kola, hmotnost, zrychleni

Když se chcete ponořit do nitra...
amater
Autoškolák
Příspěvky: 89
Registrován: úte 03 črc 15:40

kola, hmotnost, zrychleni

Příspěvek od amater »

Ahoj, rad bych poprosil o vyjadreni zkusenejsi motoristy, ohledne meho dilemata. Premyslim, ze bych koupil lehci kola a to jenom kvuli tomu, aby auto trochu "lip tahlo". Nezamyslejte se prosim nad tim jestli to je ekonomicke, nebo jestli neni lepsi auto vymenit, nebo nachipovat.
Ty kola co mam na aute dnes, jsou 17-tky a maji cca 21kg (disky + pneu). Premyslim nad tim, ze bych koupil jine disky, ktere by byly o cca 4kg lehci. Nemam s timto moc zkusenosti, proto se ptam: pocitim vubec nejak takoveto male odlehceni kol?
Predem diky za info.
Uživatelský avatar
HondaMan
Letec
Příspěvky: 3974
Registrován: čtv 17 úno 14:08

Re: kola, hmotnost, zrychleni

Příspěvek od HondaMan »

Pokud budeš věřit, tak to ucítíš.
2.9T RWD
Uživatelský avatar
Zajda
Letec
Příspěvky: 1876
Registrován: ned 04 lis 03:01

Re: kola, hmotnost, zrychleni

Příspěvek od Zajda »

Lehčí kola neucítíš nejvíc na tom že by to líp táhlo, což samozřejmě o něco bude. V zásadě je to jako bys měl lehčí setrvačník spojky takže auto bude rychlost svižněji nabírat a v kopci zase rychleji ztrácet. Větší rozdíl bude v jízdních vlastnostech, odporu v řízení, nájezdu do zatáčky a tlumení nerovností. Měl jsem na Audi A3 letní sadu s 5,7 kg disky a zimní s 9kg disky. Auto na letních bylo živější ve všem a větší nerovnosti pobíralo líp. Nevýhodou byla větší míra drobných vibrací od malých nerovností. Jinak jsou lehčí kola samozřejmě plus pokud to není na úkor pevnosti. A pochopitelně tohle všechno dost ovlivňuje i hmotnost pneu, jelikož působí nejdál od středu rotace. Rozdíly v rámci stejného rozměru pneu můžou být i 20%, zde právě sportovní pneu bývají vyztužené a těžší.
《》
Uživatelský avatar
jarka
Letec
Příspěvky: 2802
Registrován: stř 16 úno 10:46
Kontaktovat uživatele:

Re: kola, hmotnost, zrychleni

Příspěvek od jarka »

Jestli chceš kolama pomoct rychlosti, tak se spíš zaměř na menší kola (menší obvod). Mám na léto o 6.4% menší obvod gum a je to brutál znát. Lehký disky jsou samo fajn, ale na obvod kde je to nejhorší dáš stejně těžkou gumu a lehký gumy maj zas měkkou bočnici. Optimálně tedy kombinace - menší a lehký, ale menší zas vypadaj hůř :) .

BTW: na miatě jsem měl 185/60R14 na lehkých kosei diskách (12kg) a pak jsem dal 205/50R15 na OZ ultraleggera (15.1kg) a v Mostě jsem na těch těžkých byl o cca 2-3s rychlejší a i maximálka byla na obou stejná (jen teda samo hravější to bylo na těch lehkých, jen rychlejší to nebylo). Oboje gumy semi.
"Auto s pohonem předních kol je jako řízená havárie." - Walter Röhrl (Speed, 04-2017). :D
Uživatelský avatar
Zajda
Letec
Příspěvky: 1876
Registrován: ned 04 lis 03:01

Re: kola, hmotnost, zrychleni

Příspěvek od Zajda »

Jo, to je ten rozdíl mezi pocity a realitou (stopkami) :-)
《》
amater
Autoškolák
Příspěvky: 89
Registrován: úte 03 črc 15:40

Re: kola, hmotnost, zrychleni

Příspěvek od amater »

No ja mam prave letni 18" (224/45) a zimni 17" (215/50). Ty zimni spolu s tema pneu jsou mensi a o cca 3.5kg lehci. A je to vcelku znat. Akorat nevim, kolik z toho dela ta hmotnost a kolik ten mensi prumer. Takze premyslim ze koupim i na leto 17". Disky co mam jsou originaly (Hyundai i40), jsou tezsi, ale asi budou i dost pevne. Samozrejme za disky nechci davat nejak moc penez, takze kdyby sel do nejakych lehcich asi by to bylo trochu na ukor pevnosti. Jak jste mi odpovedeli, tak se zamerim asi na ty pevnejsi, at nemusim resit nejake pripadne narovnani disku. Premyslel jsem i o 16", ale ty tam nedam, nevejdou se kvuli brzdam.

Auto mi prijde zivejsi na tech 17"tkach, lepe tlumi nerovnosti. Ty 18" sice krasne sedi, ale je tam znat ta hmota, kdyz nahodou trefim nejakou jamu, citim jak se zachveje ta masa...

Btw: co se tyce tech hmotnosti gum a pevnosti bocnice, da se nekde zjistit, ktera guma kolik vazi a jak pevnou ma bocnici?
Uživatelský avatar
Zajda
Letec
Příspěvky: 1876
Registrován: ned 04 lis 03:01

Re: kola, hmotnost, zrychleni

Příspěvek od Zajda »

Hmotnosti gum - velice těžko.
Občas je někdo zváží ve srovnávacích testech.
Americký eshop tirerack je uvádí v rozšířených tech. detailech ale nabídka modelů bude jiná než v Evropě.
《》
Uživatelský avatar
jarka
Letec
Příspěvky: 2802
Registrován: stř 16 úno 10:46
Kontaktovat uživatele:

Re: kola, hmotnost, zrychleni

Příspěvek od jarka »

Taky jsem dřív ty hmotnosti řešil, dá se to najít jen je to dost voser. Navíc v zásadě platí, že když je guma lehčí, tak bočnice je bláto a nedá se o ní opřít. Takže jsem vlastně nikdy lehký gumy neměl. Mezi těma 17 a 18 je cca 2% na obvodu. Mrkni co se dá na tvý auto pořídit, když dáš 225/45R17 tak máš zkrácení cca 4%, při 235/40R17 pak 6%.
"Auto s pohonem předních kol je jako řízená havárie." - Walter Röhrl (Speed, 04-2017). :D
Uživatelský avatar
pavproch
Letec
Příspěvky: 16374
Registrován: pon 14 bře 20:41
Bydliště: m4Zlik + 3er = 2x N52B30

Re: kola, hmotnost, zrychleni

Příspěvek od pavproch »

Dyž sem měl (kdysik) záchvat fyziky, taxem to počítal (4 kg rozdílu na kole při stejných vnějších rozměrech - průměru - pneu) a pokud se pamatuju správně, tak mi vycházel vliv na (celkové) zrychlení auta v desetinách procenta. Nebo tak nějak = prostě zanedbatelně.
Nejhezčí pohled na 100vježatou je ve zpětném zrcátku.
amater
Autoškolák
Příspěvky: 89
Registrován: úte 03 črc 15:40

Re: kola, hmotnost, zrychleni

Příspěvek od amater »

Diky moc za rady, hmotnost disku teda resit nebudu.
Odpovědět