Vibrace kol (jen při brždění)

Když se chcete ponořit do nitra...
Uživatelský avatar
bloody cardinal
Mistr volantu
Příspěvky: 623
Registrován: ned 30 říj 14:33
Kontaktovat uživatele:

Re: Vibrace kol (jen při brždění)

Příspěvek od bloody cardinal »

jarka: něco podobného se mi stalo při sjezdu ze San Bernardina (po hlavní, ne vrchem, ale ten sjezd je stejně brutální) s plně naloženou dodávkou - volant se skoro nedal udržet v prackách, ale nechal jsem to pomalu vychladnout a naštěstí to bylo ok, pak už to nikdy nedělalo
K nekterym lidem je treba prijit, dat jim facku a odejit. Nic nevysvetlovat, vubec nic nerikat, proste jen plesknout. Argumentace s debilem totiz nema smysl. --- bloodycardinal.bloger.cz

WRX STi & Challenger SRT8 392 FTW
Uživatelský avatar
jarka
Letec
Příspěvky: 2802
Registrován: stř 16 úno 10:46
Kontaktovat uživatele:

Re: Vibrace kol (jen při brždění)

Příspěvek od jarka »

Někdy prý taky pomůže "popouštění" kotouče, nechat ho pořádně zahřát a pak lehkým tlakem na brzdu ho rovnat několik km až do zchladnutí. U mě to bohužel už nezabralo, ale při malým házení by to mohlo pomoct.
"Auto s pohonem předních kol je jako řízená havárie." - Walter Röhrl (Speed, 04-2017). :D
Uživatelský avatar
Snowman000
Letec
Příspěvky: 5589
Registrován: čtv 17 bře 09:36
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Re: Vibrace kol (jen při brždění)

Příspěvek od Snowman000 »

Este jeden poznatok z jazdy...
Ak by bol zvlneny kotuc tak by som mal citit urcite narazave brzdenie, alebo? A taktiez by nemalo byt mozne chvenie volantu utlmit v rukach(volantom by malo klepat bez ohladu na to ako pevne ho drzim), alebo?
Konzerva od sardiniek s LSD
Multak se vsim vsudy
...tbd...
Uživatelský avatar
jarka
Letec
Příspěvky: 2802
Registrován: stř 16 úno 10:46
Kontaktovat uživatele:

Re: Vibrace kol (jen při brždění)

Příspěvek od jarka »

Třmen brzd je uložen jako plovoucí, takže malý vibrace by asi mohl pohltit, velký už asi neudržíš volantem.
"Auto s pohonem předních kol je jako řízená havárie." - Walter Röhrl (Speed, 04-2017). :D
Uživatelský avatar
Snowman000
Letec
Příspěvky: 5589
Registrován: čtv 17 bře 09:36
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Re: Vibrace kol (jen při brždění)

Příspěvek od Snowman000 »

Takze tymto moja teoria pada...tak to diky :D No nic servis to isti :)
Konzerva od sardiniek s LSD
Multak se vsim vsudy
...tbd...
Uživatelský avatar
opc
Autoškolák
Příspěvky: 55
Registrován: čtv 02 dub 08:59

Re: Vibrace kol (jen při brždění)

Příspěvek od opc »

Obnovím starší téma, ať zbytečně nezakládám nové vlákno.

Abych to uvedl komplet celé:
- auto Astra J OPC (FWD, 206kW, samosvor, 1550 kg bez výbavy)
- nájezd cca 27000 km
- přední brzdy čtyřpístkové Brembo, kotouče 356x32 mm
8053645197_e2b03207f8_b.jpg
Vzhledem ke stylu jízdy a nějaké té návštěvě okruhu jsem teď měnil přední destičky. Dal jsem tam originál Brembo, stejný typ jako na novém autě. Od výměny jsem najel zatím nějakých 300 km, takže by destičky a kotouče už snad mohly být zabroušené a dosedat plnou plochou. Kotouče mají odbroušený nějaký 1 mm z každé strany.

A teď konečně k problému. Po ostré jízdě třeba nějakých 15 km po oblíbené okresce s velice intenzivním brzděním začnou brzy při sešlápnutí šíleně vibrovat. Po vychladnutí je všechno zase v pořádku. Samozřejmě tuším čím to je, ale moc rád bych slyšel i názor, že to může být něčím jiným ;) Takže nejpravděpodobnější příčina je zvlnění kotoučů po zahřátí. Zajímavé je, že se mi to stalo až teď po 27 tisících km a výměně destiček. Předtím se mi to nestalo ani po hodině ostré jízdy na okruhu. Další věc co mě napadla je možnost, že destičky a kotouče nejsou po výměně ještě plně dobroušené, nesedí při brzdění celou plochou, takže se kotouče zahřívají jenom lokálně v menší ploše, ale o to víc a v kombinaci s mnohem chladnějšími plochami to způsobuje zvlnění kotoučů. Tam by byla snad ještě naděje, že se to časem srovná. Ještě mě napadla možnost problémů se snímačem ABS, ale to už je asi spíše sci-fi.

Napadá někoho nějaký jiný důvod než zvlnění kotoučů teplem? Oproti novým jsou v současnosti kotouče ztenčené celkem o nějaké 2-3 mm. To by mohlo vysvětlovat, proč se teď zvlní, zatímco dříve to nedělaly. Na druhou stranu mě to trochu štve, protože když koupím nové kotouče, budou dobře fungovat opět jenom než je sjedu o 1 mm z každé strany. Pak se to bude opakovat. Alternativa by byla koupit jiné kotouče, než originální Bremba. Můžete mi doporučit jednak značku a případně i na koho se obrátit? Tady už normální servisy a prodejci moc nepomůžou, protože to nejspíš už nebude běžná spotřebka, ale záležitost z motorsportu.

Díky za každý nápad nebo radu.
OPC
Uživatelský avatar
pavproch
Letec
Příspěvky: 16360
Registrován: pon 14 bře 20:41
Bydliště: m4Zlik + 3er = 2x N52B30

Re: Vibrace kol (jen při brždění)

Příspěvek od pavproch »

Velmi podobný problém - nahodile se vyskytující vibrace při brždění sem měl tež - a tež to bylo po montáži nových př. kotoučů (na 3er - 348/30 mm), kotouče aji desky Brembo... přestalo tio až po vyhození (nových) desek Brembo a montáži OEM BMW desek..... kotouče dodneška (30tis km) jsou !jak nové" nezkroucené.... prostě desky Brembo sou imho šit až na půdu..
Nejhezčí pohled na 100vježatou je ve zpětném zrcátku.
Uživatelský avatar
jarka
Letec
Příspěvky: 2802
Registrován: stř 16 úno 10:46
Kontaktovat uživatele:

Re: Vibrace kol (jen při brždění)

Příspěvek od jarka »

Zkus ještě nastudovat toto: http://trinom.org/tmp/brakemyths.pdf, třeba ti tam něco pomůže.

To co popisuješ mi taky udělaly kotouče po výměně desek (stejný typ, jen nový), naštěstí pomohlo zajetí a sedlo si to. Teda do doby, než mi kotouče praskly protože jsem lama a dlouhodobě jsem je přehříval (a to měly ještě přes 50% masa :( ). Sjetí o 2-3mm už je celkem hodně, kolik udává výrobce minimální tloušťku? Jinak 352mm koláče už je opravdu hodně, to by mělo fungovat i na okruhu (navíc z obrázku je vidět, že jsou ještě plovoucí). Ono se to nezdá, ale ještě hrozně moc dělá správná technika brždění - jen bohužel zkušenosti odpovídají množství zničenýho materiálu :( .

ad. desky Brembo: záleží na řadě, třeba to co se bude používat v motorsportu asi nebude úplná sračička...
"Auto s pohonem předních kol je jako řízená havárie." - Walter Röhrl (Speed, 04-2017). :D
Uživatelský avatar
opc
Autoškolák
Příspěvky: 55
Registrován: čtv 02 dub 08:59

Re: Vibrace kol (jen při brždění)

Příspěvek od opc »

@ pavproch:
Vždycky jsem měl Brembo spíše za to lepší co se dá koupit. Asi se budu muset podívat jinam.

@ jarka:
Projeví se to při ostré jízdě na technické trati stylem "držím plnej až do poslední chvíle, jdu na plný brzdy a postupně jim povoluju a podřazuju, plynule přecházím z brzd na plyn a na výjezdu už zase plnej". Díky za dokument, pročtu si to. Ty 2-3 mm byly myšlený dohromady, takže 1-1,5 mm z každý strany.

Zajímavé ale je, že destičky jsem měnil za stejný typ, jaký tam byl originálně na novém autě a nikdy se mi to neprojevilo. Je možné, že se pouze náhodou sešly dvě nezávislé věci. Výměna destiček a sjeté kotouče. Dám tomu ještě čas, jestli si to sedne. Když ne, zkusím jiné destičky (doporučíte značku/typ?), a když ani to ne, nové kotouče, ale tam pak fakt nevím, jestli zůstávat u Bremba.
OPC
Uživatelský avatar
jarka
Letec
Příspěvky: 2802
Registrován: stř 16 úno 10:46
Kontaktovat uživatele:

Re: Vibrace kol (jen při brždění)

Příspěvek od jarka »

Já mám zkušenosti jen z XYZ a tam u kotouče šířky 32mm je minimální doporučená tloušťka 30mm), takže těch tvých 2-3mm celkem už je za hranou, ale je otázka co konkrétně u tvých kotoučů výrobce doporučuje. Ještě doporučuju pročíst toto: http://typer.cz/forum/viewforum.php?f=9, to by ti taky mohlo pomoct. Je tam i pasáž věnována vhodnému výběru materiálů. Vše je sice na ctr, ale třeba ti to ukáže směr, kterým se dát. Pokud ti sériový setup vyhovoval a vydrželo ti to 27kkm včetně nějakých okruhů, tak bych se toho držel. Asi to bude pořád levnější cesta než nový závodní kit, se kterým se ale asi budeš muset naučit nejdřív brzdit, což zase znamená, že asi něco zničíš (aspoň já to tak mám vždycky).
"Auto s pohonem předních kol je jako řízená havárie." - Walter Röhrl (Speed, 04-2017). :D
Odpovědět