Jak na přetáčivý smyk u předokolky?

Ať už se chcete stát lepším řidičem, nebo poradit ostatním, jak se zlepšit.
Uživatelský avatar
beaumont
Letec
Příspěvky: 1285
Registrován: stř 16 úno 12:55

Jak na přetáčivý smyk u předokolky?

Příspěvek od beaumont »

// V rámci zpřehlednění odděluji do zvláštního tématu a cituji původní goesův dotaz - pjanda
goes píše:
Chtel bych pozadat opravdu fundovane znalce jizdy (pjanda, mmira, jarka...) aby nam laikum pomohli se dobre mirenymi radami a pokud mozno presnym popisem pomoci se zlepsit v jizdnich schopnostech.

Prosim ty, kteri nevi presnou odpoved, aby neodpovidali. Dotazy pokladejte prosim naprosto jasne, aby se dalo lehce pochopit o co jde a nejde.

PS - i kdyz to jde proti mne, chtel bych tu pozadat o drsne mazani OT a flame apod.

2. dotaz - rizeny smyk/pretacivost u predokolky - zde mi to uz neni uplne jasne, nekdo pribrzdi, pak skubne volantem a plynem uz si to ridi, nekdo dela skandinavsky flick, tzn. takove esicko ze? jak na to?
Pokud mohu, tak (velmi skromně) na goesův dotaz: Já to s předokolkou mám tak, že najedu standardně do zatáčky a když zjistím, že to je příliš rychle (např. zatáčka utahuje) nebo když si chci pohrát, tak prostě během oblouku ještě před apexem "ťuknu" do brzdy. Auto (přinejmenším moje Alfa s dobře naladěným podvozkem a bez ESP) zareaguje tím, že "utáhne oblouk" (zmenší poloměr zatáčení) a když je to přibrzdění opravdu ostré, tak přejde do lehké přetáčivosti, vyžadující až mírně kontra.
Ale na běžné silnici to dělám málokdy, na okruhu častěji.
Italská auta jsou nespolehlivá, KSČM je demokratická strana, člověk způsobuje globální oteplování a stroje těžší vzduchu nikdy nemohou létat! ;-)
bitmap
Řidič začátečník
Příspěvky: 174
Registrován: stř 16 bře 11:12

Re: Dalkove studium - jak se naucit jezdit

Příspěvek od bitmap »

beaumont píše:Pokud mohu, tak (velmi skromně) na goesův dotaz: Já to s předokolkou mám tak, že najedu standardně do zatáčky a když zjistím, že to je příliš rychle (např. zatáčka utahuje) nebo když si chci pohrát, tak prostě během oblouku ještě před apexem "ťuknu" do brzdy. Auto (přinejmenším moje Alfa s dobře naladěným podvozkem a bez ESP) zareaguje tím, že "utáhne oblouk" (zmenší poloměr zatáčení) a když je to přibrzdění opravdu ostré, tak přejde do lehké přetáčivosti, vyžadující až mírně kontra.
Ale na běžné silnici to dělám málokdy, na okruhu častěji.
Smím se zeptat, jestli do té brzdy ťuknete pravou nohou po odskočení od plynu, nebo levou nohou s tím, že máte částečně sešlápnutý plyn?
Uživatelský avatar
beaumont
Letec
Příspěvky: 1285
Registrován: stř 16 úno 12:55

Re: Dalkove studium - jak se naucit jezdit

Příspěvek od beaumont »

bitmap: Samozřejmě pravou, když už přibržďuji, plynu se při tom nedotýkám.
Ono ostatně někdy k podobnému efektu (utažení stopy až lehké přetáčivosti) může stačit i prudké "odstavení" plynu, ale moje Alfa je na to poměrně málo citlivá, většinou chce vyprovokovat brzdou.
Italská auta jsou nespolehlivá, KSČM je demokratická strana, člověk způsobuje globální oteplování a stroje těžší vzduchu nikdy nemohou létat! ;-)
Reese
Pan Řidič
Příspěvky: 332
Registrován: stř 16 bře 20:15

Re: Dalkove studium - jak se naucit jezdit

Příspěvek od Reese »

beaumont píše:Já to s předokolkou mám tak, že najedu standardně do zatáčky a když zjistím, že to je příliš rychle (např. zatáčka utahuje) nebo když si chci pohrát, tak prostě během oblouku ještě před apexem "ťuknu" do brzdy. Auto (přinejmenším moje Alfa s dobře naladěným podvozkem a bez ESP) zareaguje tím, že "utáhne oblouk" (zmenší poloměr zatáčení) a když je to přibrzdění opravdu ostré, tak přejde do lehké přetáčivosti, vyžadující až mírně kontra.
Ale na běžné silnici to dělám málokdy, na okruhu častěji.
Má to jeden háček. Dnešní auta pouštějí i vypnuté ESP, pokud v zatáčce zabrzdíš, takže tohle tě s novým autem leda zastaví. Dneska je jediná možnost vyvolat to prací s plynem a volantem. Ale nejsem zrovna předokolkář, na to tu budou jiný machři :)
Uživatelský avatar
goes
Elektro Expert
Příspěvky: 2687
Registrován: stř 16 úno 10:55

Re: Jak na přetáčivý smyk u předokolky?

Příspěvek od goes »

chtel sem resit pretacivost bez pomoci rucni brzdy

jde mi hlavne o tu techniku odlehceni zade pribrzenim a pak rup a utrhnout prdel... asi to chce alespon nejakou minimalni rychlost co?
Uživatelský avatar
dollface
Autoškolák
Příspěvky: 33
Registrován: čtv 17 úno 12:07

Re: Jak na přetáčivý smyk u předokolky?

Příspěvek od dollface »

Tak na tohle by mě také zajímala odpověď.

Zda je lepší na chvíli srovnat kola a šlápnout pořádně na brzdy, nebo bude stačit jen sešlápnout spojku a ťuknout do brzd?
Nebo je to snad úplně jinak?

A mimochodem předokolka trpí spíše nedotáčivostí?
Život je jedna velká jízda (autem:-).
Uživatelský avatar
beaumont
Letec
Příspěvky: 1285
Registrován: stř 16 úno 12:55

Re: Jak na přetáčivý smyk u předokolky?

Příspěvek od beaumont »

Vyvolat přibržděním přetáčivost u předokolky určitě chce nějakou minimální rychlost, například mnohé zatáčky brněnského okruhu jsou na to IMHO tak akorát (na moje auto a moje skromné řidičské umění). Jak už jsem psal, já toho dosahuju krátkým ostrým přibržděním v okamžiku, kdy kola už jsou natočená do zatáčky, ale ještě nejsem v apexu zatáčky. Spojku přitom nevyšlapávám, to jedině když mi auto do přetáčivosti přejde nechtěně a já ho chci co nejrychleji srovnat.

To se samozřejmě taky stane, že předokolka "hodí zadkem", např. když se uprostřed zatáčky změní adheze (např. jiný povrch vozovky, led, mokro...). Pak se může stát, že těžký předek se udrží ve stopě, ale lehký zadek nikoliv a "ustřelí". Stalo se mi to např. v poslední zatáčce mosteckého okruhu před cílovou rovinkou, kde je (nebo alespoň před dvěma lety byl) jiný povrch než na zbytku okruhu, takže odhadnutá nájezdová rychlost byla prostě moc. Řešení: klasicky spojku a kontra.

pjanda popř. další profíci: Případně mě opravte, píšu jen podle svých zkušeností, kterých není zase tak moc.
Italská auta jsou nespolehlivá, KSČM je demokratická strana, člověk způsobuje globální oteplování a stroje těžší vzduchu nikdy nemohou létat! ;-)
Uživatelský avatar
pjanda
Administrátor
Příspěvky: 3001
Registrován: ned 06 úno 13:20
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak na přetáčivý smyk u předokolky?

Příspěvek od pjanda »

Pokud to chcete delat prirozene a tak, aby tim auto co nejmene trpelo, musite mit vuz, ktery necemu takovemu fandi. Neni to dano ani tak rozlozenim hmotnosti, jak by se mohlo na prvni pohled zdat, ale hlavne kinematikou zadni napravy a nastavenim podvozku vubec. Predokolku lze udelat nastavenim podvozku tak pretacivou, ze jde do smyku i pod plynem, zvlast pokud je patricne slaba, tj. plyn moc neudela s trakci pride. Pamatuji treba soutezni Ford Puma, ktery byl takto nastaven...

Toto je vubec na dlouhou diskusi o nastaveni podvozku, ale ja rikam, ze auto pro ridice ma byt pretacive, protoze jen spravne kontrolovanou pretacivosti si lze pomoci k maximalne rychlemu prujezdu zatackou. Nedotacivost je naopak nezaludna, proto je take vetsina aut naladena nedotacive, ale my zde jiste nehledame cestu k nezaludnemu autu pro kazdeho. Rika se, ze Schumacher vyhraval vzdy proto, ze dokaze svym citem presne kontrolovat extremni pretacivost (na F1), coz mu dovoluje byt rychlejsi (a minulou sezonu byl pomaly mj. proto, ze Mercedes takovy vubec byt nemohl). Dostal jsem k Vanocum peknou knihu o F1, kde tusim Berger rika o vymene on-Schumacher v Ferrari-Benetton nekdy v roce 1995 asi toto: Prisel jsem do Benettonu po Schumacherovi a strasne jsem se tesil ze budu jezdit s jeho mistrovskym autem. Kdyz jsem do nej ale sednul, vubec jsem s nim nebyl schopen jezdit, nechapu, jak nekdo muze ovladat tak pretacive auto.

Cili je treba mit predokolku, ktera tomu fandi, jinak je to jen boj. Typicky takove podvozky dela hlavne Ford temer u vsech aut z posledni dekady (Focus ST nebo RS jsou opravdu hodne divoke, ale kdyz to ovladnete...), urcite to dobre umi Golf V GTI, Mini je takove, posledni Impreza uz take trochu vice do akce, tech aut je spousta. Take se tomu da pomoci volbnou pneu a jejich tlakem (mene na predek vice na zadek), proste cimkoli do zmeni trakci predni resp. zadni osy.

Paklize mate vhodne nacini, staci jen spravna prace s brzdou a volantem. Osobne to delam velmi jednoduse tak, ze brzdenim na najezdu do zatacky odlehcim zad a poslu ji po tecne drive nez prid jen jinym poustenim brzdy a lehce jinym prujezdem prvni poloviny zatacky. Pokud zad neni tak akcni, da se tomu pomoci rozhoupnutim, tj. nejprve pri brzeni naznacit pohyb jakoby ven ze zatacky a pak teprve vjet do ni.

Premyslim, jestli to vubec budu umet nejak rozumne popsat, prijde mi to byt snadne a samozrejme, nijak jsem se to neucil, proste to delam. Vim jiste, ze neni mozne prehnat najezdovou rychlost, tedy ne vyrazne, pak se pridi nechce zatocit vubec (je prece jen tezsi) a pretacivost zade uz s tim nic neudela. Tj. rychlost byt jen lehce pretazena. Brzdeni by melo probihat v uvodni fazi uplne normalne, pak jde jen o sladeni prace s brzdou a volantem. (Ne)rozhoupani na tom nic nemeni, to je pripadne jen neco navic, klicove je, jak pote, v uvodni fazi najezdu do zatacky s obojim pracovat. Zatacku je urcite treba vice utahnout nez pri cistem prujezdu, jinak by ani zad nemela prostor pro vyboceni, ale zadna divocina, ona se takto zase moc neutrhne, staci tedy jemna prace. A brzdu to chce po jinak beznem brzdeni v uplnem uvodu zatacky odlehcit a nechat auto dobrzdit tim pretacivym smykem se soucasnou drobnou kontrou nebo proste nasledne jen nohou na plynu. Seriove vyrabena predokolka se uplne nepretoci snad zadna, takze narazit se tu moc neda. Je to opravdu technika pro kazdeho.

Co se tyce dalsich naznacenych moznosti, rucka sem podle nepatri, to je vhodne leda pro nejake vracecky v 20 km/h, tady se bavime o rychlejsich prujezdech. Brzdou primo v zatacce si da pomoci, pokud to auto dovoli, ale tim se prave dostavame k limitum. Dnesni ESP jsou vsechna nevypinatelna, rozhodne vsechna s ESP Bosch. Ani Porsche 911 dnes nema plne vypinatelne ESP, zapne se samo pri tzv. "panickem brzdeni", za coz je povazovano mj. brzdeni v zatacce. Takze timhle si dnes nepomuzete (auto se okamzite srovna a zpomali) a je treba s tim pocitat i pri mnou nastinenem postupu. Treba takovy Golf V GTI byl krasne pretacivy timto zpusobem, ten se nechal obtocit kolem zatacky i v 60 km/h, ale uz brzdeni v uvodu zatacky casto povazoval za paniku. Dalo se s tim szit, ale bylo treba tomu postup prizpusobit, jinak brzdit, jinak zatacet, jit drive z brzdy... To same ostatne plati i pro rucku, take pouziti rucky za jizdy dnes u vetsiny aut zapne ESP.

Ma to zkratka radu specifik, u kazdeho auta to chce tochu neco jineho. Lepe bych to snad ukazal osobne, opravdu se mi to popisuje slozite...
Milovník starých pořádků.
Skanz3n
Uživatelský avatar
goes
Elektro Expert
Příspěvky: 2687
Registrován: stř 16 úno 10:55

Re: Jak na přetáčivý smyk u předokolky?

Příspěvek od goes »

a kde to trenovat?
Uživatelský avatar
pjanda
Administrátor
Příspěvky: 3001
Registrován: ned 06 úno 13:20
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak na přetáčivý smyk u předokolky?

Příspěvek od pjanda »

Ja treba s Golfem GTI pouzival prehledny sjezd/najezd z dalnice v noci, ktery je daleko od lidi a je zeshora videt cely prijezd. Dva pruhy Ti musi stacit, to dava prostor k chybam...
Milovník starých pořádků.
Skanz3n
Odpovědět