Stránka 2 z 2

Re: Vybíjení autobaterie

Napsal: úte 27 srp 19:57
od 406 Coupe
50 Ah pro dvoulitr diesel je opravdu málo. Běžně mají auta pro tyto motory 70 Ah.
Při měření odběru proudu odstaveného vozidla pozor - musí se odpojit kabel a pokud to uděláš nešikovně a přerušíš proud, můžeš mít problémy - minimálně, když zapomeneš PIN pro autorádio. Ale ani některé palubní počítače to nemají rády a chtějí pak kvalifikované znovunastavení.
Informace od Kelly Auto je podivná - VARTA má od každé kapacity několik provedení: s + vlevo, s + vpravo, úzkou vyšší, širokou nižší atd. To, že je nemá Kelly na skladě nic neznamená. Koukni na Heureku, kolik ti vyjede značkových baterií za cenu o 20-30% nižší, než u Kelly.
Ale dobrou radu už ti dali - nech si to zkontrolovat autoelektrikářem. Mechanik-výměnkář je na dvě věci :-@

Re: Vybíjení autobaterie

Napsal: stř 28 srp 12:35
od abgx1
Clovek s multimetrom a elektro znalostami studenta ZS by do 10minut nemal co robit

Re: Vybíjení autobaterie

Napsal: stř 16 zář 14:01
od Rendy
jirka87 píše:Obecně řečeno (i jen amatérský elektrotechnik, nechť mě opraví, já sotva vím rozdíl mezi stejnosměrným a střídavým proudem, ale praxe jaksi ukázala níže uvedené)

Malá baterie nemusí nutně vadit, pokud se jezdí denně.
Veká baterie naopak vadí, pokud se nejezdí denně a k tomu navíc krátké trasy - typicky "provoz důchodce". Tedy 70Ah baterie (pokud by byla kam dát) do Favorita, který jede 1x týdně 3km do obchodu je prostě blbě a stejně půjde brzo do kopru, případně často vybíjet a nabíjet.

Já jsem si chtěl dát do auta 100Ah baterii a 780A startovací proud. Vesměs mi bylo vypočítáno, že 90Ah je až až, abych to stíhal jízdou dobít. Můj provoz sestává prakticky pouze z delších tras od 30km nahoru, ale typicky 300Km-1000Km na zátah v jednom dni, OVŠEM mezi těmito trasami auto i měsíc stojí.

Se Start-Stopem je třeba mít tu baterii "výkonnější" a navíc tuším AGM.

Vybíjení ? ANO..Auto se pořád samovolně vybíjí. Je v podstatě ve "Stand-By" režimu. Více výbavy, více řídících jednotek = rychlejší vybíjení. Proto mě baterie vydrží i v zimě 3 týdny normálně zapojená na kontaktech, protože mám auto absolutně bez výbavy. Běží v něm jen palubní hodny, jinak tam nic není. Po 3 týdnech přijdu a startuju stejně dobře, jako po 2 dnech. Ale baterii takové zacházení škodí. Asi by byl vhodný bateriový vypínač, nebo odojit zcela. Také je potřeba počítat s tím, že takhle provozovanou baterii je třeba určitě 1x za 2 měsíce dát na nabíječku ikdyž startuje dobře.

Takový Touareg 5.0 TDI podle mě zvládne vycucnout baterku za 14dní-3týdny téměř jistě na úroveň, kdy už to auto nebude schopné nastarovat.
omlouvám se, že otevírám asi prachem zapadané téma, ale tohle je tak strašně špatně, že musím :)

Větší kapacita baterie je VŽDY lepší v jakémkoliv autě.

U staršího vozidla s malou výbavou co jezdí každodenně delší trasy bych asi zvolil cestu úspor a dal tam menší baterku, ale pokud to není tak ideální případ (krátké trasy, časté/dlouhé odstavení, časté startování, velká výbava atd.) tak doporučuji dát co největší baterku se vleze.

Ten mýtus zní, že velkou baterku nemusí auto stíhat dobíjet. Jenže to je čtvrtpravda, velmi laicky:

50Ah baterii skutečně auto rychleji dobije do plna než 100Ah, nicméně tou jízdou do těch baterií natlačím v obou případech zhruba stejné množství Ah, konkrétní příklad:
řekněme, že baterie budou na 50% své kapacity (25Ah vs 50Ah) a pojedu 2 hodiny v kuse. Za tu dobu dobiju cca 25Ah (záleží dle auta, zde jen jako příklad), takže na konci jízdy budu mít bud plně nabitou 50Ah baterii (a mám tedy k dispozici 50Ah) a nebo na 3/4 nabitou 100Ah baterii (a mám tedy k dispozici 75Ah).
Všichni už si jistě dovodíme co je lepší.

Navíc do auta dávám obvykle baterii plně nabitou, takže než by se 100Ah baterie dostala na kapacitu 50Ah (tedy se napůl vybila), tak ta malá 50Ah už dávno nenastartuje...

Pokud bude auto měsíc stát, může za ten měsíc ztratit cca 15-50Ah (velmi závisí na autu) a pak následnou jízdou dobiju jak do malé tak do velké baterie stejné množství Ah.
Takže určitě je lepší ztratit 20% kapacity ze 100Ah baterie (20Ah) a pak jízdou dobít "pouhých" 10% (10Ah a mít tedy k dispozici 90Ah) než ztratit 40% z 50Ah baterie (20Ah) a pak jízdou dobít sice zdánlivě "lepších" 20% (10Ah) ale mít potom k dispozici jen 40Ah.

Takže ano, malou baterii rychleji dobiju (ve smyslu do plna), ale to je tím, že pokud mám poloviční baterii, tak do ní dobíjím poloviční množství Ah....

Jinak, pokud mám podezření, že je něco špatně a baterie vydrží méně než by měla tak koupit multimetr za 200kč, naučit se jak se s ním měří (třeba youtube) a :
1) změřit dobíjení (při nastartovaném motoru na polech baterie), cokoliv pod 13,8V a nad 14,8V (dle auta) je podezřelé
2) změřit klidový odběr auta (trochu složitější, google poradí), cokoliv nad 0,04A je podezřelé, pozor, auto by se mělo zamknout a chvíli trvá než se uspí

A když už budete mít ten multimetr, tak můžete čas od času přeměřit napětí na baterii v klidu (ne hned po jízdě, to je zkreslené, ideálně ráno před jízdou) a pokud bude nižší než cca 12,3V tak hned budete vědět že je třeba se více projet nebo ji dobít nabíječkou.
Nebudete si tak ničit baterku tím, že bude příliš vybitá a klidně vám vydrží 10 let :)