Brzdný účinek motoru - rozdíl nafta benzin

Které palivo je to pravé pro či ono auto?
Dušan Vítek
Spolujezdec
Příspěvky: 3
Registrován: stř 22 říj 21:36

Brzdný účinek motoru - rozdíl nafta benzin

Příspěvek od Dušan Vítek »

Dočetl jsem se, že turba vždy brzdí motorem méně, bez ohledu na palivo. Moje otázka je jiná. Zdůrazňuji, že se netýká turbomotorů. Před cca 30 lety se zcela určitě v odborných textech psalo, že naftové motory (v osobních autech) brzdí méně než benzínové. Jak je tomu dnes? Prý to již neplatí.
Uživatelský avatar
Vana
Letec
Příspěvky: 1064
Registrován: stř 16 úno 15:30

Re: Brzdný účinek motoru - rozdíl nafta benzin

Příspěvek od Vana »

A byly ty odborné texty opravdu odborné ?
Dušan Vítek
Spolujezdec
Příspěvky: 3
Registrován: stř 22 říj 21:36

Re: Brzdný účinek motoru - rozdíl nafta benzin

Příspěvek od Dušan Vítek »

Je to sice již 30 let, ale jsem si jistý, že se to všeobecně tvrdilo. Autobusy (možná i náklaďáky) to řešily jakousi "motorovou brzdou", což byla klapka ve výfukovém potrubí a nebo daleko dokonalejší dekompresní motorová brzda ovládající zejména výfukové ventily. Tímto šlo dosáhnout dvoutřetin brzdného výkonu oproti hnacímu výkonu motoru. Ale to se z nějakých důvodů pro osobní auta nehodilo. A tak ta (podle mých vzpomínek) brzdila v klesání podstatně méně než benzíňáky. Je to tak a nebo se mýlím? A jak tedy jke to dnes?
Uživatelský avatar
DoubleSix
Pan Řidič
Příspěvky: 435
Registrován: stř 16 úno 16:33

Re: Brzdný účinek motoru - rozdíl nafta benzin

Příspěvek od DoubleSix »

Je to jen pocit, nemohu to změřit, ale benzínový motor 1.6THP 115kW pocitově "brzdil" méně, než stávající atmosféra 2.0 114kW.
Uživatelský avatar
Brus
Letec
Příspěvky: 2418
Registrován: pon 04 dub 14:05

Re: Brzdný účinek motoru - rozdíl nafta benzin

Příspěvek od Brus »

Vana píše:A byly ty odborné texty opravdu odborné ?
svět motorů :D
Pravda vyděsí
Uživatelský avatar
Vana
Letec
Příspěvky: 1064
Registrován: stř 16 úno 15:30

Re: Brzdný účinek motoru - rozdíl nafta benzin

Příspěvek od Vana »

Dušan Vítek píše:.... Ale to se z nějakých důvodů pro osobní auta nehodilo. A tak ta (podle mých vzpomínek) brzdila v klesání podstatně méně než benzíňáky. Je to tak a nebo se mýlím? ....
Mýlíš se
Uživatelský avatar
GeneHawkins
Letec
Příspěvky: 2045
Registrován: čtv 09 srp 22:26

Re: Brzdný účinek motoru - rozdíl nafta benzin

Příspěvek od GeneHawkins »

Dušan Vítek píše:Před cca 30 lety se zcela určitě v odborných textech psalo, že naftové motory (v osobních autech) brzdí méně než benzínové. Jak je tomu dnes? Prý to již neplatí.
No jasně, protože diesly neměly klapku, nevznikal tak v sacím potrubí (a ve válci) podtlak. Alespoň zdaleka ne tolik, jako u zavřeného karburátoru. Dnes klapku maj.
Uživatelský avatar
Vana
Letec
Příspěvky: 1064
Registrován: stř 16 úno 15:30

Re: Brzdný účinek motoru - rozdíl nafta benzin

Příspěvek od Vana »

Myslím si že samotný podtlak nebrzdí. Podle mě víc brzdí právě motory bez klapky, protože trvale pumpují vzduch přes ventily a kanály a tím vznikají ztráty energie a tedy i silný brzdný účinek. Motor se zavřenou klapkou v sání nic nepumpuje a proto brzdí míň. Ostatně kdysi jsem diesel bez klapky měl taky a brzdil normálně - tj.silně

Dekompresní brzda u náklaďáků a autobusů v podstatě ještě zvýšila pumpování přes pootevřený ventil takže tím brzdný účinek ještě výrazně posílila. Podobné řešení se používalo i u některých 2T benzínů v motocyklech, tam sice byl dekompresor kvůli snadnějšímu startování, ale jeho zmáčknutí za jízdy vyvolalo silný brzdný účinek, výrazně silnější než pouhé ubrání plynu..
Uživatelský avatar
Vana
Letec
Příspěvky: 1064
Registrován: stř 16 úno 15:30

Re: Brzdný účinek motoru - rozdíl nafta benzin

Příspěvek od Vana »

DoubleSix píše:Je to jen pocit, nemohu to změřit, ale benzínový motor 1.6THP 115kW pocitově "brzdil" méně, než stávající atmosféra 2.0 114kW.
Ano, je to i logické, menší motor propumpuje míň vzduchu
Uživatelský avatar
pavproch
Letec
Příspěvky: 16307
Registrován: pon 14 bře 20:41
Bydliště: m4Zlik + 3er = 2x N52B30

Re: Brzdný účinek motoru - rozdíl nafta benzin

Příspěvek od pavproch »

moje řidičské poznatky za skoro 30 let s papírama: před 25ti lety žigul 1500 brzdil motorem daleko, daleko víc než brzdí můj aktuální 3er (třílitr)... obojí benzín, atmo.... sice si to nějak nedokážu technicky dát dohromady, ale nemůžou na to mít vliv emisní limity? žigul neměl žádný, zatímco brambor plní EURO5....
Nejhezčí pohled na 100vježatou je ve zpětném zrcátku.
Odpovědět