2 a 4 ventily - vlastnosti
2 a 4 ventily - vlastnosti
Nedokážu pochopit, proč by motory se 4 ventily na válec měly mít horší vlastnosti v nizších otáčkách. Že jako třeba 1.4 8V nemá problém s nižšími otáčkami a zrychlování z nich, kdežto 1.4 16V až do 3 tisíc otáče nedělá nic. Nebo to je jen o tom, že víceventily jsou modernější a tak jsou více zkurvený emisema v nižších otáčkách?
Re: 2 a 4 ventily - vlastnosti
Spíš se budou používat tam kde bude větší plocha hlavy, ergo větší vrtání a menší zdvih.
Ken Kesey: "To Vic Lovell for telling me that dragons don't exist, and then leading me to their lair."
Re: 2 a 4 ventily - vlastnosti
U 4 ventilu je lepší účinnost ve vyšších otáčkách, tak se toho naladěním motoru využívá (typicky 3000 až 7000ot) I. 4 ventil se dá naladit tak, že táhne od 2000ot. Výkon pak ale přestává nad 5000ot gradovat a na takový průběh stačí 2ventil.
Řešením jsou různé druhy variabilního časování ventilů.
Řešením jsou různé druhy variabilního časování ventilů.
MG - radost až na kost.
Re: 2 a 4 ventily - vlastnosti
100kg balvan buďto převalíš protože jsi tak silnej že ho nadzvedneš, nebo na něj sílu nemáš a pomůžeš si pákou.(v motoru rameno klikové hřídele) Aby jsi ho překulil podruhé a balvan se začal konečně válet, musíš rychle přistoupit k dalšímu zvedání. Ten co má sílu má ale velké svaly a váhu a nároky na energii a trvá mu déle než dojde k další otočce a je na to třeba sám, ten co si pomohl pákou je zase menší a hbitější a rychleji balvan doběhne, nebo jich je i víc. Teď si tam dosaď věci jako: odstředivá síla, setrvačnost, mechanické ztráty, tření, odvod tepla, šířka vrtání a délka zdvihu, kompresní poměr, kliková hřídel, předsazení ojničních čepů atd atd... a začneš se přibližovat problémům, které řeší konstruktéři motorů.DaciaFan píše: ↑pát 02 lis 23:37 Nedokážu pochopit, proč by motory se 4 ventily na válec měly mít horší vlastnosti v nizších otáčkách. Že jako třeba 1.4 8V nemá problém s nižšími otáčkami a zrychlování z nich, kdežto 1.4 16V až do 3 tisíc otáče nedělá nic. Nebo to je jen o tom, že víceventily jsou modernější a tak jsou více zkurvený emisema v nižších otáčkách?
V krátkosti k ventilům. 4 ventil se používá tam, kde motor umí určitého výkonu dosáhnout díky vysokým otáčkám. Vysoké otáčky se nekamarádí s velkýma odstředivýma silama v motoru, které mají na svědomí třeba právě třeba ty dva velké ventily, které potřebují taky velké přítlačné pružiny na které musíš působit větší silou. Jsou pro vysoké otáčky nežádoucí. Aby jsi mohl vysokých otáček dosáhnout, musíš jít cestou určitého kompresního poměru , tedy jít cestou podčtvercového motoru. ( viz F1 a vysoce podčtvercovými motory = velké vrtání a nízký zdvih ). Díky malému prostoru a krátkého času pro otevření a zavření ventilu, respektive dostání do motoru spalované směsi musíš použít právě malý zdvih ventilu. Abys dostal do spalovacího prostoru směs a spaliny ven v určitém čase a množství, musíš zvětšit plochu právě počtem menších ventilů. Takže když chceš z určitého objemu motoru šťavit výkon, jdeš automaticky do vyšších otáček (Přeplňování nechme stranou) a to s sebou přináší i technické řešení. Počet a velikost ventilů je jedno z nich.
Dříve se používaly nadčtvercové motory. Umí pracovat efektivněji , ale nedosahujou takových výkonů. Tím že pracují s větším zdvihem, tak pracují také v nižších otáčkách a dva ventily jim stačí. Viz třeba starší motory harley_davidson. Motory pracující v nízkých otáčkách ale s velkou silou ( točivý moment ).
Re: 2 a 4 ventily - vlastnosti
Míval jsem starou Octavii 1.6 8V a ta táhla od dna mnohem lépe než kamarádova Fabia 1.4 16V. Asi je to opravdu výfukem a složitější hlavou válců, optimalizovanou pro vyšší otáčky.