95 vs 95+ vs 98

Které palivo je to pravé pro či ono auto?
MrA
Spolujezdec
Příspěvky: 2
Registrován: pát 01 bře 13:08

95 vs 95+ vs 98

Příspěvek od MrA »

Ahoj vsem,
nijak nikde nemuzu najit jaky je rozdil mezi temi benziny :-) (ano jeste mokry ridicak)

je mi jasne ze mezi 95 a 98 je rozdil v oktanech a zaroven v mnozstvi bioslozky 95 = E10, 98 = E5
ale vubec nikde se normalne nevysvetluje co je zac ten 95+ a co od nej cekat.

Osobne mi prislo ze kdyz jsem 95 vymenil za 98 tak auto zacalo byt zivejsi a jezdit za mene.
A ted si rikam kdyz misto 98 natankuji 95+ jak se to projevi.

Takze bych se chtel zeptat zda by mi to nekdo nevysvetlil.
- jake jsou rozdily (hlavne co se 95+ tyce) vuci ostatnim
- jak se jednotlive benziny projevi na spotrebe/vykonu

Predem diky za odpovedi
Mr A.
Uživatelský avatar
Shr3k
Mistr volantu
Příspěvky: 763
Registrován: pát 19 srp 11:15

Re: 95 vs 95+ vs 98

Příspěvek od Shr3k »

95+ (nevím od koho) bude mít pravděpodobně v sobě čistící a mazací aditiva (jako třeba VIF Benzin)
2022 BMW 540xdT, 2019 Mazda2 1.5 Skyactiv-G A/T
2022 BMW K 1600 B
WWW.MAZDAKLAN.CZ
Uživatelský avatar
pavproch
Letec
Příspěvky: 16374
Registrován: pon 14 bře 20:41
Bydliště: m4Zlik + 3er = 2x N52B30

Re: 95 vs 95+ vs 98

Příspěvek od pavproch »

Nevím, jak ostatní značky ale N98 od Benziny (= Verva100) má sice v sobě 10% přidavku, ale ne biosraček, je to ETBE. Teda já aspoň žiju v přesvědčení, že je to tak.
Nejhezčí pohled na 100vježatou je ve zpětném zrcátku.
PepaSFI
Pan Řidič
Příspěvky: 455
Registrován: ned 29 dub 18:23

Re: 95 vs 95+ vs 98

Příspěvek od PepaSFI »

já to s dovolením trošku rozpatlám. Ty takzvané oktany, to není obsah něčeho v palivu nebo něco o kvalitě, to je vlastnost. Konkrétně je to odolnost paliva proti detonačnímu hoření. V určitých situacích, které by vydaly na obsáhlou přednášku, někdy někde ve spalovacím prostoru vznikne místečko, kde směs místo spořádaného hoření a expandování, prostě tvrdě a prudce bouchne. A nám jde o to aby se to dělo co nejméně protože to ničemu nedělá dobře. Zčásti se to řeší použitím správného paliva a pak, dnešní motory mají čidlo klepání a podle něj se řídí běh motoru, jeho nastavení. Prostě když to zaklepe, tak si to změní něco, obvykle předstih aby to neklepalo. A obvykle trošku klesne výkon. Takže ano, při jisté shodě vokolostojíčností může na N98 trošičku jet líp. Ale obvykle ne, aspoň ne tak aby to někdo poznal. Každý motor má předepsané minimální oktanové číslo paliva, u naprosté většiny běžných aut je to 95. Vyšší vyžadují ostřejší motory s vyšší kompresí, vyšším plnicím tlakem. Obvykle je to v návodu a na nálepce u nádrže.
Benzin N95 plus je normální benzin, jen prodejce do něj snad přidal něco navíc, nějakou čisticí přísadu a podobně. Otázka je co a kolik a za kolik a jestli to k něčemu je. Já dávám přednost vlastnímu míchání.

K tomu biotentononc, podle současné normy mají benziny obsahovat 10 procent biosložky, až na nějaké výjimky. N95 obsahuje biolíh který má pár dobrých i špatných vlastností. N98, někdy prodávaný jako 100 a kdovíjak ještě pojmenovaný obsahuje biosložku taky ale neúmyslně. Pro zvýšení oktanového čísla se do něj dává ETBE, cosi co je vyrobené z lihu, takže se to počítá a další biolíh se tam už nepřidává. A snad by to nemělo mít ty nepěkný vlastnosti lihu jako tahání vody a škodění materiálům ale to ukáže čas.
jerry
Letec
Příspěvky: 3346
Registrován: čtv 17 bře 17:15

Re: 95 vs 95+ vs 98

Příspěvek od jerry »

Asi jako nejlepší se mi jeví 98 od Eurooilu. Má jen 5% biosložky a stojí méně než Verva 100 od Benziny, která má také 98 oktanů.
„Přidej výkon a budeš rychlý na rovinkách. Ale uber hmotnost a budeš rychlý všude.“ Colin Chapman.
Uživatelský avatar
Zajda
Letec
Příspěvky: 1876
Registrován: ned 04 lis 03:01

Re: 95 vs 95+ vs 98

Příspěvek od Zajda »

Zatím jsem všude našel info že veškeré N98 (myšleno benziny dle nejvyšší normy oktankvého čísla, ktera u nás existuje) obsahují bio jen ve formě ETBE.

Když jsem se onehdy ptal na FB chatu EuroOilu na dopresněni ohledně způsobu aditivace, celkem rychle mi odpověděli.
Obsah ETBE vs lihu snad taky nebude obchodní tajemství.
U N98 neinzeruji žádná čistící aditiva, takže bych tipoval že narozdíl od jejich N95 optimal tam nebudou.

Teď mají mimochodem novou verzi aplikace, kde ukazují obsah biosložky posledního závozu i u aditivovaných paliv, což předtím nebylo.
《》
MrA
Spolujezdec
Příspěvky: 2
Registrován: pát 01 bře 13:08

Re: 95 vs 95+ vs 98

Příspěvek od MrA »

Dekuji za odpovedi,
pro upresneni, mam Fabia IV 1.0 TSI 70 kw, kdyz jsem predtim tankoval klasickou 95 tak jsem jezdil za cca 6,5-7/100, ted taknuji 98 a jezdim 5,5-6/100 (oboji kombinovana spotreba) a prijde mi ze auto je zivejsi. O tech par korun na nadrz mi nejde spise bych to chtel opravdu pochopit jaky benzin ma na co jaky vliv :-)

takze jestli to spravne chapu tak pri dnesni kvalite paliv toto zlepseni neni ani tolik o tom palivu ale o tom ze jsem se ja zlepsil? (to zni velmi dobre :-) ) a zivejsi auto je nejspise jen subjektibni dojem?
A 95+ si vlastne muzu udelat sam z obycejne 95 tim ze do jen pridam treba VIF Super.
Takze kupovat 95+ nema smysl jelikoz clovek ani nevi co v tom je a kazdy v tom muze mit neco jineho.
Mezi 95 a 98 neni takovy rozdil ve vykonu abych to realne poznal (nejsem zavodni typ, spise rozvazny a poklidny)
A co se tyce uspory paliva tak ani zde to nebude o benzinu ale o zlepseni techniky rizeni

Tim padem u meho auta 98 nema temer zadny smysl (krome dobreho pocitu).

Doufam ze jsem to pochopil spravne :-)
Uživatelský avatar
Zajda
Letec
Příspěvky: 1876
Registrován: ned 04 lis 03:01

Re: 95 vs 95+ vs 98

Příspěvek od Zajda »

Ano, aditivum si můžeš dávat i sám, VIF je zlatý standard.
Rozdíl ve výkonu 95 vs. 98 může a nemusí být, čekal bych ho hlavně u aut co vyloženě N98 vyžadují.

U mého 0,9 TCe 66kW je předepsán N95 a rozdíl s Vervou 100 poznat jde, důvodem jsou patrně omezené možnosti regulace nepřímovstřikového motoru v kombinaci s jeho malým objemem.

Reálně to pak při potřebě většího zrychlení z nižších otáček táhne houpavě jak motor neustále mění předstih aby zabránil detonacím.
S Vervou 100 se to trochu zkulturní.
Nebo s LPG, které já ale nemám.

Naopak u Civicu Type-R co dával 200 koní z dvou litrů bez turba jsem vůbec žádný rozdíl v dynamice a projevu mezi EE95 Optimal a Vervou 100 nepoznal.
To měl větší vliv olej 5W40 vs 5W50.
S Vervou jsem měl menší spotřebu (8,5 vs. 9 litrů).

U Swiftu 1,3 68 kW jsem v dynamice EE95 vs. pár nádrží prozměnu Želví Power Racing 100 taky nic nepoznal, ale spotřeba byla u stovky naopak vyšší.
Tak si pak vyber :)

Přímovstřikové 1,0 TSI z vysokooktanu nejspíš znatelný benefit v jízdním projevu mít nebude, pokud vůbec nějaký.

Obsah biosložky ať už ve formě lihu nebo ETBE se může lišit u každého jednotlivého závozu paliva.
Označení E10 udává maximální hodnotu.

Hodnota oktanového čísla N95 a N98 pro změnu udává minimální hodnotu.
Označení Verva 100 je jen obchodní, nezávazné.
Při kontrole ČOI klidně může i Verva 100 mít "jen" 98 oktanů a normě vyhoví.
Reálně podle testů ale všechny benziny se "100" v názvu opravdu odpovídají alespoň 99 oktanům a více.

Naopak se dá očekávat, že N95 v dnešní době svým průměrným skutečným OČ trochu poskočí, protože biolíh stejně jako ETBE oktanové číslo zvyšuje.
Pokud má např. EuroOil některé závozy N95 úplně bez biolihu, musí i toto základní palivo splňovat hranici 95 oktanů.
U jiné pumpy stejného řetězce ho pak dovezou s příměsí biolihu, takže OČ zvýší.
Předtím na to měli jen 5% příměsi lihu, nyní až 10%.

Tankoval jsem do Clia 0,9 nejčasteji základní EE N95 s VIFem, teď když v appce vidím procento biolihu i u aditivovaného paliva, raději si připlatím ať se s tím nemusím patlat.
Kdyby to auto víc dní nestálo než jezdilo, snad bych ten obsah lihu vůbec neřešil.
A vzhledem k výše zmíněnému motoru a jeho specifickému projevu bych možná i vyšší obsah lihu a nárůst oktanového čísla preferoval :-)
Je to problém pouze z hlediska doby skladovatelnosti benzinu a chemické agresivitě pro palivový systém, hlavně pro pryžové části.

Napadlo mě ještě podívat se u nějaké EE pumpy kde N98 nabízí na jeho parametry.
Dříve je totiž ani u tohoto benzinu neuváděli.
Narazil jsem na obsah biloihu 0,4 nebo 0,5%.

Zeptám se jich na složení tohoto paliva napřímo.
Netuším, jestli to chápu správně.
111.png
《》
PepaSFI
Pan Řidič
Příspěvky: 455
Registrován: ned 29 dub 18:23

Re: 95 vs 95+ vs 98

Příspěvek od PepaSFI »

ono to se spotřebou je těžké, dost blbě se to nějak věrohodně měří a vliv na to má úplně všecko a většinu z toho nejde moc ovlivnit.
U toho oktanového čísla je jedna věc která se může projevit a to je stav motoru. Udávají to jako jeden z účinků populárního aditiva VIF, že zmenšuje vliv zvyšování oktanového nároku nebo tak nějak to tam je. V zásadě je to tak že když je spalovací prostor zanesený karbonem, zvyšuje se náchylnost k detonacím. A to pak může víceoktanový benzin omezit, takže to pojede lépe.


Ten proměnlivý obsah biolihu u paliv Eurooil je prý daný tím že Čepro Eurooil spravuje státní zásoby. Benzin z uloženek nemá biolíh kvůli trvanlivosti. A jak se zásoby obměňují, aktualizují, dostává se starší palivo do distribuce a záleží na tom kolik se ho kam zrovna dostalo.
Uživatelský avatar
Zajda
Letec
Příspěvky: 1876
Registrován: ned 04 lis 03:01

Re: 95 vs 95+ vs 98

Příspěvek od Zajda »

Tak dle Eurooilu jejich Super 98:
- nemá dodatečnou aditivaci ve stylu Optimal B95
- obsah biolihu je latentní v řádu desetin %, je to dáno způsobem výroby než že by ho tam chtěli
- konkrétní hodnota obsahu je v appce
- nosnou biosložkou je ETBE

Další detaily zde:
https://www.ceproas.cz/files/otazky_a_o ... XN4jHdU2NA
《》
Odpovědět