Re: Odjinud: úvaha nad dnešními převodovkami
Napsal: stř 01 čer 14:09
aby to nevypadalo, ze jsem se utekl od diskuze, jen ted nestiham. takze kratce.
vnimani zvuku je silne individualni zalezitost, a zkouma ji tzv psychoakustika. ale poporade. zvuk se vyhodnocuje prostrednictvim akusticky vazenych hladin A, pricemz pouzivana vahova krivka reprezentuje frekvencni citlivost lidskeho ucha. metodiky vyhodnoceni mereni jsou zamereny dvema smery, jedna s ohledem na poskozovani sluchu, ta se pouziva pri hodnoceni pracovniho prostredi, druha zase s ohledem na rusivost zvuku v zivotnim prostedi. tam nehrozi poskozeni sluchoveho organu, ale snizuje se tzv kvalita zivota. a zde nastava prvni problem. existuje nejaky limit rekneme 50 dB. ovsem vzhledem k tomu, ze se meri casovy integral, muzu ho namerit jak pri rovnomernem prichozim signalu, na ktery si clovek velmi rychle zvykne a v podstate ho prestane vnimat, tak pri velmi promennem signalu, ktery je naopak velmi rusivy. zde totiz vstupuje na scenu akomodace sluchoveho organu a to, jak funguje mozek. prvni zpusobi to, ze i kdyz nekdo bude trvale v prostredi s 50 dB, kde se ale nebudou vyskytovat spicky, rozdeleni hladin se vleze do +- 5 dB, zvykne si na nej a prestane ho vnimat (ucho se prizpusobi, mozek signal odrusi). to je pripad rovnomerne rozlozeneho staleho dopravniho toku. pak je ale situace, kdy obcas projede auto, popr se vyskytne jina izolovana udalost, pak se ucho neprizpusobi (nenapnou se drobne svaly ve vnitrnim uchu) a prestoze ta udalost bude mit maximum jen mirne presahujici 50 dB, bude posluchacem vnimana jako vyrazne hlasitejsi nez tech predchozich 50 dB.
k cemu tim smeruji. mimo zastavenou oblast si auta vytvareji rozestupy, tim casto nastava situace, kterou lze popsat jako sled izolovanych udalosti. ve meste se rozestupy snizuji, zvysuje se homogenita. a to vede k tomu, ze dopravni proud, ktery akusticky ma stejne vlastnosti, je lidmi vniman zcela odlisne. take zvuk vnimame zcela jinak kdyz jsme v byte popr na zahrade a jinak, kdyz jdeme po ulici.
zaver. netvrdim, ze vanovy zavery ohledne hlasitosti jsou spatne, na to nemam dost informaci. a ani to nechci zpochybnovat. jen rikam, ze akustika je slozita veda sama o sobe, natoz kdyz se do toho zacne motat lidska psychika. proto se vraim na zacatek, zavadet omezeni rychlosti kvuli znizeni hlukove zataze je nesmysl. uz je proto, ze se tim zatez nikdy neodstrani zcela a i kdyz snizeni rychlosti prinese zlepseni, jedna se jen o docasnou vec, po urcite dobe si lidi totiz zvyknou a zacnou si ztezovat znovu. reseni uz jsem zminoval, je jim oddeleni obydlenych zon a hlavnich komunikaci.
vnimani zvuku je silne individualni zalezitost, a zkouma ji tzv psychoakustika. ale poporade. zvuk se vyhodnocuje prostrednictvim akusticky vazenych hladin A, pricemz pouzivana vahova krivka reprezentuje frekvencni citlivost lidskeho ucha. metodiky vyhodnoceni mereni jsou zamereny dvema smery, jedna s ohledem na poskozovani sluchu, ta se pouziva pri hodnoceni pracovniho prostredi, druha zase s ohledem na rusivost zvuku v zivotnim prostedi. tam nehrozi poskozeni sluchoveho organu, ale snizuje se tzv kvalita zivota. a zde nastava prvni problem. existuje nejaky limit rekneme 50 dB. ovsem vzhledem k tomu, ze se meri casovy integral, muzu ho namerit jak pri rovnomernem prichozim signalu, na ktery si clovek velmi rychle zvykne a v podstate ho prestane vnimat, tak pri velmi promennem signalu, ktery je naopak velmi rusivy. zde totiz vstupuje na scenu akomodace sluchoveho organu a to, jak funguje mozek. prvni zpusobi to, ze i kdyz nekdo bude trvale v prostredi s 50 dB, kde se ale nebudou vyskytovat spicky, rozdeleni hladin se vleze do +- 5 dB, zvykne si na nej a prestane ho vnimat (ucho se prizpusobi, mozek signal odrusi). to je pripad rovnomerne rozlozeneho staleho dopravniho toku. pak je ale situace, kdy obcas projede auto, popr se vyskytne jina izolovana udalost, pak se ucho neprizpusobi (nenapnou se drobne svaly ve vnitrnim uchu) a prestoze ta udalost bude mit maximum jen mirne presahujici 50 dB, bude posluchacem vnimana jako vyrazne hlasitejsi nez tech predchozich 50 dB.
k cemu tim smeruji. mimo zastavenou oblast si auta vytvareji rozestupy, tim casto nastava situace, kterou lze popsat jako sled izolovanych udalosti. ve meste se rozestupy snizuji, zvysuje se homogenita. a to vede k tomu, ze dopravni proud, ktery akusticky ma stejne vlastnosti, je lidmi vniman zcela odlisne. take zvuk vnimame zcela jinak kdyz jsme v byte popr na zahrade a jinak, kdyz jdeme po ulici.
zaver. netvrdim, ze vanovy zavery ohledne hlasitosti jsou spatne, na to nemam dost informaci. a ani to nechci zpochybnovat. jen rikam, ze akustika je slozita veda sama o sobe, natoz kdyz se do toho zacne motat lidska psychika. proto se vraim na zacatek, zavadet omezeni rychlosti kvuli znizeni hlukove zataze je nesmysl. uz je proto, ze se tim zatez nikdy neodstrani zcela a i kdyz snizeni rychlosti prinese zlepseni, jedna se jen o docasnou vec, po urcite dobe si lidi totiz zvyknou a zacnou si ztezovat znovu. reseni uz jsem zminoval, je jim oddeleni obydlenych zon a hlavnich komunikaci.