Brzdný účinek motoru - rozdíl nafta benzin
-
- Spolujezdec
- Příspěvky: 3
- Registrován: stř 22 říj 21:36
Brzdný účinek motoru - rozdíl nafta benzin
Dočetl jsem se, že turba vždy brzdí motorem méně, bez ohledu na palivo. Moje otázka je jiná. Zdůrazňuji, že se netýká turbomotorů. Před cca 30 lety se zcela určitě v odborných textech psalo, že naftové motory (v osobních autech) brzdí méně než benzínové. Jak je tomu dnes? Prý to již neplatí.
Re: Brzdný účinek motoru - rozdíl nafta benzin
A byly ty odborné texty opravdu odborné ?
-
- Spolujezdec
- Příspěvky: 3
- Registrován: stř 22 říj 21:36
Re: Brzdný účinek motoru - rozdíl nafta benzin
Je to sice již 30 let, ale jsem si jistý, že se to všeobecně tvrdilo. Autobusy (možná i náklaďáky) to řešily jakousi "motorovou brzdou", což byla klapka ve výfukovém potrubí a nebo daleko dokonalejší dekompresní motorová brzda ovládající zejména výfukové ventily. Tímto šlo dosáhnout dvoutřetin brzdného výkonu oproti hnacímu výkonu motoru. Ale to se z nějakých důvodů pro osobní auta nehodilo. A tak ta (podle mých vzpomínek) brzdila v klesání podstatně méně než benzíňáky. Je to tak a nebo se mýlím? A jak tedy jke to dnes?
Re: Brzdný účinek motoru - rozdíl nafta benzin
Je to jen pocit, nemohu to změřit, ale benzínový motor 1.6THP 115kW pocitově "brzdil" méně, než stávající atmosféra 2.0 114kW.
Re: Brzdný účinek motoru - rozdíl nafta benzin
svět motorůVana píše:A byly ty odborné texty opravdu odborné ?
Pravda vyděsí
Re: Brzdný účinek motoru - rozdíl nafta benzin
Mýlíš seDušan Vítek píše:.... Ale to se z nějakých důvodů pro osobní auta nehodilo. A tak ta (podle mých vzpomínek) brzdila v klesání podstatně méně než benzíňáky. Je to tak a nebo se mýlím? ....
- GeneHawkins
- Letec
- Příspěvky: 2049
- Registrován: čtv 09 srp 22:26
Re: Brzdný účinek motoru - rozdíl nafta benzin
No jasně, protože diesly neměly klapku, nevznikal tak v sacím potrubí (a ve válci) podtlak. Alespoň zdaleka ne tolik, jako u zavřeného karburátoru. Dnes klapku maj.Dušan Vítek píše:Před cca 30 lety se zcela určitě v odborných textech psalo, že naftové motory (v osobních autech) brzdí méně než benzínové. Jak je tomu dnes? Prý to již neplatí.
Re: Brzdný účinek motoru - rozdíl nafta benzin
Myslím si že samotný podtlak nebrzdí. Podle mě víc brzdí právě motory bez klapky, protože trvale pumpují vzduch přes ventily a kanály a tím vznikají ztráty energie a tedy i silný brzdný účinek. Motor se zavřenou klapkou v sání nic nepumpuje a proto brzdí míň. Ostatně kdysi jsem diesel bez klapky měl taky a brzdil normálně - tj.silně
Dekompresní brzda u náklaďáků a autobusů v podstatě ještě zvýšila pumpování přes pootevřený ventil takže tím brzdný účinek ještě výrazně posílila. Podobné řešení se používalo i u některých 2T benzínů v motocyklech, tam sice byl dekompresor kvůli snadnějšímu startování, ale jeho zmáčknutí za jízdy vyvolalo silný brzdný účinek, výrazně silnější než pouhé ubrání plynu..
Dekompresní brzda u náklaďáků a autobusů v podstatě ještě zvýšila pumpování přes pootevřený ventil takže tím brzdný účinek ještě výrazně posílila. Podobné řešení se používalo i u některých 2T benzínů v motocyklech, tam sice byl dekompresor kvůli snadnějšímu startování, ale jeho zmáčknutí za jízdy vyvolalo silný brzdný účinek, výrazně silnější než pouhé ubrání plynu..
Re: Brzdný účinek motoru - rozdíl nafta benzin
Ano, je to i logické, menší motor propumpuje míň vzduchuDoubleSix píše:Je to jen pocit, nemohu to změřit, ale benzínový motor 1.6THP 115kW pocitově "brzdil" méně, než stávající atmosféra 2.0 114kW.
Re: Brzdný účinek motoru - rozdíl nafta benzin
moje řidičské poznatky za skoro 30 let s papírama: před 25ti lety žigul 1500 brzdil motorem daleko, daleko víc než brzdí můj aktuální 3er (třílitr)... obojí benzín, atmo.... sice si to nějak nedokážu technicky dát dohromady, ale nemůžou na to mít vliv emisní limity? žigul neměl žádný, zatímco brambor plní EURO5....
Nejhezčí pohled na 100vježatou je ve zpětném zrcátku.