde plynem urvat snáze než ostatní dvě koncepce. U AWD hodně záleží na nastavení. U klasického AWD od Subaru má dlouho tendenci k nedotáčivosti, která ale celkem náhle přechází v přetáčivost. Jak je to u jiných značek? Co na to "připojitelné" systémy?

Když bych měl shrnout můj názor na to, který systém mi vyhovuje nejvíce, tak pokud se budeme bavit jen o přesunu z bodu A do bodu B, je mi to úplně jedno. Jedinou situací je těch pár dní v roce, kdy je na cestě vrstva rozbředlého a velmi kluzkého sněhu. To, jak jsem se letos mohl sám přesvědčit, je nejlepší AWD, pak FWD a RWD (obě na stejno). Doplním ale, že pokud je na cestě uježděný sníh, líbí se mi víc v RWD. Sice je občas problém s trakcí, ale jakmile je auto v pohybu, je jízda v pohodě a ještě zábavná. U AWD jsem stále bojoval s tím, že se to rychle rozjelo a pak to nechtělo brzdit. Teď mě vlastně napadla ještě jedna situace, kdy mi AWD přece jen sedlo víc. Když sněží a mezi pruhy se udělají pásy neuježděného sněhu. To pak lze v AWD jen neubrat a lehce změnit pruh, v FWD a RWD je potřeba ubrat, přejet a zase přidat. Jinak ale AWD z mého pohledu žádné velké výhody nemá a zůstávám spíše fanouškem RWD. O jízdě pro zábavu není v mém případě o čem diskutovat, jednoznačně vítězí RWD s LSD.

Berte to prosím jako podnět k diskuzi a sdělení vašeho názoru. Sám mám celkem jasno, ale zajímají mě zkušenosti jiných. A mimochodem, říká se, že čtyřkolku neurveš. Nevěřte tomu, urval jsem ji. Naštěstí tam byla jen hromada sněhu :D.
Autoforum.cz
V12 + H6 + V6d + R6t + R4t + R4t + R4 + R4 na dvou
Uživatelský avatar
Vana
Letec
Příspěvky: 1064
Registrován: stř 16 úno 15:30

Re: FWD, AWD, RWD - výhody a nevýhody

Příspěvek od Vana »

Tak jako se nedá všeobecně odpovědět na otázku které auto je nejlepší, nedá se pochopitelně najít ani univerzální odpověď v tomhle tématu. Otázka se proto musí specifikovat podrobněji podle jednotlivých charakteristik - například jednoduchost zástavby a kompaktnost auta, jízdní vlastnosti na suchu nebo mokru, jízdní vlastnosti na sněhu a ledu, schopnosti v terénu, cena a spotřeba, náročnost případného servisu navíc atd. A v každém kritériu nejspíš vyhraje něc jiného, ale stejně tak se může lišit i pohled jednotlivých uživatelů na stejnou oblast. Holt každý může mít žebříček preferencí jinak.

Mám v různých autech všechny zmíněné systémy, ale za sebe jednoznačně preferuji AWD (což asi většina ví). A to hlavně proto že auto nepoužívám k závodění ale slouží mi ke svižné přepravě za každých podmínek. Proto mi nezáleží jestli je v extrému na suchu nedotáčivé nebo přetáčivé protože na suchu nikdy nejezdím na hranici adheze. Zato v zimních podmínkách (které přece jen bývají delší než jen pár dní v roce) schopnosti auta neskutečně vyniknou. Nejen že mě s nonšalancí doveze i v solidním extrému, ale i při běžné jízdě na sněhu, kdy většina národa jede v hlemýždích kolonách, mi umožní bezpečné a přehledné předjíždění s o dvě třídy lepším zrychlením.

Schopnost odpálit spolehlivě a rychle z místa se občas použije na každém povrchu, ale čím horší podmínky tím AWD opět vyniká víc a víc. Držení stopy v kalužích, v podélných kolejích nebo ve sněhově břečce je pak jen perličkou na dortu, ovšem rovněž nezanedbatelnou

EDIT: a ještě poznámka, nezaznamenal jsem že by AWD brzdilo nějak hůře než ostatní systémy. NAopak trvalá AWD při brzdění motorem plynule zpomaluje všechna čtyři kola, což je na hladkém povrchu oproti dvoukolce nesporná výhoda. Protiblokovací systémy stylu MSR jsou zde zcela zbytečné.
Uživatelský avatar
pjanda
Administrátor
Příspěvky: 3001
Registrován: ned 06 úno 13:20
Kontaktovat uživatele:

Re: FWD, AWD, RWD - výhody a nevýhody

Příspěvek od pjanda »

Urcite souhlasim s tim, ze v tomto smeru neexistuje obecne lepsi a horsi system. Kazdy ma sva pro a proti a zalezi na tom, kdo ma jake preference, co od auta ocekava vice a co mene. Pridam tedy svuj soukromy pohled na vec.

Jeste predtim ale pridam jeden faktor, ktery zde byl pominut. Jedna vec je pohanena osa, druha ale to, kde je v aute umisten motor, coz ma na fungovani a smysl toho ktereho systemu dost podstatny vliv. U FWD je to jasne, tam je motor vzdy pred predni napravou, jinak to nemuze fungovat, ale RWD muze byt s motorem vepredu (za predni napravou), uprostred, nad zadni i za zadni napravou. S AWD je to podobne, jakkoli tam je to jedine spravne umisteni (dle meho) mezi napravami a vse ostatni je uz ulitba "dolepenym" pohonum (typicky Porsche) nebo neschopnosti si rici, co za auto vlastne vyrabim (Audi). Dle toho kazdy z pohonu dava trochu jiny smysl.

Za sebe reknu, ze mym idealem je pohon zadnich kol a to nejlepe s motorem pred zadni napravou. Proc? Je nejefektivnejsi, z hlediska prenosu vykonu na kola, zamestnava minimum nadbytecneho hardware, dokaze tedy dobre zuzitkovat vykon z hlediska dynamiky i spotreby. Nepridava tim take zbytecne kilogramy, je to zkratka ciste reseni. Za podminek, ve kterych jezdim nejcasteji, funguje naprosto bezvadne - nema vubec zadny problem s trakci na suchu ani na mokru, i na snehu je docela schopny. Dovoluje autu rozlozeni hmotnostni takove, ze neni limitujici v zatackach (obvykle 40:60), pritom je velmi prospesne pri brzdeni i pri akceleraci.

Nebudu to protahovat, je to pro me zkratka idealni kompromis, vuci kteremu uz jina reseni pridavaji jen velmi malo za velmi mnoho. Kdyz se v ramci tohoto reseni prida i pohon pride, jsou to jen zbytecna kila navic a zbytecne ztraty navic, ktere zhorsuji dynamiku a spotrebu jen vymenou za to, ze se po pet dni v roce o trochu lepe rozjedete. U teto koncepce 4x4 ani za snizenych trakcnich podminek (mokro) neprodate na vyjezdu ze zatacek tak, abyste to nedohnali tim co tato koncepce ztrati jinde (zrychleni, v zatackach) a prinasi to plus opravdu jen na snehu. Vzhledem k tomu, kde zijeme (snih na silnici jednotky dni v roce) to pro me nema vyznam. Zbyly vyznam je jen v "blbuvzdornosti" 4x4 (plati obecne), ale tomu radeji budu vzdorovat vlastnimi silami.

Na druhem miste jsou pro me zbyla RWD, tedy s motorem vpredu nebo za zadni napravou. Prinasi kazdy neco navic (motor vpredu lepsi rozlozeni hmotnosti mezi napravy, tj. jeste lepsi chovani v zatackach, motor vzadu ohromna trakce pri akceleraci a jeste lepsi brzdne schopnosti), ale vice kvuli tomu v mych ocich ztraceji (motor vpredu ma hlavne problemy s trakci, motor za zadni osou ma rozlozeni hmotnosti nejlepe 35:65, to ma v rozlicnych situacich sve negativni dusledky). Presto je to porad efektivni pohon a s tim prvnim si nema co vycitat.

Na tretim miste vidim AWD od zacatku konstruovana jako AWD, typicky Subaru. Takove auto pak profituje z rozlozeni hmotnosti mezi napravy pri ohromne trakci cele koncepce. Vzhledem k tomu, ze samotne AWD osobne nevnimam jako cokoli potrebneho me to nejak nefascinuje, ale je to dobre :)

Dale se mi to nechce prilis rozlisovat, ale moc neuznavam AWD udelana z predokolek (Audi), protoze ta auta maji jen pridanou trakci zadku navic, jinak trpi vsemi nevyhodami FWD koncepce. To samozrejme nemeni nic na tom, ze takove auto bude minimalne na rozjezdu tak rychle, ze cemukoli jinemu ujede tak nechutne, ze to pak bude stahovat kilometry. Pro me osobne to ale vazne mnoho neznamena.

A FWD samo o sobe nemusi byt vylozene spatne, spolu s AWD sdili hlavne nezaludnost, trakce je u normalniho vykonu solidni. Ale co si budeme povidat, tohle reseni vzniklo z popudu nenakladnosti a jednoduchosti (vsechno dulezite pro pohon mam na prostoru 1,5x2 metry a spustim to do nej z jerabu ;) ), a tak nemuze byt odou na dokonalost funkce. Presto existuji predokolky fungujici tak dobre, az se to nezda byt mozne a klidne bych si je i koupil. Typicky Focus RS...

Resume z me strany: Ac se to tak nemusi znat, vlastne nemam zadnou vyhranenou preferenci, pouze rikam, jaky druh pohonu a jake umiteni motoru naznacuje kvality auta pro muj zpusob vyuziti a mel by byt zakladem "dokonalosti". Samotny pohon ale neni urcujici, stejne jako to neni samotny motor, podvozek ci cokoli podobneho. Je to jen stripek z mozaiky, auto dela mnohem vice veci a zbyle kvality dokazou jinak neoptimalni zpusob pohonu kol zastinit a vice versa. Kupuji auto, ne pohon a znam skvele i spatne predokolky, skvele i spatne zadokolky a skvele i spatne ctyrkolky.

Proto aktualne jezdim hned s auty ctyr koncepci, opravdu to vnimam komplexne a neni pro me koncepce, ktere bych se vylozene vyhybal nebo za kterou bych se hnal. V celistvosti nejakych preferenci dava plusove nebo minusove body to co jsem napsal vyse.
Milovník starých pořádků.
Skanz3n
Uživatelský avatar
Vana
Letec
Příspěvky: 1064
Registrován: stř 16 úno 15:30

Re: FWD, AWD, RWD - výhody a nevýhody

Příspěvek od Vana »

p.janda: váš názor je klasický příklad relativity úhlu pohledu každého z nás. Přímo z něj čiší preference jízdních vlastností auta na limitu, v zatáčkách, maximálního zrychlení apod., tedy v podstatě takové polozávodní ambice

Já jsem naopak přesvědčený, že většina lidí vybírá auta podle užitných vlastností nezávodního charakteru - například prostornost (tj. rovnou vyloučí motor před zadní nápravou), snadná přeprava zavazadel, věcí nebo třeba psa (rovnou vyloučí motor vzadu) apod. Takže skončí u motoru vpředu, vyberou si typ auta který se jim zamlouvá a koncepci pohonu musí akceptovat. Snad jen volba 2x4 nebo AWD u některých modelů dá možnost omezeného výběru.

Pochopitelně jsou ve výhodě ti, co si mohou koupit jedno auto pro jěždění na golf a tenis, druhé pro pohodlné cesty na dovolenou, třetí pro offroadové výpravy ... a pro tyto specifika vybrat vždy ten nejvhodnější typ.
Je tady ale také dost lidí, kteří jsou nuceni všechny potřeby zajistit jediným autem a ty pak asi maxmální zrychlení, nějaká nedotáčvost na limitu nebo rozložení váhy až tak asi zajímat nebude, postačí když auto pojede svižně. Ale může je zajímat jestli je auto doveze na chatu i když bude pršet, jestli manželka neuvázne při parkování v závěji atd. Pochopitelně je také rozdíl jestli někdo jezdí převážně po městě a hlavních tazích, nebo jestli se častěji pohybuje i po méně udržovaných komunikacích a horských oblastech
Uživatelský avatar
mmira
Moderátor
Příspěvky: 5088
Registrován: pon 07 úno 22:51

Re: FWD, AWD, RWD - výhody a nevýhody

Příspěvek od mmira »

vana: s bržděním jsme se nepochopili. AWD samo nebrzdí jinak než zbytek, prostě se ale víc rozjede ;). co se toho zimního provozu týče, zmiňoval jsem to sám, je AWD hlavně pohodlnější. ale současně je třeba dodat, že jestliže se zbytek národa plouží v kolonách, většinou se tak děje v čemkoli, co si lze koupit. od starých škodovek po SUV nejvyšší třídy. v tu chvíli záleží spíše na řidiči než na koncepci. tedy obecně. dobrý řidič s AWD je pak samozřejmě v největší pohodě.

Přesto ale i v těchto podmínkách se uplatní mnou tak rozebíraná nedotáčivost či přetáčivost. Limit adheze je o mnoho níž, takže stačí pak neopatrné zacházení s volantem, brzdami či plynem nebo potřeba krizového manévru a problém může být na světě. V tu chvíli osobně raději sedím v neutrálně se chovajícím autě bez ohledu na sytém pohonu, než třeba v AWD se silně nedotáčivými vlohami.
Autoforum.cz
V12 + H6 + V6d + R6t + R4t + R4t + R4 + R4 na dvou
Uživatelský avatar
pjanda
Administrátor
Příspěvky: 3001
Registrován: ned 06 úno 13:20
Kontaktovat uživatele:

Re: FWD, AWD, RWD - výhody a nevýhody

Příspěvek od pjanda »

Vana: Tomu rozumim a nijak to nepopiram, toto jsem Vam dopredu podepsal prvni vetou, kterou jsem k tomuto tematu napsal :)

Dale jsem hovoril ryze o sve osobni prefrenci pramenici z toho, cim pro me auto predevsim je a take z toho, ze jsem uz davno opustil myslenku "jednoho auta pro vsechno". Ale to neznamena, ze ji nutim jinym, tim mene pak v situaci, kdy bych se k podobnemu tematu vyjadroval v mediich, nucen brat v uvahu rozlicne zajmy nejruznejsich uzivatelu aut.
Milovník starých pořádků.
Skanz3n
Uživatelský avatar
Vana
Letec
Příspěvky: 1064
Registrován: stř 16 úno 15:30

Re: FWD, AWD, RWD - výhody a nevýhody

Příspěvek od Vana »

p.janda: ještě bych doplnil, že ani mé auto které má dle vašeho názoru poměrně mizernou koncepci - tj. AWD udelané z predokolky (Passat B5), mě v provozu nijak neomezuje. Nezaznamenal jsem že by v běžném provozu byl někdo rychlejší díky lepšímu autu. Pokud jede někdo rychleji, tak především proto že si troufne překročit povolenou rychlost více než já. Ovšem v zimě se situace diametrálně otáčí v můj prospěch.
Uživatelský avatar
pjanda
Administrátor
Příspěvky: 3001
Registrován: ned 06 úno 13:20
Kontaktovat uživatele:

Re: FWD, AWD, RWD - výhody a nevýhody

Příspěvek od pjanda »

Vana: Tohle uz je trochu jina debata, ani ne tak o aute jako o rizeni a odvaze. Kde se s naprostou nadvladou AWD neda s RWD nic delat jsou rozjezdy a akcelerace z velmi nizke rychlosti, tady je projev rozdil v trakci tak ohromny, ze sebelepsi zachazeni s autem nic nezmeni. Ale ve vyssich rychlostech uz se to smyva a ke slovu prichazeji i ijne faktory (ostatne take jine vyhody jinych koncepci).

Jezdil jsem takto v poslednich letech dvakrat dokonce s tou uplne nejnemoznejsi koncepci na snehu (tedy klasickou) s nekym kdo mel 4x4 a dotycny pokazde na dlouhe trati stejne "prohral". Jednou to byla M3 vs R8 a podruhe 330i vs. A4 3,0 TDI quattro. Rozjezd, nizke rychlosti, to bylo vzdy bez sance, okamzite stovky metru ztrata. Ale zrychleni od nejakych 100 km/h vys uz vubec neni tak rozdilne, pak jsou tu faktory jako limitni rychlost v zatackach a schopnost neco zabrzdit (smula pro A4 vedle 330i) a hlavne "odvaha", to hralo roli treba proti R8, ktera je jinak vybavena velmi dobre. On si malokdo troufne jet na snehu 150 nebo 200 (trebaze na okruhu), i kdyz by se mu to na takovou rychlost rozjelo...

A co koho omezuje v provozu je dano timtez, jizdnim stylem a naroky, ne autem. Me v provozu neomezuje ani Favorit :)
Milovník starých pořádků.
Skanz3n
Uživatelský avatar
Vana
Letec
Příspěvky: 1064
Registrován: stř 16 úno 15:30

Re: FWD, AWD, RWD - výhody a nevýhody

Příspěvek od Vana »

mmira píše:vana: s bržděním jsme se nepochopili. AWD samo nebrzdí jinak než zbytek, prostě se ale víc rozjede ..
já jsem to samozřejmě pochopil správně, akorát jsem si neodpustil to rýpnutí protože vím že pocit horšího brzddění je častým argumentem odpůrců AWD na sněhu :)
takže jsme to směřoval spíše všeobecně, ne osobně
Uživatelský avatar
Vana
Letec
Příspěvky: 1064
Registrován: stř 16 úno 15:30

Re: FWD, AWD, RWD - výhody a nevýhody

Příspěvek od Vana »

pjanda píše:... Rozjezd, nizke rychlosti, to bylo vzdy bez sance, okamzite stovky metru ztrata. Ale zrychleni od nejakych 100 km/h vys uz vubec neni tak rozdilne,..
souhlasím, ale pokud někdo jede s dvoukolkou na sněhu nad řekněme 120 kmh, obvykle už tolik provoz nezdržuje a není většinou nezbytná potřeba ho předjíždět. Jenže v našich končinách se asi po mediální masírce jezdí na sněhu zásadně bezpečně - rozuměj 50-70 kmh - a tady je zrychlení AWD proti dvoukolce při předjíždění témeř "raketové" .
Odpovědět