Stránka 75 z 96

Re: Pneu koutek

Napsal: pát 27 pro 11:35
od _sulcik_
PepaSFI píše:ono to pravidlo o 7 stupních samozřejmě blbost je. Ti propagandisti totiž obvykle mluví o průměrné teplotě. Kdyby mluvili o pevně dané, museli by ty gumy takhle koncem září přezouvat dvakrát denně, jiné na ráno a jiné na odpoledne a tak z toho vybruslili tou průměrnou. Což je ještě větší blbost. Ona ta pneumatika ovládá matematiku? Jak si spočítá ten průměr?
Ale samozřejmě fyzika platí, s teplotou se mění mechanické vlastnosti materiálů. Jenže těch vlivů je taková spousta, že paušalizovat to na teplotu 7 stupňů je naprostá pitomost. Ono obecně je paušalizování nebezpečnou praktikou, lidi mají dojem že když dodrží tabulky, je všecko v pohodě. Ale to vůbec není pravda. To že mám super skvělý gumy přesně podle doporučení, vůbec neznamená že mi to neuklouzne. V zimě to klouže. Někdy víc, někdy míň a když by to mohlo klouzat, musím podle toho jet. Správný gumy můžou trošku pomoct. Někdy. Taky nás ty poučky a testy svádí k limitnímu myšlení. Získáváme pocit že strašně moc záleží na hraničních vlastnostech, že je obrovský rozdíl jestli ta guma zabrzdí na 40 nebo 41,001 metrech, jestli udrží zatáčku v 80kmh nebo v 82kmh. Prdlačky na tom záleží, někdy stačí dát do kufru nákup a auto se chová úplně jinak ať má obutý co chce. Skoro nikde se nedozvíte chování gum za jízdy z pohledu řidiče. Mě ani tak nezajímá v kolika kmh mi guma přestane držet, mě spíš zajímá jak se to stane. Jestli přejde do plynulého smyku který uřídím nebo to udělá cvak křach a jsem zadkem napřed v oranici. Jak se budou měnit vlastnosti s opotřebením? Jak guma drží při různém zatížení? Někdo potřebuje gumy primárně na 150kmh ve dvou milimetrech slané břečky na dálnici, někdo na hopkání po městě po mokré dlažbě, někdo na špatně udržované cesty Vysočiny s vrstvou sněhu. Dá se tohle zpaušalizovat na 7 stupňů? Blbost! To hlavní máme ve svých rukách, žádná tabulka nepomůže.
Sám si hezky protiřečíš :D Protože zrovna zimní guma je ta, která bude mít vždycky čitelnější a konzistentnější chování za těchhle podmínek a letní guma je ta, která má větší sklony k tomu zničehonic na mokru těsně nad nulou prostě ustřelit, obzvlášť když předtím na suchu držela tak dobře.
Jasně máš pravdu že záleží na mnoha faktorech a pokud znáš tu fyziku a poznáš to chování auta, můžeš si přezout podle sebe, já taky přezouvám podle sebe. Ale běž to vysvětit mojí mámě, nebo 90% řidičů, kteří nepoznají aní že jedou na skoro vypuštěné gumě. Prostě pravidlo, že pokud klesnou průměrné denní teploty pod 7°C je vhodné přezout, je bezpečná a blbuvzdorná věc. Ano při 7°C je v některých situacích lepší zimák v některých letňák, jenže když je přes den 7°, ráno a večer bývá těsně nad nulou, kde už ten letňák nefunguje. A o tom to pravidlo přesně je....

Re: Pneu koutek

Napsal: pát 27 pro 13:23
od PepaSFI
no a teď si to po sobě pečlivě přečti a zjistíš jaký v těch číslíčkách děláš zmatek.
Já těmhle laikům radím a vlastně to sám dělám taky tak, přezouvat podle data. Tihle lidi obvykle moc kilometrů nenajedou, takže jestli na začátku zimy jezdí pár týdnů na zimákách zbytečně se na životnosti nijak zásadně neprojeví. V zákoně je taková natahovací formule o tom že sníh, náledí nebo když se to dá očekávat. A mám já se někde s policajtem co nemá splníno na pokutách hádat že to náledí je málo ledový a že to co lítá ve vzduchu určitě neudělá vrstvu sněhu na silnici?

Ale o co mi v předchozím příspěvku šlo? Hlavně upozornit na paušalizování, myšlení podle tabulek, odtržení od reality. Bohužel to často vídám a všichni to známe z médií. Sotva přeletí pár vloček a už je nějaká katastrofa, řidiči jsou hrozně překvapeni že to klouže. Skoro nikdo netuší jak fungují a k čemu jsou všecky ty systémy počínaje ABS konče kdovíčím, jen vědí že mají v autě nějaký to bž dvojitý mň co za ně všecko vyřeší. No a pak to dopadá jak to dopadá.

Re: Pneu koutek

Napsal: pát 27 pro 13:53
od pavproch
Esli teda možu svoji trošku do mlýnice.

Bydlím v horách. Měnit (až) podle těploty by mě ani ve snu nenapadlo (a to si myslím, že mi na jízdních vlastnostech auta hooooodně moc záleží). Zimní a letní přezouvám napodzim podle kalendáře resp. na jaře podle data posledního sezonního výletu s prknama do Francie (po něm). Tečka.

Btw, od mojí chalupy se dá jet fpodstatě 4 směrama a na dvou (a půl) z nich se na zimu objevuje značka "zimní výbava". Proč bych si (v hlavě) přidělával starosti s případným konfliktem s PaChem?

Re: Pneu koutek

Napsal: pát 27 pro 14:54
od jerry
Když vezmeme v potaz, jak (pomalu), kolik (málo) a kde (nížina) nejméně polovina řidičů jezdí, tak by se té polovině rozhodně vyplatily univerzály. Ale proč vzít rozum do hrsti? To se raději nechat zmasírovat masmédii, která jsou za to patřičně hodnocena od výrobců a montérů pneu. A stát je také spokojen, spotřeba jede, HDP roste a daně se vybírají.

Re: Pneu koutek

Napsal: pát 27 pro 16:07
od PepaSFI
ale ono to tak funguje, jen ti řidiči používají coby univerzály, gumy zimní. Ony jsou obvykle citelně levnější než univerzály a při tom zmíněném použití se jejich horší vlastnosti v létě a nižší nájezd, prakticky neprojeví. Vím i o dost lidech kteří mají jen letní gumy. V zimě nejezdí nebo jen málo a jízdy prostě plánují podle počasí. Nejspíš by ve sněhu a ledu nejeli ani kdyby ty zimáky měli.

Re: Pneu koutek

Napsal: pát 27 pro 16:19
od mattonecz
Já mám stále letní a zatím mi to i okolo 3 stupňů a na vlhku sedělo krásně.

Re: Pneu koutek

Napsal: pát 27 pro 17:26
od jerry
PepaSFI píše:ale ono to tak funguje, jen ti řidiči používají coby univerzály, gumy zimní. Ony jsou obvykle citelně levnější než univerzály a při tom zmíněném použití se jejich horší vlastnosti v létě a nižší nájezd, prakticky neprojeví. Vím i o dost lidech kteří mají jen letní gumy. V zimě nejezdí nebo jen málo a jízdy prostě plánují podle počasí. Nejspíš by ve sněhu a ledu nejeli ani kdyby ty zimáky měli.
Ano, tak jsem to měl na pandě. Malý nájezd převážně po městě, malé nároky na jízdní vlastnosti, a proto celoročně zimní. Proč platit 2x a ještě za přezouvání, když to nevyužiji.

Re: Pneu koutek

Napsal: pát 27 pro 17:28
od pavproch
ditto - taky mám na pindici zimáky celý rok a ani ve 30ti nad nulou v létě nepozoruju úbytek jízdních vlastností (pindica ale má "jen" 60 kobyl, proto si dovolím ty zimáky all-year-round + každý podzim dávám - bez ohledu na vzorek a jeho ojetí - dopředu nové)

Re: Pneu koutek

Napsal: pát 27 pro 17:48
od PepaSFI
Na Pandy 4x4 se prý zimáky nebo nějaké uni dávaly už z fabriky jako náhrada terenních gum. Já když jsem ji koupil, tak měla skoro nové letní. První zimu jsem to přezul a na tu další pořídil za pakatel disky plecháče takže to střídám, přemontuju kola sám. Jen letošní léto jsem jel na sjetých zimních, už byly po zimě sjeté, na další by nebyly k použití. Vlastně jsem žádnou změnu vlastností nepocítil, jen ke konci už dost pískaly v zatáčce a to i při malé rychlosti. Třeba na hladkém betonu v parkingách obchoďáků to byla hrůza. Lidi se lekali že tam nějakej blázen driftuje a ona zpoza rohu krokem jede Panda.

Re: Pneu koutek

Napsal: pát 27 pro 18:04
od HondaMan
blah píše:Ja jsem teda CrossClimate obul misto zimnich gum (225/45 R17), a urcite nelituju. Na mokrym (a studenym) asfaltu je to fakt skvela guma. Na snehu jsem to nezkousel, ale to nemam ani v planu - to kdyztak vezmu auto se zimakama. Co je trochu skoda, je stabilita ve vyssich rychlostech, zvlast nad 180kmh zacinaj docela plavat....
Těch jsem se bál z důvodu absence lamel. Nakonec jsem koupil GOODYEAR Vector 4Seasons a jsem taktéž spokojen. Mám je obuté na druhém autě. 2 roky bez přezouvání ... pohoda. Na lehkém autě s 80hp fungují velmi dobře v zimě i létě.