Centrální zamykání (Hyundai Accent)

Když se chcete ponořit do nitra...
Odpovědět
Nartelian
Adept autoškoly
Příspěvky: 19
Registrován: ned 06 lis 15:11

Centrální zamykání (Hyundai Accent)

Příspěvek od Nartelian »

Ahoj,
tohle bude krátké povídání o tom, jak jsem si u svého Accenta LC (r.v. 2001) rozšiřoval možnosti centrálního zamykání.
Jedná se o moje první auto (po tom co jsem si udělal řidičák), které vlastním kolem 4 měsíců a za ten čas jsem s ním ujel kolem 6000 Km. A musím říct, že mě zatím nikdy vyloženě nezklamalo, v zimě skvěle startuje,... (ale o tom zase někdy jindy :) ). Ale má i své nedostatky. Hned při koupi nefungovalo centrální zamykání u dveří spolujezdce. Do motorku natekla voda a zarzel. Nic složitého - vyčistit, rozpohybovat, namazat, přetěsnit a jede to. :) Ale jakmile nastala zima, objevil se další problém s centrálem. Spínač ve dveřích řidiče v nízkých teplotách občas vynechával. Někdy ho stačilo pořádně rozpohybovat neustálým zamykáním a odemykáním a někdy začal fungovat až se trochu zahřál. A to byl druhotní impulz, který mě vedl k překopání centrálního zamykání.

Jelikož jsem student a nemám příliš mnoho příjmů, chtěl jsem to udělat co nejlevnější. A nakonec musím uznat, že levněji už to ani nešlo. :) Z Ebaye jsem koupil tento kit http://www.ebay.com/itm/331887359572?_t ... EBIDX%3AIT a tento motorek se spínačem do dveří řidiče http://www.ebay.com/itm/112096293453?_t ... EBIDX%3AIT

Řídící jednotka si našla místo ve dveřích - asi nejlepší možné umístění, jelikož zde již byly skoro všechny vodiče potřebné k instalaci - tedy napájení centrálu vedené přes pojistkovou skříň (mohl jsem se tedy zbavit pojistky na drátu, která vede z konektoru řídící jednotky) a přívody k motorkům centrálního zamykání.

Nejzdlouhavější částí bylo skrz průchodku mezi dveřmi a autem protáhnout další potřebné vodiče. Jeden pro rozblikání směrovek/výstražných světel a druhý pro odskok kufru. Po namáhavém protažení vodičů jsem ze dveří řidiče vybral zamykací mechanizmus, ze kterého jsem odebral původní spínač a nějakým zázrakem na jeho místo dal nový motorek. Mechanizmus jsem vložil zpět do dveří a započal se zapojováním. Netrvalo dlouho a už jsem mohl na dálku odemykat a zamykat celké auto.
Teď už jen připojit drát ke směrovkám. Rozhodl jsem se, že nejjednoduší cestou bude drát připojit k tlačítku výstražných světel. To znamenalo rozebrat středový panel, protáhnout sem drát a poté na tlačítku objevit ty správné vodiče, ke kterým drát připojit. Samozřejmě jsem prvně musel drát rozdělit na dva pomocí diod, abych předešel tomu, že při zapnutí směrovky se mi rozblikají všechna světla. Úspěch!

Teď nadešla část instalace elektrického odskoku kufru. Bylo potřeba odstranit značnou část vnitřního obložení auta včetně zadní sedačky. Z řídící jednotky centrálu byl vývod na odskok kufru jako mínus. Což je nešťastné řešení - v případě prodření izolace a kontaktu vodiče s karoserií auta by se kufr otevřel. A dalším záporem je, že bych musel do kufru táhnout zbytečně dva vodiče. I tak jsem je tam však natáhnul - stálý přívod kladného náboje a spínaný přívod z řídící jednotky náboje záporného.

V kufru se ale ukázalo, že jaksi motorek nemá sílu. Výstup z řídící jednotky byl velmi slabý. Takže jsem použil 12V relátko, které jsem připojil na spínaný přívod z řídící jednotky (a kladný pól) a relátkem spínal plus. Mínus jsem si sebral z karoserie. K otevírání kufru jsem koupil obyčejný motorek centrálu http://www.ebay.com/itm/142051208730?_t ... EBIDX%3AIT.
Po sudnání plastového obložení v kufru se mi nenaskytlo příliš místa k instalaci motorku. Pouze malá díra hned u zámku, do které jsem s trochou manévrování motorek napasoval a se štěstím se mi jej podařilo přišroubovat. Poté jsem už jenom motorek a mechanizmus zámku propojil obyčejným drátem a vše fungovalo. Motorek má opravdu velkou sílu a zvládl by ještě mnohem větší zatížení.

To mi však nestačilo a ještě jsem chtěl z venku na kufr přidat tlačítko, kterým by šel kufr otevírat. Nic složitého. Podstatné však bylo, že to tlačítko musí fungovat jen v případě, když auto bude odemknuté. Nic takového tahle levná řídící jednotka neumožňovala a tak jsem se musel vrhnout do přemýšlení. A s trochou inspirace v klopném obvodu T jsem přišel s tímto:

Obrázek

Všechno se to napasovalo do malé černé krabičky a dalo se to schovat za obložení v kufru. Perfektní. Připojí se to na stálé napájení a dva z vodičů (fialová barva) se připojí k vodičům, které vedou k motorku centrálu ve dveřích - to znamená natáhnout do kufru další dva vodiče. Ty jsem natáhl z levých zadních dveří od přívodu k motorku a připojil k mému sytému. Teď už jen zbývající vodič protáhnout do pátých dveří, udělat díru ven, napojit na tlačítko a z tlačítka zpět na motorek. Hotovo.

Ještě jsem si přidal tlačítko k otevření kufru na středový panel, kde už stačilo vzít mínus z kostry a přes tlačítko napojit na drát, co vede z řídící jednotky do kufru. :) A tím skončila moje instalace. V závěru musím říct, že ta čínská sada funguje velmi dobře a rozhodně neuděláte jejím pořízením chybu. Instalace mi celkově zabrala kolem 15 hodin práce, trochu mě bolelo za krkem, ale výsledek stál za to. :)

-----
Řídící jednotka mě stála 240 Kč a od asijského prodejce jsem na ni posléze dostal slevu asi 80Kč (Jednotka neumožňuje připojení spínače, tudíž celé auto nepůjde otevírat klíčekm - už jen taková drobnost, k jejíž vyřešení mám už plán)

Motorky mě stály 150 Kč.

Zbytek jako dráty, relátka, krabičky, diody, tlačítka ... jsem měl již doma.

Celkově mě to tedy stálo 310 Kč. Se zbytkem materiálu bych se dostal asi někam na 500 Kč.
-----

Pokud se chcete taky pustit do něčeho takového jako já, tak doufám, že Vám moje povídání alespoň trochu pomohlo a chcete-li se o tom nějak poradit, či máte nějaké názory k mému řešení, tak neváhejte napsat. :) Děkuji za přečtení. :)
Odpovědět