Ano, aditivum si můžeš dávat i sám, VIF je zlatý standard.
Rozdíl ve výkonu 95 vs. 98 může a nemusí být, čekal bych ho hlavně u aut co vyloženě N98 vyžadují.
U mého 0,9 TCe 66kW je předepsán N95 a rozdíl s Vervou 100 poznat jde, důvodem jsou patrně omezené možnosti regulace nepřímovstřikového motoru v kombinaci s jeho malým objemem.
Reálně to pak při potřebě většího zrychlení z nižších otáček táhne houpavě jak motor neustále mění předstih aby zabránil detonacím.
S Vervou 100 se to trochu zkulturní.
Nebo s LPG, které já ale nemám.
Naopak u Civicu Type-R co dával 200 koní z dvou litrů bez turba jsem vůbec žádný rozdíl v dynamice a projevu mezi EE95 Optimal a Vervou 100 nepoznal.
To měl větší vliv olej 5W40 vs 5W50.
S Vervou jsem měl menší spotřebu (8,5 vs. 9 litrů).
U Swiftu 1,3 68 kW jsem v dynamice EE95 vs. pár nádrží prozměnu Želví Power Racing 100 taky nic nepoznal, ale spotřeba byla u stovky naopak vyšší.
Tak si pak vyber
Přímovstřikové 1,0 TSI z vysokooktanu nejspíš znatelný benefit v jízdním projevu mít nebude, pokud vůbec nějaký.
Obsah biosložky ať už ve formě lihu nebo ETBE se může lišit u každého jednotlivého závozu paliva.
Označení E10 udává maximální hodnotu.
Hodnota oktanového čísla N95 a N98 pro změnu udává minimální hodnotu.
Označení Verva 100 je jen obchodní, nezávazné.
Při kontrole ČOI klidně může i Verva 100 mít "jen" 98 oktanů a normě vyhoví.
Reálně podle testů ale všechny benziny se "100" v názvu opravdu odpovídají alespoň 99 oktanům a více.
Naopak se dá očekávat, že N95 v dnešní době svým průměrným skutečným OČ trochu poskočí, protože biolíh stejně jako ETBE oktanové číslo zvyšuje.
Pokud má např. EuroOil některé závozy N95 úplně bez biolihu, musí i toto základní palivo splňovat hranici 95 oktanů.
U jiné pumpy stejného řetězce ho pak dovezou s příměsí biolihu, takže OČ zvýší.
Předtím na to měli jen 5% příměsi lihu, nyní až 10%.
Tankoval jsem do Clia 0,9 nejčasteji základní EE N95 s VIFem, teď když v appce vidím procento biolihu i u aditivovaného paliva, raději si připlatím ať se s tím nemusím patlat.
Kdyby to auto víc dní nestálo než jezdilo, snad bych ten obsah lihu vůbec neřešil.
A vzhledem k výše zmíněnému motoru a jeho specifickému projevu bych možná i vyšší obsah lihu a nárůst oktanového čísla preferoval
Je to problém pouze z hlediska doby skladovatelnosti benzinu a chemické agresivitě pro palivový systém, hlavně pro pryžové části.
Napadlo mě ještě podívat se u nějaké EE pumpy kde N98 nabízí na jeho parametry.
Dříve je totiž ani u tohoto benzinu neuváděli.
Narazil jsem na obsah biloihu 0,4 nebo 0,5%.
Zeptám se jich na složení tohoto paliva napřímo.
Netuším, jestli to chápu správně.