Stránka 1 z 11

Hybridy - pro koho maji smysl?

Napsal: pát 25 bře 10:43
od pjanda
Chtel jsem puvodne toto tema otevrit clankem, ale mozna nebude spatne to preventivne probrat ve foru :) Zvlaste kdyz vedle prisla rec na Lexus GS 450h.

Hybridy jsou racionalne uvazujicimi lidmi vetsinou zatracovane. A to kvuli slozite technice a tedy i vysokym vyrobnim nakladum, ktera se v prubehu zivota auta vzhledem k ocekavanym usporam mohou mnohdy jen obtizne vratit. Nakonec je to tak pro mnohe nesmyslna preference momentalni uspory pred dlouhodobou.

S timto do znacne miry souhlasim, ale ne absolutne. Hybrid je podle me nesmysl u aut pro bezne jezdeni, kdy vetsina ridicu "nahodi" za mestem tempomat, ujede 100 km rychlosti 90 nebo 130 km/h, pak trochu zabrousi po meste a dojede. Za takovych podminek nema hybrid vubec co nabidnout navic, snad jedine ze by byl plug-in a cast jizdy zvladnul na elektrinu a nikoli na benzin ci diesel.

Urcite pomuze pri jidze ve meste, kde - pokud jsou baterky nabite - dokaze elektromotor samostatne zvladat i dele trvajici male "postrky v kolonach" a tim usetrit dost paliva na behu spalovaciho motoru na prazdno a jeho vyuziti pro opakovane rozjezdy, coz je oboji velmi neefektivni. Zalezi ale na tom, jak moc po meste jezdite - v Praze to smysl ma, ale v takovych Ceskych Budejovicich to bude vetsinu dni k nicemu, zadne hodinove kolony cestou z prace tu nejsou.

Hlavni hybridu tak vidim v rekuperaci brzdne energie, kdy je opravdu mozne "vratit zpet do auta" cast energie, ktera jinak prijde nazmar. Dnes se hovori o rekuperaci u kazdeho noveho auta, ale jde jen o maximalni zapojeni alternatoru pri bezdeni, coz vyznamnou rekuperaci neprinese. Plnohodnotny hybrid, tedy napr. zminovany Lexus, ale dokaze pri brzdeni pouzit jako generatory mnohem silnejsi elektromotory, ktere zvladnou bez zapojeni konvencnich brzd i docela intenzivni deceleraci.

Pokud tedy zvolite plnohodnotny hybrid a jezdite s nim aktivnim zpusobem, kdy casto brzdite (tj. ne na tempomat), rozdil ve spotrebe se srovnatelnym autem s ciste spalovacim motorem je hodne vyznamny. Konkretne u GS450h to bylo oproti GS430 i pres 20 procent (cca 28 vs 21 litru na 100 km), pritom jizda s GS450h byla znatelne rychlejsi. A to byla mozna jizda az prilis aktivni, kdy byly vyuzivany i konvencni brzdy, pri vyuziti maxima moznosti elektromotoru by efektivita jiste jeste klesla.

Myslim si tedy, ze hybrid smysl ma, ale jen pro auta, kde lze ocekavat podobne vyuziti. Prius nebo Insight povazuji za nesmysl, ale kdyby nekdo udelal lehky hybridni sportak (to neni Honda CR-Z kvuli prilis omezenemu vykonu a technickemu reseni), mohla by byt jizda vyznamne efektivnejsi. Bohuzel takovy nevidim, ale treba u Porsche by to udelat mohli, na predni ose maji dost prostoru pro par kilo navic ;)

Otazkou ale samozrejme zustava celkova efektivita, do ktere bude promlouvat i zivotnost baterek a celeho hybridniho ustroji, coz jsou zatim do znacne miry nezname...

Vas nazor?

Re: Hybridy - pro koho maji smysl?

Napsal: pát 25 bře 10:50
od goes
muj nazor je ten, ze to funguje i pro bezneho ridice, ale musi byt vhodny provoz s castou zmenou rychlosti. Prilisne kolony a prilisne dalnice ten system neumi vyuzit naplno. Takovy ten provoz v mensich mestech, primestsky provoz apod. tam to funguej paradne. Mohu srovnavat zivot s Priusem a RX a nutno rici, ze proti stejnym konkurentum o stejnem vykonu, pri jezdeni ve stejnem prostredi apod. umi jezdit i za pulku (RX vs. X5) Prius tak o tretinu mene.

Re: Hybridy - pro koho maji smysl?

Napsal: pát 25 bře 11:03
od řidičBOB
Mám zkušenost s Priusem a GS430h...
Prius je podle mne úlet, takže k Lexusu:
Já bych si tohle auto nebo nějaké jiné hybridní i koupil, ale zrovna ta 430tka mne nepřesvědčila, že by to mělo být kvůli snížení spotřeby. Ve srovnání s Phaetonem 4.2V8, se kterým jsem měl možnost jezdit ve stejnou dobu, na tom byl Lexus se spotřebou o pouhý litr lépe než VW a to není nic zajímavého. Navíc si nedovedu představit, jakým způsobem je hybrid, co by ojetina po 5 letech a 400t km, prodejný... Servisní náklady nejsou také zanedbatelné - konkrétně Lexus hodně trpí na pérování, které je v řádu 100t. Otázkou je, jestli to nemá přímou souvislost s hmotností, ke které ne malou měrou přispívají právě baterie.
No a posledním českým handicap - není smysluplná motivace, krom osobního ekologického přesvědčení, k tomu, abych si takové auto koupil. Všude kolem (na západ od nás) mají lidé i firmy určité bonusy v případě, že si hybrid koupí a u nás nic, resp. odpuštění silniční daně, která nedosahuje ani jedné natankované nádrži mého auta :-(

Re: Hybridy - pro koho maji smysl?

Napsal: pát 25 bře 11:06
od pjanda
Bob: Jeste sem zavadej nejake danove vyjimky ;) Nic, pokud je neco efektivni, musi se to prosadit samo. Jinak to efektivni neni a je to hodne zaniku.

Jinak diky za postrehy, ale chce to srovnavat nejlepe dve stejna auta s jinym pohonem. Kdo vi, jak by na tom byl hybridni Phaeton s 3,2 FSi + elektromotorem, kuprikladu...

Re: Hybridy - pro koho maji smysl?

Napsal: pát 25 bře 11:10
od řidičBOB
pjanda: to je pravda... Ale ono častěji měníš auta napříč značkam, když uvažuješ o novém voze a když chceš hybrid, tak v dané kategorii toho na výběr moc není... Takže srovnáš cokoliv s Lexusem. A pokud bych měl srovnat třeba 3.6FSI vs. 430h, která by se asi jako alternativa hodila, tak spotřeba hovoří v neprospěch 430h :-(

Re: Hybridy - pro koho maji smysl?

Napsal: pát 25 bře 11:13
od goes
8000 km s hybridem uz nejake zkusenost prinesou :)

jinak soused firma ma dva LS600h jezdi streky furt. nejezdi pomalu, rekl bych ze tak limit+50-100% dle situace. Dlouhodoby prumer ma pod 11 l na obou. Ja s tim nejel nejakou zajimavou trasu, nicmene s perovanim problemy nemel, coz taky nic nezneman. Jen pridavam dalsi info majitele co ma najeto vice, nez ma vsichni v souctu.

Re: Hybridy - pro koho maji smysl?

Napsal: pát 25 bře 11:14
od pjanda
Bob: Neni. Ale je to prave proto, ze hybrid je nabizen jako ultraekonomicka volba, kterou rozhodne neni. Naopak tam, kde by dle meho nazoru uplatneni nasla (auto pro aktivni jezdeni s nizkou spotrebou vzhledem k dosazenym jizdnim vykonum, nikoli spotrebou absolutne), temer zadny hybrid neni. GS540h je jedinou vyjimkou, ktera neni primarne ekologicka a povazuji to za zdarile reseni ve srovnani s GS430...

Re: Hybridy - pro koho maji smysl?

Napsal: pát 25 bře 11:15
od Deli
goes píše:8000 km s hybridem uz nejake zkusenost prinesou :)

jinak soused firma ma dva LS600h jezdi streky furt. nejezdi pomalu, rekl bych ze tak limit+50-100% dle situace. Dlouhodoby prumer ma pod 11 l na obou. Ja s tim nejel nejakou zajimavou trasu, nicmene s perovanim problemy nemel, coz taky nic nezneman. Jen pridavam dalsi info majitele co ma najeto vice, nez ma vsichni v souctu.
11 :-o jak moc dálnice? :)

Re: Hybridy - pro koho maji smysl?

Napsal: pát 25 bře 11:19
od goes
Deli píše:
goes píše:8000 km s hybridem uz nejake zkusenost prinesou :)

jinak soused firma ma dva LS600h jezdi streky furt. nejezdi pomalu, rekl bych ze tak limit+50-100% dle situace. Dlouhodoby prumer ma pod 11 l na obou. Ja s tim nejel nejakou zajimavou trasu, nicmene s perovanim problemy nemel, coz taky nic nezneman. Jen pridavam dalsi info majitele co ma najeto vice, nez ma vsichni v souctu.
11 :-o jak moc dálnice? :)
jako strelim, ale rekl bych tak pulku, ale jezdi Berlin, Mnichov a Frankfurt... tudiz tempo v DE bude o neco jine, nez u nas.

Re: Hybridy - pro koho maji smysl?

Napsal: pát 25 bře 11:24
od řidičBOB
GS430h úplně s přehledem 30% dálnice a 70% okresky přes 16l :-(

Navíc se mi u toho auta hrozně líbil kufr, který byl tak nějak prapodivně tvarován, ale pak jsem se dověděl, že se na to dělají speciální kufry, aby se to tam poskládalo... třeba Louis Vuitton je dělá :ymparty: