Brzdný účinek motoru - rozdíl nafta benzin

Které palivo je to pravé pro či ono auto?

Brzdný účinek motoru - rozdíl nafta benzin

Příspěvekod Dušan Vítek » stř 22 říj 21:48

Dočetl jsem se, že turba vždy brzdí motorem méně, bez ohledu na palivo. Moje otázka je jiná. Zdůrazňuji, že se netýká turbomotorů. Před cca 30 lety se zcela určitě v odborných textech psalo, že naftové motory (v osobních autech) brzdí méně než benzínové. Jak je tomu dnes? Prý to již neplatí.
Dušan Vítek
Spolujezdec
 
Příspěvky: 3
Registrován: stř 22 říj 21:36

Re: Brzdný účinek motoru - rozdíl nafta benzin

Příspěvekod Vana » čtv 23 říj 05:51

A byly ty odborné texty opravdu odborné ?
Uživatelský avatar
Vana
Letec
 
Příspěvky: 1067
Registrován: stř 16 úno 15:30

Re: Brzdný účinek motoru - rozdíl nafta benzin

Příspěvekod Dušan Vítek » čtv 23 říj 06:22

Je to sice již 30 let, ale jsem si jistý, že se to všeobecně tvrdilo. Autobusy (možná i náklaďáky) to řešily jakousi "motorovou brzdou", což byla klapka ve výfukovém potrubí a nebo daleko dokonalejší dekompresní motorová brzda ovládající zejména výfukové ventily. Tímto šlo dosáhnout dvoutřetin brzdného výkonu oproti hnacímu výkonu motoru. Ale to se z nějakých důvodů pro osobní auta nehodilo. A tak ta (podle mých vzpomínek) brzdila v klesání podstatně méně než benzíňáky. Je to tak a nebo se mýlím? A jak tedy jke to dnes?
Dušan Vítek
Spolujezdec
 
Příspěvky: 3
Registrován: stř 22 říj 21:36

Re: Brzdný účinek motoru - rozdíl nafta benzin

Příspěvekod DoubleSix » čtv 23 říj 08:08

Je to jen pocit, nemohu to změřit, ale benzínový motor 1.6THP 115kW pocitově "brzdil" méně, než stávající atmosféra 2.0 114kW.
Uživatelský avatar
DoubleSix
Pan Řidič
 
Příspěvky: 307
Registrován: stř 16 úno 16:33

Re: Brzdný účinek motoru - rozdíl nafta benzin

Příspěvekod Brus » čtv 23 říj 08:10

Vana píše:A byly ty odborné texty opravdu odborné ?


svět motorů :D
Pravda vyděsí
Uživatelský avatar
Brus
Letec
 
Příspěvky: 1708
Registrován: pon 04 dub 14:05

Re: Brzdný účinek motoru - rozdíl nafta benzin

Příspěvekod Vana » čtv 23 říj 10:30

Dušan Vítek píše:.... Ale to se z nějakých důvodů pro osobní auta nehodilo. A tak ta (podle mých vzpomínek) brzdila v klesání podstatně méně než benzíňáky. Je to tak a nebo se mýlím? ....

Mýlíš se
Uživatelský avatar
Vana
Letec
 
Příspěvky: 1067
Registrován: stř 16 úno 15:30

Re: Brzdný účinek motoru - rozdíl nafta benzin

Příspěvekod GeneHawkins » čtv 23 říj 12:21

Dušan Vítek píše:Před cca 30 lety se zcela určitě v odborných textech psalo, že naftové motory (v osobních autech) brzdí méně než benzínové. Jak je tomu dnes? Prý to již neplatí.

No jasně, protože diesly neměly klapku, nevznikal tak v sacím potrubí (a ve válci) podtlak. Alespoň zdaleka ne tolik, jako u zavřeného karburátoru. Dnes klapku maj.
Uživatelský avatar
GeneHawkins
Letec
 
Příspěvky: 1388
Registrován: čtv 09 srp 22:26

Re: Brzdný účinek motoru - rozdíl nafta benzin

Příspěvekod Vana » čtv 23 říj 12:46

Myslím si že samotný podtlak nebrzdí. Podle mě víc brzdí právě motory bez klapky, protože trvale pumpují vzduch přes ventily a kanály a tím vznikají ztráty energie a tedy i silný brzdný účinek. Motor se zavřenou klapkou v sání nic nepumpuje a proto brzdí míň. Ostatně kdysi jsem diesel bez klapky měl taky a brzdil normálně - tj.silně

Dekompresní brzda u náklaďáků a autobusů v podstatě ještě zvýšila pumpování přes pootevřený ventil takže tím brzdný účinek ještě výrazně posílila. Podobné řešení se používalo i u některých 2T benzínů v motocyklech, tam sice byl dekompresor kvůli snadnějšímu startování, ale jeho zmáčknutí za jízdy vyvolalo silný brzdný účinek, výrazně silnější než pouhé ubrání plynu..
Uživatelský avatar
Vana
Letec
 
Příspěvky: 1067
Registrován: stř 16 úno 15:30

Re: Brzdný účinek motoru - rozdíl nafta benzin

Příspěvekod Vana » čtv 23 říj 13:31

DoubleSix píše:Je to jen pocit, nemohu to změřit, ale benzínový motor 1.6THP 115kW pocitově "brzdil" méně, než stávající atmosféra 2.0 114kW.

Ano, je to i logické, menší motor propumpuje míň vzduchu
Uživatelský avatar
Vana
Letec
 
Příspěvky: 1067
Registrován: stř 16 úno 15:30

Re: Brzdný účinek motoru - rozdíl nafta benzin

Příspěvekod pavproch » čtv 23 říj 14:25

moje řidičské poznatky za skoro 30 let s papírama: před 25ti lety žigul 1500 brzdil motorem daleko, daleko víc než brzdí můj aktuální 3er (třílitr)... obojí benzín, atmo.... sice si to nějak nedokážu technicky dát dohromady, ale nemůžou na to mít vliv emisní limity? žigul neměl žádný, zatímco brambor plní EURO5....
Nejhezčí pohled na 100vježatou je ve zpětném zrcátku.
Uživatelský avatar
pavproch
Letec
 
Příspěvky: 12449
Registrován: pon 14 bře 20:41
Bydliště: m4Zlik + (budoucí) 3er, obé N52B30

Další

Zpět na Nafta vs. Benzin

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník