Co jsem měla udělat a neudělala?

Ať už se chcete stát lepším řidičem, nebo poradit ostatním, jak se zlepšit.
hanawolf
Spolujezdec
Příspěvky: 3
Registrován: sob 22 črc 16:44

Co jsem měla udělat a neudělala?

Příspěvek od hanawolf »

Zdravím všechny. Trápí mě jedna věc.. autonehoda ..

Takže... Autonehodu jsem způsobila já.
Jeli jsme se ségrou z brigády ke mě domů. Cesta mi trvá z práce domů vždy okolo 50min po okreskách, střídala jsem dvě trasy (nesnáším stereotyp). V ten den jsem si zvolila budeme tomu říkat "třetí trasu", kterou jsem jela asi po druhé. Za městem jsem si řekla, že raději si zapnu navigaci abych viděla jak ty cesty tam vedou, ale nakonec jsem si řekla že se prostě budu řídit značením. Cesta mezi vesničkama OK, do té chvíle než to začalo.. První přišel železniční přejezd, zpomalila jsem na 40-45km/hod. Přejezd byl za mnou a já mířila k té vesnici, ségra na mě "a ted pojedeme zase rychleee joooo". Je to 16 letý puberťák, ale i tak mě to zarazilo, proč by jsme tady měly přidat, když bylo vidět, že kousek za tím přejezdem je vesnice, cedule byla vidět perfektně a domy též. Tak jsem na ni (jen na vteřinu) koukla se slovy "tak tady asi těžko, když je tu vesnice". Otočím hlavu zpět a byla tam levotočivá zatáčka, rychle kouknu na tachometr a tam 55km/hod. Ta zatáčka ale byla přímo před náma, když jsem začala brzdit tak jsem brzdila už i v ní, do toho volant doleva, jelikož rovně byla max zeď nějakého domu.I když má člověk naučenou teorii co dělat, když se dostanete do smyku, tak v praxi to uplatnit... pfuuu... kravina za kravinou.. volant jsem měla pořád v rukou a snažila se to nějak ukočírovat.. možná jsem to tím kroutěním volantu ze strany na stranu jen zhoršovala ... nevím ...ani netuším jestli jsem v tu chvíli šlapala na spojku nebo na brzdu nebo na obojí.. Auto lítalo ze strany na stranu, prorazila jsem obě pravé pneu o takové betonové mostky co vedou k domům (když máte před domem potok/strouhu, nevím jak to jinak popsat).. chvíli jsem měla pocit, že se to srovnává, ale auto udělalo takový jakoby půlkruh, čumák na čumák s VW Transporterem, od něj jsme se právě odrazily ,vylítly AIRBAGY a konečně se zastavily..

Ségra měla (ještě trochu má) modřinu na stehně. Já jen ruku a AIRBAG mi srovnal čelist (jediné pozitivum na tom celém). Jinak nikomu jinému se nic nestalo.


Řidičák mám od listopadu 2022 , své auto jsem si pořídila v dubnu tento rok. Do té doby jsem občas řídila kámošky nebo tchýně auto. Takže zkušenosti žádné, a proto se chci zeptat.. co jsem měla udělat než jsem šla do smyku? Napíšete, že jsem měla prostě pořád koukat před sebe, ale to vím také, od té doby jsem si jistá, že vteřina není zas tak krátká doba zvláště co se týče řízení..

CO BY MĚ TEDY ZAJÍMALO ... Když jsem tu zatáčku na poslední chvíli zahlédla, byla brzda na místě? Co jsem měla dělat v tu chvíli?
Před tím, než jsem si pořizovala auto, jsem si vyhledávala co dělat, když dostanu smyk atd (chtěla jsem se připravit na zimu), takže nastudované sešlápnutí spojky jsem měla..

DĚKUJI ZA JAKÉKOLI REAKCE A RADY. :)

auto : Škoda Octavia I, 1.6 75kw
Uživatelský avatar
Truck Daškam
Letec
Příspěvky: 2302
Registrován: pát 06 lis 22:10

Re: Co jsem měla udělat a neudělala?

Příspěvek od Truck Daškam »

No, je hezký že se chceš z chyb poučit.
Co se zvládání smyku týče, je nejlepší si zkusit polygon nebo v zimě si vyhlídnout plácek a na sněhu "blbnout".

Ovšem tady stejně moc prostoru na řešení asi nebylo. Nejlepší by bylo přesně svoje auto znát:
jít na hranici co auto snese při brždění a zatáčení než se utrhne, pak jemně přidat plyn a ze zatáčky se vytáhnout. Díky ABS to auto zatočí i při plných brzdách, čímž by ses dostala na nižší rychlost a maximálně vzala zadkem krajnici.
Jenže je to o tom auto znát a mít to naučený - protože jak sama víš, všechno to je v rychlým sledu.

Jednodušeji: Plný brzdy, volant rovně co to jde. Jak už musím, tak už postupně točím volantem, a jak cítím že zadek ujíždí, pouštím brzdu a přidávám plyn

Co se spojky týče - nevím jak to je teoreticky, ale prakticky jsem na ní nikdy právě nešlapal a nechal to bejt, at se kola mezitím chytnou a aby mě pak ze smyku předek po lehkém přidání plynu vytáh...

A tím neříkám, že bych to zvlád, třeba bych to dosral taky... a možná se ted dozvím, že to dělám blbě :)
Chápeš to?
lampa
Pan Řidič
Příspěvky: 273
Registrován: pát 31 led 21:40

Re: Co jsem měla udělat a neudělala?

Příspěvek od lampa »

Mozna by bylo dobry dat adresu nebo fotky mista, aby si clovek udelal lepsi predstavu, jak tu zatacku projet s 55 km/h na tacho. Zatim mi to prijde, ze ses proste lekla a auto rozhodila. Vzdy je hlavni zachovat klid (coz je zaroven nejtezsi) a s volantem i pedaly pracovat citlive a plynule. Nejvetsi vinu bych svadel na zataceni, protoze kdyz se volant "pretoci" (tj. otocis jim vic nez je zdravo), tak to auto jede rovne misto aby zatocilo, i kdyby teoreticky tou padesatkou zatacku projet umelo. Pak se najednou treba chytne a necekane zatoci do pravyho uhlu... Brzdy by nemely byt takovy problem, pokud ma auto ABS (vim ze do nekterych starsich skodovek se davalo za priplatek). Na spojku bych asi neslapal. Dulezite je mit kvalitni nove pneumatiky, to udela hodne. Co se samotne nehody tyce (srazka s transporterem), je otazka, jestli ten "pulkruh" byl smyk zpusobeny moc vysokou rychlosti, nebo jsi nechala otoceny volant a stalo se to, co jsem psal vyse, tj. kola se najednou chytly a auto zatocilo primo do transportera.
Uživatelský avatar
abgx1
Letec
Příspěvky: 1533
Registrován: stř 14 říj 17:09

Re: Co jsem měla udělat a neudělala?

Příspěvek od abgx1 »

Ako zaciatocnik mas v bode ked uz si vletela do zakruty prirychlo 2 moznosti.

1. Pozerat sa tam kde chces ist(a teda nie rovno, ale na koniec zakruty), tocit volantom tam kde chces ist(nie viacej, nie menej... Z toho co pises by som povedal ze si volantom zatocila az prilis), a zabezpecit aby sa kolesa volne tocili(cize bud skoro uplne ubrat plyn, alebo stlacit spojku, hlavne nebrzdit)

2. Moznost ak nevyjde ta prva: hladat vhodne miesto na naburanie. Napr. Vyletiet predkom do pola je lepsie ako preseknut pneumatiky o beton a vrazit do 2tonovej dodavky.


To co poradil truck dashcam nedava velmi zmysel. Jednak to su manevre uplne mimo moznosti zaciatocnika, a tiez je nezmysel brzdit a zatacat naraz.


Inak, na "teoriu" o smykoch odporucam
https://is.muni.cz/th/jpvoq/Zasady_zvla ... mobilu.pdf

Podla tohto PDFka vyucuje vacsina skol smyku na CZ/SK :)
Uživatelský avatar
Truck Daškam
Letec
Příspěvky: 2302
Registrován: pát 06 lis 22:10

Re: Co jsem měla udělat a neudělala?

Příspěvek od Truck Daškam »

abgx1: Proto píšu, volant rovně co to jde a pak postupně (myšleno plynule, pomalu) točit volantem. Ne trhnutím a přetočit ho, jinak se stane co popisuje lampa
Jinak to je význam ABS - brzdit a zatáčet
Jinak jo, pro začátečníka to určitě není

Souhlasím s tím co píše lampa, že v těch 55km/h by to asi žádný drama nebylo, a jen se lekla...
Chápeš to?
Uživatelský avatar
řidičBOB
Antiradar FAN
Příspěvky: 27057
Registrován: stř 16 úno 20:26
Bydliště: furt rovně a pak druhý barák vpravo
Kontaktovat uživatele:

Re: Co jsem měla udělat a neudělala?

Příspěvek od řidičBOB »

Samozřejmě spojku vymáčknou.
Pokud má auto ABS, tak plná brzda klidně i zatáčce. Pokud ne, tak krátká PLNÁ brzda před zatáčkou, pak brzdu uvolnit a řídit volantem.
Každopádně tohle chce mít nacvičené.
No pain, no gain.
Vespa time \m/
Uživatelský avatar
Truck Daškam
Letec
Příspěvky: 2302
Registrován: pát 06 lis 22:10

Re: Co jsem měla udělat a neudělala?

Příspěvek od Truck Daškam »

Když jsem to vždy přepísk, postup byl takový že jsem šel na plno do brzd a jak jsem cítil že zadek utíká, tak jsem měl už dostatečně nízkou rychlost na projetí a mohl jsem teda přidat plyn, aby mě to z toho smyku vytáhlo.

Když šla do smyku přední náprava při brždění (auto jelo rovně), tak jsem jen měl mírně stočenej volant kam chci, pedály pustil a ono se to po chvilce chytlo a zatočilo a následně jsem už zatočil jak bylo potřeba
Chápeš to?
Uživatelský avatar
Truck Daškam
Letec
Příspěvky: 2302
Registrován: pát 06 lis 22:10

Re: Co jsem měla udělat a neudělala?

Příspěvek od Truck Daškam »

Třeba tady je to vidět - ustřelila mi prdel, takže kontra a "čekání" až se to chytí a pak přidám plyn a jedu dál.
Přiznám se že nevím, jestli při tom šlapu na spojku nebo ne.. ale podle zvuku evidentně jo. Ono by to asi jinak zdechlo

Chápeš to?
Uživatelský avatar
abgx1
Letec
Příspěvky: 1533
Registrován: stř 14 říj 17:09

Re: Co jsem měla udělat a neudělala?

Příspěvek od abgx1 »

S ABS mozes brzdit aj v zakrute, ale nie je to riesenie smyku.

Ak to zjednodusime, pneumatika vie stale preniest na cestu len 100% sil. Ak "zatacam" na 100%, uz nemam cim brzdit. Ak chcem k tomu brzdit, musim si "ukradnut" z toho co mohlo byt pouzite na zatacanie...


Novsie auta s ESP to riesia tak ze pri zatacani na hranici smyku skoro vobec nebrzdia ani s brzdou na podlahe. Pri starsich ako je tato octavia to len prehlbi aktualny smyk.


Vyrovnat volant, plna brzda na 1-2cvaknutie ABS, odbrzdit a zase tocit je fajn riesenie. Ale chce to skill, odvahu a hlavne priestor. Ak si meter od krajnice tak velmi volant nenarovnas.
Uživatelský avatar
řidičBOB
Antiradar FAN
Příspěvky: 27057
Registrován: stř 16 úno 20:26
Bydliště: furt rovně a pak druhý barák vpravo
Kontaktovat uživatele:

Re: Co jsem měla udělat a neudělala?

Příspěvek od řidičBOB »

abgx: nevím, kdo tě učil u auta s ABS pouštět brzdu a pak opět brzdit, ale už z principu toho zařízení, je to blbost.
No pain, no gain.
Vespa time \m/
Odpovědět