Stránka 8 z 10

Re: Vyrazeni vs Zarazeni

Napsal: pát 22 úno 07:46
od Vana
pro hodně občanů bohužel platí spíše to druhé

Re: Vyrazeni vs Zarazeni

Napsal: pát 22 úno 07:59
od jack daniels
A někteří občané pro jistotu nevlastní ani ŘP. :ymhiro:

Re: Vyrazeni vs Zarazeni

Napsal: pát 22 úno 11:18
od GeneHawkins
Andrew Handerson píše:Pokusím se vaši debatu posunout o kousek dál několika fakty.

Napřed si ale neodpustím tuto technickou poznámku: ABS nebrzdí a kdo si to myslí, tak prosím raději v zimě nikam nejezděte. Jsou situace, a rozhodně se nejedná o žádné vzácné vyjímky, kdy auto s ABS zastaví za delší vzdálenost než to bez něj. Smysl ABS je především v tom, aby auto při brzdění zůstalo ovladatelné! Přesněji řečeno, abyste mohli brzdit a zároveň zatáčet - což se zablokovanými koly nejde. Obecně platí, že nejlépe zabrzdíte, když ABS není potřeba. To se totiž spíná v okamžiku, kdy mají kola problém s trakcí. Prodkluzující kolo brzdí výrazně hůře než kolo, které neprokluzuje (ostatně stejně je to i se zrychlováním, můžete si to vyzkoušet). Jinými slovy je lepší brzdit méně, s citem k limitům svých pneumatik, než skočit na brzdu a čekat, až ABS udělajá svojí práci. Zastavíte tak na kratší dráze.

Normální auta zastavují pouze pneumatiky (Veyron a podobné s aerodynamickou brzdou a podobnými srandičkami teď uvažovat nebudeme). Proto je tedy limitním faktorem, při zastavování auta, jejich trakce. Sám pocitově vnímám brzdění motorem jako "bezpečnější" volbu, ale racionálně to neumím zdůvodnit. Naopak, argumenty jsou proti tomu a jasně ve prospěch brzd samotných. Motor totiž brzdí jen přední kola zatímco brzdy všechny čtyři. Mají tedy k dispozici zhruba o třetinu větší trakci (jen o třetinu a ne o polovinu proto, že většina aut s pohodem přední nápravy s motorem vepředu má více zatížená přední kola a ty mají proto více trakce). Pro permanentní čtyřkolky tento rozdíl pak neplatí. Kombinované brzdění motorem i brzdami mi také příjde horší a to z toho důvodu, že o trakci předních kol se dělí brzdy i motor. Takže když brzdám pomáhá motor, můžete méně používat brzy, abyste nepřekročili hranici přilnavosti předních kol. A když používáte méně brzdy, tak nevyužíváte plně přilnavosti zadních kol, tedy se připravujete o část trakce vozu. Z toho důvodu pak logicky nemůžete zastavovat efektivněji. Jediný rozdíl mě napadá ve způsobu přenosu brzdné síly, kdy brzdy na kolo působí jiným způsobem než motor. Jak velký (jestli vůbec nějaký) vliv toto může mít na trakci pneumatik si netroufám odhadovat, tady už bych se pouštěl vyloženě do spekulací a odhadů, což přenechám jiným. Ostatně spekulantů je na každém fóru dost a dost, tak se toho jistě někdo chytne :-)
A kde jsou ta fakta? Vidím tady jen hromadu smyšlenek. Například jediný povrch, kde auto bez ABS brzdí lépe, je suchý asfalt. Všude jinde brzdí auto s ABS víc. A včil mudruj.

Re: Vyrazeni vs Zarazeni

Napsal: čtv 28 úno 16:22
od EL_XEL
A když při jízdě z kopce zařadíte zpátečku, tak to auto ještě začne vyrábět benzín!

A teď vážně - jak tady zaznělo - záleží na tom, o jakou situaci se jedná. Pokud chce člověk "plachtit", tak vyřadí, pokud někam dojíždí, tak nechá zařazeno, pokud potřebuje nepřekročit nějakou rychlost, nechá zařazeno etc. Univerzální rada neexistuje kromě obligátního "řiďte se rozumem".

A k tomu brzdění. AFAIK kolo nejlépe zabírá při několikaprocentním prokluzu (nevím kolik), takže pokud by ABS dokázalo ten prokluz nasimulovat, bude brzdit lépe než auto bez ABS na suchu. Jinak je to dost nesrovnatelné, protože mnohem větší vliv na brzdnou dráhu má šířka pneumatik, kvalita pneumatik (ekosračky nebrzdící), kvalita brzd atp.

Re: Vyrazeni vs Zarazeni

Napsal: sob 02 bře 09:54
od .Jelen.
Kdo brzdí, ten ztrácí ! :ymparty:

Re: Vyrazeni vs Zarazeni

Napsal: čtv 30 kvě 17:10
od jarda213
Brzdění motorem nebo pedálem záleži hlavně od terénu. Každá situace vyžaduje jiný přístup. Když brzdím před semaforem a už zdálky vidím červenou, podřizuji. Také pokud jdu z prudkého kopce podřizuji. Šetří se tím brzdy i nafta.

Re: Vyrazeni vs Zarazeni

Napsal: čtv 30 kvě 19:13
od EL_XEL
jarda213 píše:Brzdění motorem nebo pedálem záleži hlavně od terénu. Každá situace vyžaduje jiný přístup. Když brzdím před semaforem a už zdálky vidím červenou, podřizuji. Také pokud jdu z prudkého kopce podřizuji. Šetří se tím brzdy i nafta.
A komu se podřizuješ? :-?

Re: Vyrazeni vs Zarazeni

Napsal: čtv 30 kvě 19:41
od Moucha
:D

Re: Vyrazeni vs Zarazeni

Napsal: čtv 30 kvě 20:29
od GeneHawkins
Hlavně!

Re: Vyrazeni vs Zarazeni

Napsal: stř 05 čer 10:44
od jarda213
EL_XEL píše: A komu se podřizuješ? :-?
sorry :D nejak se mi to spletlo, nejsem rodák.