Jak na meziplyny?

Ať už se chcete stát lepším řidičem, nebo poradit ostatním, jak se zlepšit.
Odpovědět
ST4LK3R
Autoškolák
Příspěvky: 33
Registrován: čtv 11 pro 22:16

Re: Jak na meziplyny?

Příspěvek od ST4LK3R »

Zdravím, měl bych jednu otázečku - možná by se to hodilo někam do vlákna s motory, ale taky to má co dělat s meziplyny - začla zima (o pár tejdnů pozdějc, ale přeci :D ), auto je stuhlejší a také motoru dýl trvá než se dostane na provozní teplotu.. Hned z kraje jízdy musím podřazovat a tak tedy dát meziplyn, což znamená motor vytočit a tady narážím - vždy se dočtu že motor by se za studena neměl vytáčet atd. Mě by zajímalo, kde je tady pravda a co bych měl dělat - dávat nižší stupeň bez meziplynu se mi nechce, zároveň nechci škodit motoru... Díky za názor.. ;)
Uživatelský avatar
HondaMan
Letec
Příspěvky: 3961
Registrován: čtv 17 úno 14:08

Re: Jak na meziplyny?

Příspěvek od HondaMan »

Tak snad nevytáčíš motor při meziplynu do vyšších otáček, než na jaké pak jedeš, ne?

Zbytečné vytáčení je hloupost, ale vyšší otáčky jsou za studena žádoucí = motor se rychleji zahřeje.
Dokonce i "rádce řazení" radí řadit za studena ve vyšších otáčkách a některé automaty řadí za studena až ve vyšších otáčkách.
2.9T RWD
ST4LK3R
Autoškolák
Příspěvky: 33
Registrován: čtv 11 pro 22:16

Re: Jak na meziplyny?

Příspěvek od ST4LK3R »

Tak samozřejmě, že je nevytáčím do nesmyslných hodnot, ale před zatáčkou brzdím a tak potřebuju podřadit... Pocitové mi to přijde takový divný, motor má za studena trochu jiný běh, jedu na nižší otáčky, na vyšší stupeň řadím právě proto abych se jim vyhnul, protože mám manuál a žádnýho "rádce" nemám, jediný co mám je knížka od výrobce, kde se dočtu, že motor bych měl za studena šetřit a pak tam hodím meziplyn... Jsem začínající řidič a v okolí moc možností kde čerpat informace o zacházení s moderním motorem nemám, vše co je kolem mě je ještě ze starý školy a zabývat se chováním moderních motorů je pro ně "zbytečnost", takže jsem odkázanej na internet.. A například tuto radu s řazením ve vyšších otáčkách jsem se dozvěděl až tady :) Takže díky
Uživatelský avatar
Vana
Letec
Příspěvky: 1064
Registrován: stř 16 úno 15:30

Re: Jak na meziplyny?

Příspěvek od Vana »

HondaMan píše: ale vyšší otáčky jsou za studena žádoucí = motor se rychleji zahřeje
u benzínu možná, u nafty ne. Pokud motor naplno nasává ledový vzduch, vyšší otáčky zahřívání moc nepomůžou
Uživatelský avatar
Dallen
Mistr volantu
Příspěvky: 856
Registrován: sob 17 pro 16:02

Re: Jak na meziplyny?

Příspěvek od Dallen »

Skutecne?
Na volnobeh se ti nafta nezahreje vubec a teda vzduchem se ti nezahriva vubec. O zahrati se dostatecne postara turbo a zhaveni Prave naopak cim vice ho tam dostanes=cim je studenejsi oto lepe pojede
AR166V6, F850 Special
EX^3 AR 156TS EX^2-Š120, EX^1 fáčko
Uživatelský avatar
Vana
Letec
Příspěvky: 1064
Registrován: stř 16 úno 15:30

Re: Jak na meziplyny?

Příspěvek od Vana »

Dallen: uff, trochu zmatené. Na co vlastně reaguješ ?

Jinak myslím že žhavení se nedává do motorů kvůli rychlejšímu zahřívání, ale kvůli studenému startu.
Na zahřívání má největší vliv zátěž motoru - tj. dodávka a hoření paliva (proto se na volnoběh skutečně nezahřeje) a proti tomu zase působé ochlazování nasávaným studeným vzduchem

Takže podle mě je pro zahřívání lepší méně otáček ale větší zatížení. Samozřejmě by se motor nejrychleji zahřál na plný plyn a v max.výkonu, ale to je rasovina
Uživatelský avatar
Toutou
Adept autoškoly
Příspěvky: 11
Registrován: stř 11 pro 20:29

Re: Jak na meziplyny?

Příspěvek od Toutou »

Tak snad nedáváš meziplyn do redline, ne? Dokud se ti motor (hlavně olej) neprohřeje, zbytečně ho netoč (diesel třeba přes 3k, benzin třeba přes 4k), akceleruj zvolna (plný kotel nebude dělat dobře motoru, převodovce ani diferáku), řaď s citem... Jestli jsi dostal řidičák, určitě dokážeš poznat, do jakých otáček padne meziplyn, a jestli to nebude zbytečně moc :D
ST4LK3R
Autoškolák
Příspěvky: 33
Registrován: čtv 11 pro 22:16

Re: Jak na meziplyny?

Příspěvek od ST4LK3R »

Nepsal jsem že neumím jezdit :D Jen jsem se ptal abych vylepšil své schopnosti :D
LeonVonNeon
Spolujezdec
Příspěvky: 5
Registrován: stř 31 pro 16:31

Re: Jak na meziplyny?

Příspěvek od LeonVonNeon »

to je o T-111 nebo skvělé P-V3S; a co Vaše trauma z pozice spolujezdce, kdyby "šofér" nedal meziplyn? To snad neznají ani v LDNkách
Uživatelský avatar
karelpipa
Pan Řidič
Příspěvky: 348
Registrován: pát 26 srp 13:37
Bydliště: Prag

Re: Jak na meziplyny?

Příspěvek od karelpipa »

Pocitově se mi muj benzín zahřeje nejlíp když jedu konstatní rychlostí někde okolo 2000 rpm klidně s malou zátěží.
https://www.youtube.com/watch?v=i6iSAwLsApM
Moje kolo s Imprezou :))
Odpovědět