Přísady do motorových olejů

Když se chcete ponořit do nitra...
Odpovědět
volfi
Autoškolák
Příspěvky: 23
Registrován: stř 20 zář 06:09

Přísady do motorových olejů

Příspěvek od volfi »

Posledních několik let se řeší různé aditivační a dekarbonizační přísady do oleje. Existuje opravdu něco podloženého/ověřeného?
Když vezmu například dekarbonizační přípravky obecně, tak je poměrně jasné, že takový přípravek musí značně degradovat olej a proto pro takové přípravky platí přesná pravidla jako zahřátý olej + 10min. volnoběh + nový olej atd. Rozhodně to není něco, co by se mělo používat pravidelně, ale za určitých situací to může být výrazný pomocník.
Ale, co taková aditiva? Teď se docela propaguje Nanotech - wolframové nanočástice, které vyhlazují povrch. Já teda nevím jestli je to tzv. vyhlazování vhodné, jelikož se třeba zrovna na stěny válců schválně dělá honování, které má za úkol držet vrstvu olejového filmu. Zabýval jste se tím někdy někdo více do hloubky?
Daily 1: Škoda Octavia III, 1.4TSI, CZDA
Daily 2: Škoda Octavia I, 1.9TDI, ASV
Band: VW T4 2.4D, AAB
Garage: BMW E36 2.5i, M50B25TU
spooon
Pan Řidič
Příspěvky: 249
Registrován: ned 05 led 23:14

Re: Přísady do motorových olejů

Příspěvek od spooon »

před pár lety jsem to řešil taky. Neřekl bych do hloubky, ale pár článků/studií sem si pročetl. Dospěl sem k závěru, že opravdu nemá cenu nic do olejů přidávat. Nejlepší službu motoru udělá spíš častějsí výměna oleje, než olej s vesmírnou technologií, na který se najede 40 tisíc km.

Taky sem se při tom dozvěděl docela zajímavou informaci o viskozitě, která si myslím není tak známá. Abych to uvedl do souvislostí, byl sem zastánce co největšího rozsahu viskozitní třídy letní/zimní index (myslejíc si dobrá čerpatelnost za studena, dobré mazání i za extrémních teplot). Jenže vysokorozsahový oleje o dost rychleji degradují než nízkorozsahový. Takže v reálu může třeba nějaká 5W50 po 7 tisích km mazat hůř než 10W40. Samozřejmě nelze to stáhnout obecně na všechny oleje jen dle viskozitní třídy, ale ten trend je tam výrazný.
Uživatelský avatar
Shr3k
Mistr volantu
Příspěvky: 763
Registrován: pát 19 srp 11:15

Re: Přísady do motorových olejů

Příspěvek od Shr3k »

spooon píše: čtv 23 lis 08:26 Nejlepší službu motoru udělá spíš častějsí výměna oleje
Přesně. Olej je levný.
2022 BMW 540xdT, 2019 Mazda2 1.5 Skyactiv-G A/T
2022 BMW K 1600 B
WWW.MAZDAKLAN.CZ
Uživatelský avatar
Zajda
Letec
Příspěvky: 1876
Registrován: ned 04 lis 03:01

Re: Přísady do motorových olejů

Příspěvek od Zajda »

Debaty na téma dodatečné aditivace jsou nekonečné a je to spíš mlácení prázdné slámy. Relevantní závěry najdeš snad na německých fórech, kde lidem není líto zaplatit si laboratorní rozbor použitého oleje včetně obsahu kovů (indikace opotřebení motoru). Experimenty s aditivy jsou ale za mě vyloženě pro oldschool auta či tuning.

Všechny diesly a téměř všechny benziny mají dnes filtry pevných částic. Pro olej to znamená, źe musí mít snížený obsah popelnatých a jiných aditiv, která jsou sice prospěšná pro mechaniku motoru, ale mohla by tyto filtry ničit.

Takže pokud chceš něco přidávat do oleje, rovnou můžeš použít "plnotučný" ACEA A3/B4 olej, který se v moderním autě používat nemá právě kvůli "kompatibilitě s emisními systémy" :)
spooon píše: čtv 23 lis 08:26Taky sem se při tom dozvěděl docela zajímavou informaci o viskozitě, která si myslím není tak známá. Abych to uvedl do souvislostí, byl sem zastánce co největšího rozsahu viskozitní třídy letní/zimní index (myslejíc si dobrá čerpatelnost za studena, dobré mazání i za extrémních teplot). Jenže vysokorozsahový oleje o dost rychleji degradují než nízkorozsahový. Takže v reálu může třeba nějaká 5W50 po 7 tisích km mazat hůř než 10W40.
To je pravda, taky záleží jaká kaše (základový olej) se pomocí modifikátorů viskozity nastavuje. Paradoxně to čemu někteří říkají vodičky (xW20) bude mít ten základ v průměru nejlepší. Od specialistů (Ravenol, Millers) jde koupit top oleje se základovými oleji nejvyšsích tříd (PAO, estery) i ve vyšsích viskozitních kategoriích. Ale já razím cestu obyčejného oleje a časté výměny. Víc bych to řešil jedině u trackday auta nebo nějaké exotiky :)
《》
volfi
Autoškolák
Příspěvky: 23
Registrován: stř 20 zář 06:09

Re: Přísady do motorových olejů

Příspěvek od volfi »

Tak nějak mi potvrzujete, co si myslím. Zrovna Ravenol je mi opravdu velice sympatická značka. Mám s čr zastoupením dobrou zkušenost. Dlouhá léta jsem do všeho lil Shell nebo Total a nikdy jsem neměl s ničím problém. Ale při přechodu na Ravenol byl opravdu rozdíl a to dlouhodobý, ne na prvních 1000 km.
No a když se mrknu na web ravenolu do sekce aditiva, tak tam nic jako aditiva do oleje nemaj. Pouze dekarbonizační čističe a palivové aditiva. Říkám si, že kdyby byla opravdu nějaká správná cesta aditiv, tak zrovna ravenol by to prodával.

Ale nevylučuji, že opravdu může existovat super aditivum, tak třeba nám ho tu někdo představí.
Daily 1: Škoda Octavia III, 1.4TSI, CZDA
Daily 2: Škoda Octavia I, 1.9TDI, ASV
Band: VW T4 2.4D, AAB
Garage: BMW E36 2.5i, M50B25TU
Uživatelský avatar
Zajda
Letec
Příspěvky: 1876
Registrován: ned 04 lis 03:01

Re: Přísady do motorových olejů

Příspěvek od Zajda »

Jo, třeba Militec, "plně syntetický produkt nové generace".
Jeden vyhlášený motorář s tím na Fabii R5 prý nabrzdil snad o 10 koníků více, což není na této úrovni zanedbatelné.
Klidně bych tomu věřil, jelikož obsahuje chlorované parafíny.
Ty ale kromě minimalizace tření, kterou dokáží při extrémní zátěži (kontakt kov na kov bez olejové vrstvy) poskytnout, mají taky silné korozivní účinky.

Já kdysi zkoušel Eurol engine oil treat do 1,9 TDI s rotačkou a že bych poznal nějaký rozdíl se říct nedá.
Ale kdo by ho chtěl vidět by ho určitě pozoroval, protože síla sugesce je jediné, o čem tyhle diskuse jsou.
V lepším případě se podaří zvolit produkt, jehož přínos nebude záporný :-)
《》
PepaSFI
Pan Řidič
Příspěvky: 455
Registrován: ned 29 dub 18:23

Re: Přísady do motorových olejů

Příspěvek od PepaSFI »

háček je v tom že vlastně není jak poznat účinky. Je to totéž jako u vybírání olejů. To by někde musel být opravdu velký průser před nebo po změně, něco fakt špatně zvolené nebo zanedbané. Oběma směry. Kdysi dávno se objevil přípravek Slick 50 s PTFE, čili s teflonem. Tenkrát se to kupovalo ve větším balení pro víc aut aby se to vyplatilo, stálo to dost peněz. Otec to koupil taky, do škody 105. Ty motory obecně vydržely prd, při 100 tisících už to mělo nejlepší za sebou, olej to žralo už z principu páč to nemělo žádný těsnění na ventilech, výkon radši nekomentuju. Oleje se používaly strašný srágory, to cituju ing. Hrdličku co vyvíjel Favorita. Ale k věci, po aplikaci té teflonové kašičky fakt nekecám, se výfuk přestal černit, změnil se na světle šedý jako u zdravého motoru. Možná se tím rozhýbaly zatuhlé pístní kroužky, možná se změnou na povrchu ventilových dříků něco stalo s prolínáním oleje přřes ventily, každopádně to byl viditelný fakt. A to je tak asi všecko. Startovalo to dobře i před tím a výkon, no kde nic není...... nulu nevylepšíš. A to asi věci prospělo, že ten krám měl mizerný olejový filtr, takže to mohlo skutečně obíhat v motoru. U dnešních by toho možná většinu filtr vychytal než by to stačilo zapůsobit.
Taky jsem kdysi experimentoval s přidáním molyky, molybdensulfidu, do dvoutaktu. Ten sajrajt maže neskutečně, když se tím namazal svěrák, nedržel utažený. Opět bez znatelného vlivu na výkon, co taky na fichtlovi ale motor se znatelně ztišil.
Jenže to šlo o opravdu děsné stroje a hrozné materiály. Dnešní motory najedou několikanásobek, s nepatrným zhoršením vlastností. Motor co má najeto 300 tisíc pokud mu nebylo fakt hodně ubližováno, nikdo nerozezná od motoru co má 100 tisíc. Vlastně nikdo nepozná ani půl milionu když se oktávka stočí a vypucujou se koberečky. Co by se asi tak muselo tím aditivem vylepšit aby to bylo poznat? Kdo pozná že to v plným knedlu má o pár koní víc?
Uživatelský avatar
Jenyk
Mistr volantu
Příspěvky: 583
Registrován: úte 22 úno 11:04

Re: Přísady do motorových olejů

Příspěvek od Jenyk »

Zajímavou a zcela opomíjenou otázkou je kvalita filtrů motorového oleje. Filtrovacími schopnostmi a propustnosti se jednotlivé typy výrazně liší. Našel jsem výsledky testů pro filtry US výroby, kde byl nejlepší FRAM Ultra Synthetic.
Ken Kesey: "To Vic Lovell for telling me that dragons don't exist, and then leading me to their lair."
Duke_Luke
Pan Řidič
Příspěvky: 282
Registrován: pon 19 srp 11:15

Re: Přísady do motorových olejů

Příspěvek od Duke_Luke »

Na youtube je aj video s inzinierom Nissan GT-R motora . Ten tiez hovori, ze netreba nic specialne, staci kupovat aj najlacnejsi olej, ale dolezite je ho po 5t km vymenit. Vraj olejovy filter staci vymenit az kazdu druhu vymenu - cize kazdych 10t km.
Taktiez ina rada pre motoristov od Mercedes AMG profika, ktori zazimuju milacikov - olej vymenit PRED zazimovanim. Nie az na jar, ked to vytiahnete von.
Odpovědět